نوسانات خُلقی و رفتاری در مردان

نوسانات رفتاری عارضه‌ای نیست که تنها برای زنان اتفاق می‌افتد، بلکه مردان نیز آن را تجربه می‌کنند و در مورد آن صحبت می‌کنند. اجازه دهید در این مقاله برخی از جنبه‌های مهم این مشکل را که بر مردان تأثیر می‌گذارد، پوشش دهیم.
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نوسانات خُلقی و رفتاری در مردان
مردان بر این باورند که "قوی" هستند و به این ترتیب بیان احساسات خود را به عنوان نشانه‌ای از ضعف شخصیت فرض می‌کنند. با این حال، واقعیت این است که طیف عاطفی مردان بسیار شبیه به زنان است. درست مانند زنان، مردان نیز دارای چرخه تغییر هورمون هستند و می‌توانند پایین بودن سطح هورمون جنسی تستوسترون را تجربه کنند.
 

علایم نوسانات رفتاری در مردان چیست؟

باید درک کرد که مردان در هر سنی تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند، اگر چه، در گروه سنی جوان (اواسط دهه‌ی 20 تا اواسط دهه‌ی 30 زندگی) نوسانات رفتاری به دلیل عدم تعادل هورمونی، نادر است. فازهای افسردگی کوتاه مدت یا مشکلات ذهنی می‌تواند نوسانات رفتاری را در سنین جوان‌تر ایجاد کند.
 
به طور کلی تغییرات رفتاری ناشی از عدم تعادل هورمونی در گروه سنی 40 تا 60 ساله معمول است. نوسانات رفتاری در مردان مسن اساساً نشانه اولیه آندروپاز است، که نتیجه سطح پایین تستوسترون در بدن است. از آن جایی که تستوسترون هورمون مردانه ضروری است، سطح پایین آن می‌تواند تغییرات رفتاری در شخصیت فرد را از طریق آندروپاز موجب شود. علائم آن به شرح زیر است.
 
* تحریک‌پذیری ناگهانی و خشم
* نگرانی و تنش
* نا امیدی
* ناراحتی
* بی‌قراری
* نشانه‌های اضطراب را نشان می‌دهد.
* رفتار تهاجمی
* رفتار غیر دوستانه و ناخوشایند
* افسردگی
 

عامل ایجاد کننده

سندروم مردانه کج خلقی، معمولاً نتیجه کورتیزول بالا و سطح پایین تستوسترون می‌باشد. بسیاری از مردان نمی‌توانند تغییرات شخصیتی خود را به دلیل تغییر در سطوح هورمونی و افسردگی درک کنند. اساساً، کورتیزول هورمون استرس است و سطح کورتیزول طبیعی موجب اطمینان از این می‌شود که ما قادر به کنترل استرس هستیم، بدون این که عوامل تنش ‌زا بر سلامت ما تأثیر بگذارند. پزشکان متخصص بیان می‌دارند که مردان در برخورد با استرس در زندگی روزمره نسبتاً ضعیف‌تر از زنان هستند و به این دلیل سطح بالای ترشح هورمون کورتیزول در مردان، باعث آسیب به عضلات و استخوان‌ها می‌شود و میزان چربی بدن را افزایش می‌دهد. کورتیزول مازاد، بر عملکرد تستوسترون بدن نیز تأثیر می‌گذارد و در نهایت باعث افزایش چربی بدن و ناتوانی در کنترل استرس می‌شود. اگر چه نوسانات رفتاری و افسردگی با هم مرتبط هستند، گاهی دوره افسردگی طولانی با نوسانات رفتاری اشتباه گرفته می‌شود. افسردگی بلند مدت می‌تواند تغییرات شدید خلق و خوی را ایجاد کند. واقعیت این است که افسردگی می‌تواند ناشی از عوامل بسیار زیادی باشد که شامل تغییرات فیزیکی، مرگ یکی از نزدیکان، شکست و غیره است. از طرف دیگر، تغییرات رفتاری ممکن است ناشی از تغییرات هورمونی و شیمیایی که در داخل بدن اتفاق می‌افتد، باشد.
 

روش‌های درمان

درمان تغییرات رفتاری، اگر علت اصلی مشکل به درستی تشخیص داده شود، چندان مشکل نیست. به طور کلی، اولین قدم این است که آزمایش هورمونی انجام دهید، و این امر مخصوصاً برای مردان مسن بالای 40 سال مناسب است. همان طور که قبلاً ذکر شد، عدم تعادل هورمونی در سنین جوان‌تر، نادر است. با این حال، مردان جوان که نوسانات رفتاری را تجربه می‌کنند اگر با یک روانپزشک مشورت کنند، می‌توانند مشکل را  شناسایی کنند. درست مانند زنان، مردان نیز دارای چرخه تغییر هورمون هستند. این حالت می‌تواند به دلیل افسردگی و یا هر گونه آسیب روانی دیگری باشد که می‌تواند موجب تغییرات رفتاری در گروه سنی جوان‌تر شود. باز هم، می‌خواهیم به این واقعیت تأکید کنیم که نوسانات رفتاری و افسردگی بسیار شبیه هم هستند و تشخیص صحیح برای درمان نوع اختلال ضروری است.
 
نوسانات شدید رفتاری ناشی از عدم تعادل هورمونی می‌تواند با تزریق هورمون‌های مصنوعی یا جایگزینی هورمون برای مردان، درمان شود. در بسیاری از موارد، درمان با تستوسترون نیز برای بسیاری از مردان توصیه می‌شود. علاوه بر این، یادگیری هنر مدیریت استرس و پیروی از شیوه زندگی سالم می‌تواند در درمان تغییرات رفتاری کمک بسیاری بکند.
 
همان طور که گفته شد کج خلقی و نوسان خلقی در مردان از علل معمول کاهش سطح تستسترون می‌باشد و با نام عارضه بدخلقی مردانه یا پریودی مردانه (IMS) شناخته می‌شود. IMS می‌تواند به علت بالا رفتن سطح کورتیزول باشد و سبب عصبانیت زود هنگام یا افسردگی می‌شود.
 
بعضاً به دلیل مشابه بودن تغییرات خلق و خوی مردان به خاطر تغییرات هورمونی این عارضه را با پریودی زنان مقایسه می‌کنند. با افزایش سن، بدن مردان، تستسترون کمتری تولید می‌کند. تقریبا 40 درصد مردان بالای 45 ساله، زیر سطح نرمال، تستسترون دارند، اما آیا این می‌تواند بر خلق و خوی آنها اثرگذار باشد؟
 
دکتر آبراهام مورگنتالر محقق و رییس بیمارستان مردان بوستون توضیح می‌دهد که «ذخایر عاطفی مردان با سطح پایین تستسترون، کاهش می‌یابد و از این رو تندخو می‌شوند. در فرهنگ عامه معتقدند که بین عصبانیت مردان و سطح بالای تستسترون ارتباط است، اما معمولاً این حالت را زمانی که سطح تستسترون کاهش می‌یابد بیشتر می‌بینیم که در این حالت مردان بدخو می‌شوند.»
 
برخی دیگر از متخصصان اظهارات دیگری دارند. مثلا دکتر آلوین ماتسوموتو اشاره می‌کند که «من فکر می‌کنم وقتی انسان پیرتر می‌شود مسایل دیگری نیز در این عارضه دخیل است. کاهش اندروژن و کاهش تمایلات جنسی در کنار کاهش تستسترون علت بدخلقی مردان است. متخصصان معتقدند راه‌هایی برای حفظ سلامت عمومی بدن و احساس بهتر وجود دارند.»
 

نشانه‌های تغییرات خلقی در مردان

عارضه بدخلقی مردان نشانه‌هایی شامل افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، تمرکز مشکل‌تر، کاهش انرژی، و اختلال خواب و همچنین کج خلقی دارد. افراد با IMS ممکن است به سختی بتوانند وزن خود را کاهش دهند و بازگشت به حالت اولیه بعد از ورزش مشکل‌تر خواهد بود همچنین نعوظ و فعالیت جنسی کمتری خواهند داشت.
 
نشانه های ظاهر شده در مردان با عارضه کج خلقی شامل موارد زیر است:

* عصبانیت
* بی تابی
* احساس ضد اجتماعی داشتن
* طعنه زدن
* احساس افسردگی
* اضطراب
* تحت فشار قرار دادن
* خصومت داشتن‌
* جدال کردن
* سرد شدن
* نا امیدی‌
* کناره‌ گیری
* مصر
* حالت دفاعى داشتن
* غمگین بودن
* نارضایتی‌
 
سلب مسئولیت: این مقاله فقط برای مقاصد اطلاع ‌رسانی است و نباید به عنوان جایگزینی برای مشاوره پزشکی حرفه‌ای استفاده شود.
 
منبع: کندن پاندی - Buzzle


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما