گفتگوی اختصاصی با دکتر علی‌اصغر حبیبیان، پژوهشگر، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی

تفاوت مدیریت جهادی با مدیریت لیبرال در انقلاب اسلامی

در مدیریت جهادی بعد از پیروزی انقلاب به‌واسطه حرکتی که شهدا و امام شهدا انجام دادند ما بر پایه خوداتکایی، خودکفایی و خودآگاهی پیش رفتیم تا جایی که نتیجه این نوع مدیریت جهادی و انقلابی را در عرصه‌های گوناگون شاهد هستیم که کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای اسلامی این حکومت و جمهوری اسلامی را الگوی خود قرار می‌دهند.
شنبه، 19 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
تفاوت مدیریت جهادی با مدیریت لیبرال در انقلاب اسلامی
آنچه را که امروز در غرب تحت عنوان لیبرالیسم دنبال می‌شود، می‌توان یک مکتب سیاسی و اقتصادی دانست که در جنبه‌های مختلف نسخه مختص خود را دارد. تا چندی پیش و به عبارتی قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران دو مکتب لیبرالیسم و کمونیسم در بلوک غرب و شرق جهان‌بینی غالب در جهان بود که این معادله به فروپاشی شوروی به نفع بلوک غرب تغییر یافت؛ اما در این میان انقلاب اسلامی ایران با بازگشت به ارزش‌های اصیل اسلامی، طلیعه‌ای نوین را آغاز کرد. به بیانی، جهان‌بینی اسلامی در برابر جهان‌بینی غربی و لیبرالی ظهور و بروز یافت. اینجا بود که مفهوم مدیریت انقلابی و جهادی در مقابل مدیریت لیبرالی مطرح شد.
 
تا به امروز این چالش بین دو مکتب ادامه داشته است و البته کارایی هر دو در طول زمان به اثبات رسیده است و صد البته گرایش واقعی مردم با شناخت واقعی هر دو دیدگاه به سمت مکتب اسلام بوده است.
 
با توجه به این مسئله خبرنگار راسخون با دکتر علی‌اصغر حبیبیان، محقق و پژوهشگر و استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تفاوت مدیریت جهادی با مدیریت لیبرال در انقلاب اسلامی به گفتگو نشسته است.
 
راسخون: ابتدا مدیریت جهادی و مدیریت لیبرال را تعریف کنید و در ادامه چند مورد از آن بخش‌هایی که در کشور با مدیریت جهادی اداره شده‌اند و بخش‌هایی که با مدیریت لیبرال اداره شده‌اند را مثال بزنید و بفرمایید این بخش‌ها درگذر زمان چه تفاوت‌هایی پیداکرده‌اند.
وقتی‌که در کشور مدیریت به‌صورت جهادی و مردم مدارانه، یعنی دیدن منافع عمومی و مردمی باشد، شاهد پیشرفت‌ها، استقلال و عزتی خواهیم بود که در آن کارها برمدار حکمت پیش خواهد رفت اما در مقابل وقتی مدیریت وابسته بودن و لیبرال منشی و غیر خوداتکایی یعنی بر اساس اراده، مصلحت، حکمت و توانمندی‌های موجود باشد، کارها پیش نمی‌رود و توسعه و پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
 
 مدیریت لیبرال در راستای مدیریت امپریال و استعمار گونه‌ای است که در طول تاریخ لمس کرده‌ایم، بارزترین نوع مدیریت لیبرال و وابسته از دوران تاریک قاجاریه شروع و در دوران پهلوی هم وجود داشت و اگر در این میان توسعه و پیشرفتی هم وجود داشت در راستای کشورهای قدرتمندی بود که مدیران ما در این دوران تاریک قاجاری و پهلوی به آن وابسته بودند و برنامه‌ها و طرح‌ها تنظیم می‌شد.
 

مدیریت جهادی بر اساس حرکت امام و شهدا شکل گرفت

در مدیریت جهادی بعد از پیروزی انقلاب به‌واسطه حرکتی که شهدا و امام شهدا انجام دادند ما بر پایه خوداتکایی، خودکفایی و خودآگاهی پیش رفتیم تا جایی که نتیجه این نوع مدیریت جهادی و انقلابی را در عرصه‌های گوناگون شاهد هستیم که کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای اسلامی این حکومت و جمهوری اسلامی را الگوی خود قرار می‌دهند.
 
ایران به‌واسطه مدیریت جهادی و انقلابی به چهار علم و فناوری استراتژیک و جهانی دست پیداکرده است؛ علم و فناوری هسته‌ای از صفر تا صد در عرصه‌های مختلف، علم و فناوری هوافضا در امر ماهواره که در زمینه‌های پزشکی، کشاورزی، صنعتی به‌روز اطلاعات را در اختیار می‌گذارد و ابتکارات و نوآوری‌هایی را نیز در این زمینه‌داریم و در امر نظامی با دستیابی به موشک‌های بالستیک نقطه زن با کمترین انحراف که نتیجه و نمودارهای آن در اقدام ناجوانمردانه به شهادت رساندن سردار سلیمانی باهدف قرار دادن مهم‌ترین پایگاه آمریکایی پاسخ دادیم، درزمینه دیجیتال و مخابرات ژنتیک و موارد نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی که درواقع علوم و فناوری‌های استراتژیک روز جهانی است که ما با مدیریت انقلابی و جهادی به دست آورده‌ایم.
 
رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «ما هر جا انقلابی عمل کردیم، پیش رفتیم و هر جا از انقلابی گری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم»، در این زمینه باید تلاش‌های بسیاری داشته باشیم مخصوصاً که  در راستای انتخابات یازدهم مجلس قرار داریم، باید نمایندگانی را انتخاب کنیم که روحیه انقلابی و جهادی داشته باشند.
 

برای هر پستی افراد با مدیریت جهادی انقلابی را انتخاب کنیم

افرادی هستند که تدبیر رادارند اما شجاعت و دل کار کردن در میدان‌ عملیات را ندارند و از طرفی کسانی هم هستند دل و جگر میدان‌ عملیات رادارند اما تدبیر ندارند بنابراین باید افرادی را که در عرصه‌های حکومتی وکیل، نماینده و رئیس‌جمهور خود قرار می‌دهیم مدیریت جهادی انقلابی، تدبیر، شجاعت، تقوا و ایمان کامل داشته باشند. رهبر معظم انقلاب در خصوص شهید قاسم سلیمانی می‌فرمایند: «سلیمانی یک شخص نبود بلکه یک مکتب بود» و این خصوصیت بارز را درباره ایشان بیان کردند «شهید سلیمانی فردی بود که تدبیر و شجاعت را باهم داشت».
 
راسخون: لطفاً بفرمائید مردم چه نقشی در توسعه مدیریت جهادی در سطوح مختلف کشور دارند.
قطعاً مردم با تحقیق و جستجو کسانی را که دارای خصوصیت مردم‌داری، منافع عموم نگر بودن و شجاعت لازم داشته باشند را انتخاب می‌کنند.
 

انتخاب مسئولین انقلابی باعث پیشرفت کشور می‌شود

مردم باید در انتخابات مباحث احساسی را کنار بگذارند و نسبت به مسئله تدبیر امور مملکت در همه عرصه‌ها با دقت، هوشمندی و حساسیت دنبال شود البته امروز کاملاً مشهود است که مردم به همین سو قدم گذاشته‌اند که علاقه‌های قبیله‌ای و قومیتی را کنار بگذارند و نسبت به آنچه لازمه شایستگی است توجه کنند تا به تعبیر مقام معظم رهبری مجلسی انقلابی و کارآمد داشته و پیشرفت‌ها و عزت‌هایی که لایق مردم ایران است را شاهد باشیم.
 
امیدواریم با انتخاب هوشمندانه مردم به‌خصوص در ریاست جمهوری نیز یک دولت انقلابی و جوان در پیش داشته باشیم تا بتواند انبوه مشکلاتی که ناشی از وابستگی به غیراست مثل قضیه برجام که توسط قدرت‌های استکباری لگد زده شد و هیچ‌گونه تعهدی نسبت به آنچه متعهد شده بودند از خود نشان ندادند را شاهد باشیم، ادامه داد: ما باید کار خود را بر اساس داشته‌ها و استعداد و ظرفیت‌های خود به‌پیش ببریم.
 
در پنج دهه انقلاب اسلامی دوره‌هایی را شاهد بودیم که با مدیریت جهادی پیش بردیم و دورانی را هم داشتیم که با مدیریت لیبرال منش و لیبرال مسلک گذراندیم که عقب‌ماندگی و به نوعی پیشروی آنچه خواسته‌های دشمنان و بدخواهان نظام و انقلاب بود را هم شاهد بوده‌ایم.
 

دوران پهلوی نماد بارزی از مدیریت لیبرال است

 قبل از انقلاب اسلامی و دوران پهلوی نماد بارزی از مدیریت لیبرال است که موجب عقب‌ماندگی شد، در آن زمان اقتصاد ایران، اقتصاد تک‌محصولی نفتی بود که شرکت‌های هفت خواهران نفتی تحت عنوان کنوانسیون نفتی مسلط شده بودند بشکه بشکه نفت را چپاول می‌کردند و ما استکان استکان بهره‌مند بودیم تا اینکه انقلاب اسلامی توانست ورق را برگرداند.
 
 بعد از انقلاب اسلامی در کنار مدیریت انقلابی دوره‌هایی مثل دوره دولت هفتم و هشتم را نیز شاهد بودیم که دچار عقب‌ماندگی شدیم، با توجه به تجربه مردم ایران می‌طلبد در انتخابات یک سنجش علمی و عقلی منصفانه داشته باشیم.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.