ابن عقده و مقام او در حديث (3)
ابن عقده در طريق احاديث، و روايات شيعه
در اين بخش، شمارى از اهل حديث را از نظر مى گذرانيم كه ابن عقده، احاديث و روايات و نيز كتابها و اصل هاى روايى آنها (اصولى كه محتوى مجرّد كلام معصوم بوده اند) را اخذ نموده و به آيندگان و نسلهاى بعدى داده است [اين راويان و محدّثان، عمدتا از اصحاب و راويان امام صادق(علیه السّلام) ، امام باقر(علیه السّلام) و ديگر معصومين مى باشند كه ابن عقده، ميراث گرانسنگ آنان را از تباهى و تلف و دستبرد دستهاى خائن تحريفگر رهانيده و به دست باكفايت چهره هاى درخشانى چون شيخ طوسى، نجاشى و… رسانيده است.]:
1ـ محسن بن محبوب :
2ـ خلاّد السّندى :
3ـ سلاّم بن أبى عمرو (عمرة):
نجاشى وى را خراسانى و ثقه و روايتگر از ابى جعفر(علیه السّلام) و ابى عبدالله(علیه السّلام) و ساكن كوفه، شناسانده است. طريق نجاشى به كتاب سلاّم، چنين است: «عدّه اى از اصحابمان، از احمدبن محمدبن سعيد (ابن عقده) براى من قرائت كرده اند، قاسم بن محمدبن حسين بن حازم ما را روايت كرد، عبدالله بن جبله براى ما روايت كرد، سلاّم براى ما روايت كرد».64
مقايسه طريق شيخ طوسى با طريق نجاشى، مى رساند كه در وجه نجاشى، بين ابن عقده و عبدالله بن جبله، راوى، يك تن بيشتر نيست و در وجه شيخ طوسى، دوتن، كه محتملا سهوى از ناسخان باشد؛ به اين صورت كه يك تن را دوتن پنداشته و استنساخ كرده اند.
4ـ عبداللّه بن سنان :
نجّاشى افزون بر اوصاف مذكور، او را با عنوان «جليل» ستوده است و پس از نام بردن چند كتاب از وى، چنين نگاشته است: «گروههايى از اصحاب ما، اين كتابها را از او به سبب عظمتش در ميان طائفه و وثاقت و جلالت او، روايت كرده اند».66
شيخ طوسى در رجال خود، عبدالله بن سنان را در ميان اصحاب امام جعفر صادق(علیه السّلام) و امام كاظم(علیه السّلام) ذكر كرده و او را داراى كتابى كه از امام صادق(علیه السّلام) روايت كرده، دانسته است.67
5ـ عبدالله بن على بن الحسين بن زيد بن علىّ بن الحسين 68:
نجاشى در فهرست خود، او را از راويان على بن موسى الرضا(علیه السّلام) دانسته كه مكتوبى (نسخه اى) را از آن حضرت روايت كرده است.69
6ـ عبدالملك بن حكيم [خثعمى كوفى]:
7ـ عليّ بن سويد صنعانى :
8 ـ عمربن سالم صاحب السابرىّ :
9ـ عمروبن عثمان ثقفى خزّاز :
10ـ غياث بن ابراهيم تميمى اسدى بصرى :
«وى، ابومحمد، بترى و فاسدالاعتقاد بوده است».78 شيخ طوسى ضمن اصحاب امام باقر(علیه السّلام) ، به عنوان بترى از او يادكرده و در ميان اصحاب امام جعفر صادق(علیه السّلام) ، روايت او از امام كاظم(علیه السّلام) را يادآور شده است.79
11ـ لوط بن يحيى بن سعيد مخنف :
12ـ ابوخالد قمّاط :
13ـ ابوالصبّاح ، مولاى آل سام :
14ـ أبان بن تغلب بن رباح :
15ـ ابراهيم بن حكم بن ظهير فرازى :
و طريق نجّاشى به ابراهيم، اين چنين است: «محمّدبن جعفر، ما را آگاهانيد، احمدبن محمّدبن سعيد (ابن عقده) براى ما روايت كرد، يحيى بن زكريابن شيبان، از ابراهيم، كتابهايش را براى ما روايت كرد».90
16ـ ابراهيم بن محمّدبن أبي يحيى :
شيخ طوسى، متفرد و ويژه بودن او به نقل حديث شيعه را انگيزه عامه در ضعيف شمردنش مى داند و اضافه مى كند: «كتاب باب بندى شده اى در حلال و حرام دارد (از جعفربن محمد عليه السلام) كه احمدبن موسى مشهور به ابن الصّلت اهوازى آن را بر ما قرائت كرد و گفت كه احمدبن محمدبن سعيدبن عقده حافظ براى ما قرائت كرد و بيان داشت كه منذربن محمد قابوسى ما را روايت كرد و بيان داشت كه حسين (حسن)بن محمدبن على أزدى براى ما روايت كرد و بيان داشت كه ابراهيم، ما را روايت كرد».92
همچنين شيخ طوسى در رجال خود، او را از اصحاب امام صادق(علیه السّلام) معرّفى كرده است.93 و در طريق نجّاشى به كتاب نامبرده، ابن عقده يكى از راويان است.94
17ـ احمدبن محمّدبن عمروبن أبى النّصر :
نجّاشى در فهرستش، طريق خود به كتاب وى را چنين معرّفى كرده است: «احمدبن محمّد جندى، از ابوالعباس احمدبن محمّد، ما را از آن آگاهانيده است و اظهار داشته: يحيى بن زكريّابن شيبان، از بزنطى، آن را براى ما روايت كرده است».96
شيخ طوسى در رجال خود، نام وى را جزو اصحاب امام كاظم و امامان پيش(ع) ذكركرده و او را ثقه و جليل القدر خوانده است.97
18ـ اسماعيل بن أبي خالدبن مهاجربن عبيد :
19ـ أصبغ بن نباته مجاشعى :
دورى، از او، كتاب «مقتل الحسين» را ـ به نقل ـ از احمدبن محمدبن سعيد، از احمدبن يوسف جعفى، از محمدبن يزيد نخعى، از احمدبن حسين، از أبى الجارود، از أصبغ روايت كرده است.101
20ـ ابن عقده، در طريق روايت نجّاشى و شيخ طوسى، از كتاب بسطام بن سابور ـ از اصحاب امام صادق(علیه السّلام) ـ قرار گرفته است.102
21ـ ابن عقده، در طريق روايت كتاب ثابت بن شريح صائغ كوفى، كه ثقه و از اصحاب امام صادق(علیه السّلام) و كثيرالروايه از ابوبصير بوده، جاى گرفته است.103
22ـ ابن عقده، در طريق روايت شيخ طوسى از كتاب ابومحمد حذيفةبن منصوربن كثيربن سلمةبن عبدالرحمن خزاعى، ـ كه ثقه و راوى حديث امام باقر، امام صادق و امام كاظم(علیه السّلام) بوده است ـ قرار گرفته است.104
23ـ ابن عقده، در طريق روايت شيخ طوسى از كتاب حسين بن مصعب، قراردارد.105
24ـ ابن عقده، (به روايت ابن حجر)، حديث غدير را در كتاب «الموالاة»، از حبةبن جوين روايت كرده و ابن حجر، اسناد روايت را بسيار ضعيف دانسته است!!106
25ـ همچون مورد پيش، ابن عقده، حديث غدير را از زيدبن شراحيل انصارى نيز نقل كرده است.107
26ـ ابن عقده، حديث غدير را همچنين از عامربن عمير، عامربن ليلى بن ضمرة، و عبدالرّحمان بن عبدربّ انصارى، روايت كرده است.108
پي نوشت :
58. الفهرست، شيخ طوسى (به كوشش مرحوم راميار): 96ـ97
59. همان: 124
60. رجال الطوسى، شيخ طوسى، تحقيق جواد قيّومى اصفهانى، چاپ اوّل، دفتر انتشارات اسلامى، قم، 1415هـ، (يك جلدى): 199
61. رجال (فهرست) النجاشى: 154
62. رجال الطوسى: 218
63. نضدالايضاح (در حاشيه الفهرست شيخ طوسى به كوشش مرحوم راميار)، محمّدبن ملاّمحسن فيض كاشانى (علم الهدى ـ م1112هـ): 42ـ43
64. الفهرست: 157
65. رجال (فهرست) النجاشى: 189
66. الفهرست: 192
67. رجال (فهرست) النجاشى: 214
68. رجال الطوسى: 264، 339
69. درباره نام او بنگريد: الفهرست، ص193 و رجال النجاشى، ص227
70. الفهرست: 193؛ رجال (فهرست) النجاشى: 227
71. همان: 199
72. نضدالإيضاح: 199ـ200
73. الفهرست: 222
74. همان: 238
75. رجال الطوسى: 254؛ نيز بنگريد به: فهرست نجاشى، ص285
76. رجال (فهرست) النجاشى: 287
77. الفهرست: 251ـ252
78. نضدالإيضاح: 251
79. رجال الطوسى:142، 268
80. رجال (فهرست) النجاشى: 320
81. رجال الطوسى:95، 104، 275
82. الفهرست.
83. رجال الطوسى:325
84. الفهرست: 373
85. همان: 376
86. رجال (فهرست) النجاشى: 10
87. رجال الطوسى:109، 126، 164؛ الفهرست: 5
88. الفهرست: 6
89. همان: 11
90. رجال (فهرست) النجاشى: 15
91. همان: 14
92. الفهرست: 16
93. رجال الطوسى:156
94. در اين باره بنگريد: رجال (فهرست) النجاشى، ص15
95. الفهرست: 36
96. رجال النجاشى: 75
97. رجال الطوسى:332، 352، 373
98. رجال (فهرست) النجاشى: 25ـ26
99. الفهرست: 55
100. رجال (فهرست) النجاشى: 8
101. الفهرست: 63
102. رجال (فهرست) النجاشى: 111؛ الفهرست: 67ـ 68؛ رجال الطوسى: 172
103. همان: 116؛ همان: 72؛ همان: 174
104. همان: 147ـ 148؛ همان: 84؛ همان: 133، 192
105. الفهرست: 109
106. الإصابة فى تمييز الصحابة: 1/372ـ373
107. همان: 567
108. همان: 2/255، 257، 408
/س