گسترش عامل اسلام در گفتمان زن
اگر آثار اسلامی در دو گروه قانونگذاری و چهره های برجسته و مشهور را به آن بیفزاییم این نسبت به بیش از دو برابر افزایش می یابد به طوریکه می تواند اجمالا یک سوم گفتمان این دوره را تشکیل دهد.
سهشنبه، 19 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از نظر حکومت، گفتمان دینی می بایست از طریق کشف دوباره جایگاه ارزشها در مجموعه معارف و ارزشهای اسلامی و در رأس آنها ارزشهای عدالت اجتماعی، عدالت توزیع و غیره خود را با رویکردهای حکومت تطبیق دهد همانطور که در آن دوران، دهها تألیف درباره سوسیالیسم اسلام به رشته تحریر در آمد. این رویکرد به نوبه خود بر گفتمان اسلامی در خصوص زن تأثیر گذاشت. زیرا در کتاب های مربوط به تعیین و تعریف جایگاه زن در اسلام کتابهایی در مورد موضع مترقیانه و آزادیخواهانه اسلام در قبال زن به منصه ظهور رسید مانند «اسلام آزادیبخش زن»، «مساوات در اسلام»، و غیره. همچنین کتابهایی نوشته شدند که در زمینه مسائل تعدد زوجات، طلاق و غیره اندیشه های غیرسنتی را مطرح می کردند.
همچنین تلاش های انطباق در گفتمان اسلامی از تألیف کتاب های بسیاری که به موضوعاتی می پرداختند که حکومت برای آن اهمیت قائل بود معلوم می شود مانند تنظیم خانواده، و آثاری که در آنها دین به عنوان موتور محرکه رفتار اجتماعی مؤثر و بانفوذ بود. از طرف دیگر زندگینامه های اسلامی و سرگذشت مشاهیر و شخصیت های برجسته تحت تأثیر اندیشه های آزادیخواهانه نوین قرار گرفت در نتیجه به شخصیت های معینی توجه نشان داد که نشان دهنده ارزش زن فعال و پویا در زندگی اجتماعی بود یا به کشف دوباره آن ابعاد در زندگی چهرههای برجسته اسلام مانند زنان صحابی و همسران پیامبر مانند خانمها: حضرت خدیجه (علیها السلام)، عایشه، حضرت زینب (علیها السلام)، خواهر امام حسین (علیه السلام)، و نفیسه (علیها السلام) همت گمارد.
در این دوران شاهد جهش بزرگی در آثار ادبیات بانوان هستیم که به معنی واقعی، انقلابی در بیان احساسات، مسائل و دیدگاه های بانوان درباره جامعه و زندگی است. بر اساس فهرستهایی که بعدا ارائه خواهد شد، تعداد آثاری که بانوان در گروههای مختلف به رشته تحریر درآوردند به استثنای گروه نوآوری به ۷۳ اثر رسید در حالیکه تألیفات ابداعی زنان در زمینه های مختلف ادبیات، شعر و غیره به ۱۳۶ مورد می رسد. و اگر فرض کنیم ابداع زنان اساسا بیشتر بر محور مسائل زنان و مشکلات انسانی و اجتماعی شان متمرکز بوده تا بیان ابداعی آزاد درباره مشکلات تجارب انسانی عمومی - همانگونه که در ادبیات نقد ادبیات بانوان وجود دارد - پس می توانیم بگوییم که بیان یا گفتمان نمادین بانوان درباره زن در برابر یا بیش از دو برابر اشکال پرداختن صریح و مستقیم به مسائل حسی، احساسی، اجتماعی و سیاسی زنان است.
این پدیده معانی متعددی دارد که برخی از آنها مثبت هستند مانند آزاد شدن زنان از بسیاری از قیود اجتماعی که مانع بیان احساسات یا نگارش ادبی میشد آنگونه که نسل نهضت با آن روبرو بود. در مقابل، معانی منفی هم وجود دارد که نشانه قیود و ضوابط سیاسی و اجتماعی است که فرصتهای بیان مستقیم درباره مشکلاتی را که زنان از آنها رنج می کشند محدود می سازد، در نتیجه به بیان نمادین متوسل شدند. این ویژگی تنها منحصر به ادبیات زنان نبود بلکه عموم آثار فکری را دربر می گرفت و شاید این امر در تحلیل واقعیات موجود و تشخیص مشکلات آن از طریق انواع مختلف ادبی - تا حد زیادی - غنای کمی و کیفی و سنگینی آثار ادبی را تفسیر کند. و این در حالی است که این شدت و حدت در مرحله بعد که زمینه های گسترده تری برای بیان ایجاد کرده بود قدرت خود را تا حد زیادی از دست داد و نویسندگان، فرهیختگان و ادبا شروع کردند به نقد وضعیت موجود و بیان دیدگاههای صریحشان در صفحات جراید. ادبیات بانوان از آن شیوه هایی که حرکتش را جهت میداد مستثنی نبود. در دوره بعد شاهد هستیم که بسیاری از شخصیتهای ادبیات بانوان از ابداع به نگارش غیر ادبی روی آوردند و برخی از آنها به فعالان عرصه زنان تبدیل شدند. شاید خانم دکتر نوال سعداوی نمونه مهمی از این تحول باشد.
منبع: زن و جوامع عرب در طول یک قرن، منی ابوالفضل، مترجم دکتر هومن ناظمیان،صص89-87، مؤسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ اول، تهران، 1394
مقالات مرتبط
ازدواج مقدس اما پرمشکل
تعریف عام ازدواج
قوانین مزاحم را تغییر دهیم
زنان برای مدیریت به دنیا آمده اند
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
ویژگی های یک زن نمونه از نگاه اسلام
يکشنبه، 6 بهمن 1398
سرپرستى در نظام خانواده
شنبه، 11 اسفند 1397
نقش زن در محدوده خانواده و همسر
يکشنبه، 5 اسفند 1386
وظیفه اصلی زن در خانواده و جامعه
يکشنبه، 5 اسفند 1386
توجهات پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله و سلم) نسبت به حقوق و شخصيت زن
يکشنبه، 5 اسفند 1386
برترين بانوى جهان
يکشنبه، 5 اسفند 1386
زن خاستگاه عاطفه
يکشنبه، 5 اسفند 1386
جايگاه زن در دنياى كنونى غرب
يکشنبه، 5 اسفند 1386
ميوه اى با طبع سرد و خواص بسيار
پنجشنبه، 2 اسفند 1386
حجاب ريشه در تاريخ كهن ايران زمين دارد
سهشنبه، 30 بهمن 1386
تازه های مقالات
تمثیلات و مصادیق قرآنی صهیونیسم
5 ابزار ضروری برای زنده ماندن در صعودهای زمستانی
تحصیل در آلمان: فرصتی برای ساختن آیندهای بهتر
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه: راهنمای کامل برای متقاضیان ایرانی
بوستان موشها و تاثیر آن در ترک و درمان اعتیاد
سامریهای منافق در جامعه امروز
پیوند خوشنویسی در هنرهای مختلف
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بیشترین بازدید هفته
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
خلاصه ای از زندگی مولانا
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نحوه خواندن نماز والدین
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
موارد بیشتر برای شما
تمثیلات و مصادیق قرآنی صهیونیسم
5 ابزار ضروری برای زنده ماندن در صعودهای زمستانی
کارآفرینی بانوان ملایری با هنر فرشبافی
نماهنگ/ قلههای بسیج
در بازدید سرزده پزشکیان از وزارت ورزش چه گذشت؟
شهرک نشین صهیونیست: چرا نمیتوانیم به خانههای خود در شمال بازگردیم؟
هدف قرار دادن پایگاه هوایی "حتسور" با موشک کروز توسط حزبالله
ایران یا اسرائیل، کدام پیروز نبرد منطقهای خواهد بود؟
تحصیل در آلمان: فرصتی برای ساختن آیندهای بهتر
هدف قرار دادن مقر دشمن در جبالیا توسط حماس
هدف قرار دادن پایگاه "شراغا" توسط حزبالله
ماهی افسرده!
راهپیمایی مردم یمن و آتش زدن پرچم اسرائیل
گلباران کاروان شهدای حزب الله
ایران تنها کشوری است که در مقابل پروژه اسرائیل برای منطقه ایستاد!