چطور از مشاور کمک بگیرم؟

وقتی در یک دوره‌ی سخت از زندگی هستید، صحبت کردن می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید، قوی باشید و تصمیم‌های بهتری بگیرید و بیش‌تر خودتان را بشناسید.گاهی اوقات دوست ندارید این حرف‌ها را برای آدم‌های آشنای اطراف‌تان بگویید در این گونه مواقع مشاوران‌ می‌توانند به شما کمک کنند.
جمعه، 4 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : مهدیس حسینی
موارد بیشتر برای شما
چطور از مشاور کمک بگیرم؟
ممکن است خیلی اوقات زندگی به آدم سخت بگذرد، موقعیت‌هایی مثل وقتی که پدر و مادرتان با یکدیگر اختلاف دارند (و حتی خیلی تلاش می‌کنند تا شما چیزی از ماجرا متوجه نشوید) یا جریانات مدرسه، مشکلات درسی که می‌توانید داشته باشید یا اتفاق‌هایی که در جامعه رخ می‌دهد و عده‌ای تصور کنند این موضوعات روی شما نوجوان‌ها کم‌تر از بزرگ‌ترها تأثیر می‌گذارد. در این مواقع بهترین راهکار صحبت کردن با مشاور و درمانگر است؛ کسی که بتواند احساس شما را درک کند. حتماً برای‌تان پیش آمده است که احساس غم، خستگی و عصبانیت بکنید و احتیاج داشته باشید در مورد احساس‌تان با کسی حرف بزنید تا هم احساس‌تان را بهتر درک کنید و هم بتوانید برای مشکلات‌تان راه حلی منطقی بیابید. گاهی اوقات دوست ندارید این حرف‌ها را برای آدم‌های آشنای اطراف‌تان بگویید در این گونه مواقع مشاوران می‌توانند به شما کمک کنند. آن‌ها می‌توانند در موقعیت‌های مختلفی مانند نمونه‌های زیر به شما کمک کنند:

1. زمانی که احساس نگرانی، غم، ناراحتی، افسردگی، اضطراب و... می‌کنیم.

2. وقتی دائم دوست دارید رژیم بگیرید و غذا نخورید یا برعکس بدون احساس گرسنگی غذا می‌خورید(اختلالات غذا خوردن).

3.وقتی یک بیماری مزمن دارید؛ مثل دیابت، هموفیلی، تیروئید یا در جریان یک تصادف دچار نقص عضو شده‌اید یا با آزمایشی که به تازگی انجام داده‌اید متوجه شده‌اید که مبتلا به سرطان هستید، پس احساس بدی دارید و نیاز دارید با کسی صحبت کنید.

4. وقتی مشکل تمرکز دارید و نمی‌توانید در کلاس درس به صحبت‌های معلم‌تان توجه کنید.

5. شرایط خانواده‌ی‌تان تغییر کرده است؛ مثلاً والدین‌تان تصمیم به جدایی دارند یا اعتیاد گریبانگیر آن‌ها شده است.

6. دچار وضعیت سخت روحی شده‌اید؛ مثلاً یکی از عزیزان‌تان را از دست داده‌اید یا حتی نگران وقوع اتفاقات بد هستید مثل شروع جنگ یا بی‌پولی.

7. عادت‌های بدی مثل: کندن مو، جویدن ناخن یا حتی پول خرج کردن زیاد.

8. در موقعیت‌هایی که دچار استرس هستید و نمی‌توانید عصبانیت خودتان را کنترل کنید.

9. اعتماد به نفس ندارید و خجالتی هستید.

و...

در مجموع این‌که وقتی در یک دوره‌ی سخت از زندگی هستید، جلسه‌های مشاوره می‌تواند به شما کمک کند. گاه ممکن است خودتان متوجه نشوید نیاز به مشاور دارید و پدر و مادر یا معلم‌تان به شما پیشنهاد کند تا از مشاور برای حل مشکل‌تان کمک بگیرید. شاید از پیشنهادی که به شما شده خوش‌حال شوید و احساس آرامش کنید یا ممکن است ناراحت شوید و فکر کنید دیگران دارند از شما ایراد می‌گیرند یا پیش خودتان بگویید اصلاً رفتن نزد مشاور به من کمک می‌کند یا خیر؟

 

اصلاً چرا مشاوره؟!

در فرایند مشاوره خیلی چیزها در مورد خودتان یاد می‌گیرید. راه‌های مقابله با سختی و قوی‌تر کردن خودتان برای روبه‌رو شدن با مشکلات یا تغییر دادن آن‌ها. بیش‌تر اوقات این‌که آدم کسی را داشته باشد تا چیزهایی را که راجع به خودش نمی‌داند جلوی چشم‌هایش بیاورد خیلی حس خوبی به آدم می‌دهد، در عین حال که شخص راه‌های مقابله با استرس را هم یاد می‌گیرد.


این حرف‌ها بین خودمون می‌مونه؟!

مشاورها به حریم خصوصی مراجعین‌شان احترام می‌گذارند؛ این یعنی هر آنچه شما بگویید کاملاً محرمانه است و بین خودتان می‌ماند و مشاور حرف‌های شما را به هیچ‌کس حتی پدر و مادرتان منتقل نمی‌کند مگر این‌که خودتان اجازه دهید.
 

رفتن پیش مشاور یعنی من دیوونه‌ام...

نه اصلاً! خیلی از هم‌کلاسی‌ها یا دوستان یا افراد دوروبر شما ممکن است برای رفع مشکلی به مشاور مراجعه کرده باشند، کمک گرفتن در شرایط استرس‌زا همان‌قدر مهم است که برای مشکلات پزشکی مثل درمان آسم یا کنترل تیروئیدتان به دکتر مراجعه می‌کنید.

جلسه‌های مشاوره به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید، قوی باشید و تصمیم‌های بهتری بگیرید و بیش‌تر خودتان را بشناسید. شما در این جلسات یاد می‌گیرید تا از نظر درونی قوی‌تر باشید.

اگر هنوز هم نسبت به کمک گرفتن از مشاور مردد هستید چطور است یک بار برای برطرف کردن کنجکاوی بروید و از نزدیک با مشاور صحبت کنید تا ببینید آیا می‌تواند در حل مشکلات به شما کمک کند یا خیر.

 

حتماً خیلی گرون می‌شه؟

بعضی از مشاوران در مطب کار می‌کنند که احتمالاً هزینه‌ی بالاتری را طلب می‌کنند. بعضی از روزها هم در بیمارستان دولتی هستند، هیچ دلیلی هم مبنی بر این‌که مشاوران مطب بهتر هستند تا بیمارستان، وجود ندارد. لیست قیمت بیمارستان‌ها هم ثابت نیست و ممکن است با هم متفاوت باشد.

دکترهای مختلفی هم وجود دارند که با قیمت‌های مناسب در بیمارستان‌ها مشغول هستند؛ اما اگر باز هم در رفتن مردد بودید یا برای‌تان مراجعه‌ی حضوری امکان‌پذیر نبود می‌توانید از مشاوره‌های تلفنی استفاده کنید.

از تلفن 1480 بهزیستی از ساعت 8 صبح تا 18 می‌توانید برای تماس استفاده کنید یا از شماره‌ی هوشمند 9092301919 برای تهران و 9099070036 برای همه‌ی شهرها به جز تهران. این شماره‌ها هم از 8 صبح تا 12 شب کار می‌کنند.

بعضی از این خطوط برای حالت‌های اضطراری اما باقی خطوط را در هر حالتی می‌توان استفاده کرد.

منبع: مجله باران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.