بازنمایی هویت در زندگی روزمره

در این تحقیق در پی آنیم که فضای مجازی و تأثیر آن را در بازنمایی هویت در زندگی روزمره بررسی کنیم. این تحقیق با روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه بر روی ۱۰۰ نفر از کاربران بالای پانزده سال در شهر رشت
شنبه، 2 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازنمایی هویت در زندگی روزمره
اینترنت با امکانات و فرصت‌هایی که ایجاد می کند، خالق دنیایی مجازی است که به موازات دنیایی واقعی، ویژگی هایی دارد. تغیرات بنیادین در مفاهیم زمان و مکان، ایجاد ارتباط همزمان، مستقل از فاصله و مکان، فرازمان و بی مکان بودن، استقلال نسبی از قوانین مدنی دولت به ملتها و گمنام بودن کاربرها، بخشی از این ویژگی هاست. فضای مجازی با ویژگی های فوق، می تواند حوزه های جدیدی را خلق کند و این حوزه ها، خالق مفاهیم و مقولات جدیدی از جمله هویتها شود. هویت فرایند معنا بخشی و معناسازی در زندگی روزمره است. این مفهوم شکننده، قابلیت به چالش کشیده شدن و به بحران دچار شدن را دارد. بر این اساس، در این تحقیق در پی آنیم که فضای مجازی و تأثیر آن را در بازنمایی هویت در زندگی روزمره بررسی کنیم. این تحقیق با روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه بر روی ۱۰۰ نفر از کاربران بالای پانزده سال در شهر رشت، از طریق نمونه گیری خوشه ای (در جامعه آماری خانوار) و هدفمند در جامعه آماری کافی نت) با سطح خطای 0.05 و ضریب اطمینان ۹۵ درصد انجام شده است. اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار spss محاسبه گردید. براساس یافته های تحقیق، رابطه معناداری بین فضای مجازی و بازتاب هویت کاربران در زندگی روزه مره وجود دارد. کاربران براساس نظریه جدید استفاده و خشنودی و براساس بافت اجتماعی خود و میزان تحصیلات، انگیزه ها و اهدافی را با جهت گیری عادتی و ابزاری در استفاده از اینترنت دنبال می کنند و در شناختها، ارزش ها و احساسات خود از آنها بهره می گیرند.
 
فضای مجازی را می توان برای توصیف انواع منابع اطلاعاتی موجود در محیط موسوم به اینترنت در نتیجه اتصال شبکه‌های رایانه ای به کار برد. مانند هر پدیده اجتماعی دیگری، فضای مجازی نیز می تواند طیف وسیعی از پیامدهای مفید و گاه مخرب را به دنبال داشته باشد. فضای مجازی با در هم شکستن بعد زمان و مکان، فرد را در فراسوی آنها قرار داده و امکان ارتباط وی با هر نقطه دیگر را فراهم می سازد. در نتیجه چنین پیامدی فرهنگ‌های مختلف عایق های حفاظتی خود را از دست می دهند و لذا امنیت و حصاری که پیش از آن، برای هر فرهنگی، از طریق مرزبندی با دیگر فرهنگ‌ها به دست آمده بود، تا حد زیادی ناپدید می گردد. در چنین شرایطی منابع هویت یابی نیز به شکل چشمگیری افزایش می یابند. جامعه شناسان فرهنگ از چنین فضایی تحت عنوان جدال خاص گرایی فرهنگی و عام گرایی فرهنگی یاد می کنند؛ جدالی که در آن از یک سو، یک فرهنگ عام (فرهنگ مصرفی غرب) قصد سیطره بر دیگر فرهنگ‌ها و از دیگر سو نیز هر فرهنگ خاص قصد صیانت از خود و مقابله با آن فرهنگ عام را دارد.
 
پژوهش حاضر در صدد است تا به کمک روش توصیفی - تحلیلی به این پرسش اساسی پاسخ دهد که فضای مجازی چه تأثیرات و پیامدهایی بر حوزه فرهنگی در جامعه کنونی ایران دارد؟ فرضیه تحقیق آن است که فضای مجازی در عرصه فرهنگی جامعه‌ایرانی پیامدهای مثبت و منفی متعددی به همراه داشته است که از آن جمله می توان به این موارد اشاره نمود: شکل گیری زمینه ای برای ارتباط با دیگر جوامع، ایجاد شرایطی برای معرفی فرهنگ ایرانی به جهان، ایجاد تزلزل در ارزشهای ملی، ترویج فرهنگ مصرفی غرب. برخی راهکارهای پیشنهادی نیز از این قرارند: ۱- استفاده از فضای مجازی برای تقویت ارزش های ملی ۲- شناساندن نقاط ضعف فرهنگ‌های غربی ۳- فرهنگ سازی و آموزش مناسب برای استفاده از فضای مجازی.
 
هویت دینی در زندگی هر فردی نقش بسیار مهمی دارد که امروزه با گسترش فن آوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی به ویژه ظهور پدیده ای به نام فضای مجازی دچار تحولاتی شده است. هویت به معنی کیستی است؛ عامل اساسی در هویتهای اجتماعی، تعاملات انسانها با یکدیگر و به شکل رو در رو و در یک محیط اجتماعی است؛ اما هویت در فضای مجازی به گونه دیگر تعریف می شود؛ فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک و استفاده روزافزون جمعیت جوان ایرانی از این شبکه‌ها، هم برای مسئولین و هم برای مردم ایران به یک دغدغه تبدیل شده است. هدف از این مقاله، بررسی پیامدهای فضای مجازی بر هویت دینی جوانان ایرانی است. فرضیه این است که فضای مجازی با کم اهمیت و کمرنگ کردن سنت های دینی و مؤلفه های آن، زمینه ساز ایجاد بحران دینی در بین جوانان ایرانی می شود. روش مطالعه، بهره گیری از استدلالهای نظری مرتبط با هویت و فضای مجازی و نیز متکی بر برخی شواهد تجربی از تحقیقات از جمله تحقیقات پیمایشی صورت گرفته می باشد. در این مقاله ابتدا هویت و فضای مجازی تعریف شده، سپس بحران هویت به ویژه در سطح دینی و نظریه‌هایی در این خصوص بررسی شده و در خاتمه نیز زمینه ها و ریشه های این بحران با توجه به برخی نتایج تحقیقات صورت گرفته در بین جوانان امروز ایران بررسی شده است. نتایج این بررسی ها و یافته ها نشان می دهد که هر چه وسعت حضور در فضای مجازی بیشتر باشد، سطح هویت دینی جوانان ایرانی تضعیف می گردد که به نوعی مرتبط با فرضیه این مقاله می باشد.
 
در دنیای مجازی مبتنی بر اینترنت، ما دیگر تنها با یک حقیقت روبه رو نیستیم دیگر با یک سبک زندگی، یک فرهنگ و هویت روبه رو نیستیم، بلکه فضای مجازی را دنیای بیکرانی از هویتها، حقیقت های بس متفاوت و گاه متعارض تشکیل داده است؛ این فضا کاربران را با پازلی از انتخاب های آزاد و مختلف مواجه می کند؛ در چنین فضایی افراد به طور آزادانه و بدون کنترل خانواده و جامعه، و... به تعامل با دیگر هویت ها می پردازند، اگر کاربر از سواد رسانه ای و استحکام فرهنگی و هویتی بالایی برخوردار نباشد، مستعد برای استحاله هویتی می باشد. در این مقاله با بهره گیری از روش مقایسه ای و تحلیلی نگاهی به آراء و چهارچوب فکری اندیشمندانی همچون هگل، فوئرباخ و مارکس در مورد مفهوم و عوامل خودبیگانگی، داشته و به بعدی جدید و متفاوت تر از آنچه که این اندیشمندان عامل خودبیگانگی می دانستند، می رسیم و برخلاف این اندیشمندان بر آنیم که فضای مجازی با مختصات ماهوی خود عاملی کلیدی در فرایند از خودبیگانگی هویتی محسوب می شود. در واقع، پرسش این است که فضای مجازی از چه طریقی موجب از خودبیگانگی فرهنگی - هویتی در میان کاربران می شود؟ فضای مجازی به عنوان مرجعی برای فرهنگ سازی و کسب هویت افراد قرار گرفته است و براساس ماهیت ارتباط مجازی و عدم قطعیت و حتمیت در فضای مجازی، می تواند مخاطب خود را به ورطه نسبی گرایی اخلاقی و چندپاره کردن بنیانهای هویتی بکشاند، و در نهایت سبب از خود بیگانگی مخاطب شود.
 
منبع: فضای مجازی و هویت، دکتر شقایق حیدری، انتشارات تمدن ایرانی، چاپ دوم، تهران، 1394


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها