آشنایی با کاربرد های واقعیت مجازی

واقعیت مجازی فناوری است که در آن محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار میگیرد و بر اساس حرکت سر و بدن آن محیط مجازی تعامل برقرار می کند. به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود نصب می کند، در جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده می کند که بر اساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می کند و ذهن انسان پس از مدتی می پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است.
پنجشنبه، 14 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با کاربرد های واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی

واقعیت مجازی قادر است تصاویر را بصورت ۳۶۰ درجه برای کاربر به نمایش در آورد. اما نکته اینجاست که این تصاویر از چه طریقی برای کاربر نمایش داده می شوند.

بطور کلی دو نوع هدست برای نمایش تصاویر و حتی صوت، بصورت واقعیت مجازی طراحی شده است:

اول هدست هایی که برای نمایش تصویر از نمایشگرهای اختصاصی درون خود استفاده می کنند و دوم هدست هایی که برای نمایش تصویر از نمایشگر تلفن همراه استفاده می کنند. از آنجا که امروزه اکثر تلفن های همراه، قابلیت پردازش واقعیت افزوده را دارند، پس هدست های نوع دوم، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته اند.
 

کاربردهای واقعیت مجازی

 
صنعت توریسم
تصور کنید شما اینجا نشسته و ویدیوها و تصاویری سه بعدی با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه از بناها و جاذبه های گردشگری کشوری دور، برای شما به نمایش در می آید.
 
نمایش مکان های اجاره ای و فروشی
از کاربردهای دیگر این فناوری، می توان به قابلیت نمایش همه جهته مکان ها و حتی اشیائی است که برای فروش یا اجاره قرار گرفته اند. در این کاربرد، فرد بیننده می تواند بدون حضور در مکان مورد نظر، آن را با استفاده از واقعیت مجازی بطور کامل مورد بررسی قرار دهد و پس از آن اقدام به خرید نماید.
 
سرگرمی و گیم
می توان گفت یکی از اصلی ترین کاربرد های واقعیت مجازی، استفاده در صنعت گیمینگ می باشد. همانطور که امروزه شاهد آن هستیم، بازی های رایانه ای هر روز بیشتر به سمت این فناوری جرکت می کنند و در آینده ای نه چندان دور، شاهد این خواهیم بود که تمام بازی های رایانه ای از واقعیت مجازی برای نمایش تصاویر، استفاده خواهند کرد.
 
فضانوردی
همیشه فرستادن انسان به فضا، شامل هزینه های بسیار سنگینی دارد. و حتی شاید سفر به سیاره های دوردست در حیطه عمر طبیعی یک انسان نباشد. یکی از استفاده هایی که از واقعیت مجازی در صنعت هوا فضا می توان داشت، ارسال ربات ها به سیارات دوردست به جای انسان هاست. ربات هایی که از این فناوری پشتیبانی کنند، میتوانند از طریق دانشمندان به سادگی کنترل شده و به هر مکانی که دور از دسترس انسان قرار دارد، سرک بکشند.
 
دیگر کاربردهای هدست مجازی
از دیگر کاربردهای پرشمار این فناوری نوین میتوان به آموزش از راه دور، خودرو سازی، خرید، صنایع نظامی، بازدید از موزه ها، بهداشت و درمان و غیره نام برد. واقعیت مجازی و بدنبال آن استفاده از هدست های واقعیت مجازی بطور روز افزون درحال افزایش است. لذا آشنایی با این فناوری برای همگان لازم بوده و از کاربرد های آن، باید در زندگی روزمره به کار گرفته شود.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.