وقف به سبکِ مدافعان سلامت!

چگونه می شود وقف به سبکِ مدافعان سلامت داشت؟ ایا این نوع وقف صحیح است؟ این مطلب را بخوانید.
جمعه، 9 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
وقف به سبکِ مدافعان سلامت!
مقدمه:
دفاع از سلامت مردم تا آنجا از اهمیت ویژه برخوردار است که امام صادق (علیه السلام) در این زمینه می‌فرمایند:

«مَن سَعی لِمَریض فی حاجَة قَضاها اولم یَقضها خُرج مَن ذُنوبه کیوم وَلدته اُمَه» کسی که برای برآوردن نیاز بیماری تلاش کند، خواه نیاز او برآورده شود یا نه، همانند روزی که از مادر متولد شده است از گناهان پاک می‌گردد.


«وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» و در میان مردم کسی یافت می‌‌شود که جان خود را (که عزیزترین چیزی است که دارد) در برابر خوشنودی خدا می‌فروشد (و رضایت الله را بالاتر از دنیا و مافیها می ‌شمارد و همه‌چیز خود را در راه کسب آن تقدیم می‌‌دارد) .

و خداوند نسبت به بندگان بسیار مهربان است (و بدانان در برابر کار اندک، نعمت جاوید می‌بخشد و بیش از توانایی انسانی برایشان تکالیف و وظایف مقرّر نمی‌دارد.)

مجاهد در راه سلامت
آری! مجاهد آن کسی است که برای دفاع از امنیت، جان و مال عموم مردم، از امنیت، جان و مال خود بگذرد، تنها برای رضایت خدا و خلق خدا. شاید وجود چنین افرادی در عصر کنونی، کمی دور از تصور باشد اما سال‌ها است که ما این مردان فراذهنی را با عنوان پرچم‌داران دفاع از حرم (مدافعان حرم)، به جهانیان شناسانده‌ایم. مدافعان حرمی که خوب می‌دانند،

گذشت و ایثار چیست، خوب می‌دانند فرزند و همسر چقدر عزیز است، خوب می‌دانند نگاه و لبخند پدر و مادر چه ارزشی دارد؛ اما می‌گذرند و با عزمی راسخ به خط مقدم دفاع می‌روند تا از ستم‌دیده دفاع و در برابر ظالم، قد علم کنند.

اینان راست قامتانی هستند که پس از نائل شدن به درجه رفیع شهادت هم، برای ما زنده و راست قامت‌ خواهند ماند. اینان مظهر گذشت و جان‌فشانی به معنای واقعی محسوب می‌شوند که همتا و نظیری ندارند.با در نظر گرفتن تمام ابعاد مخاطره‌انگیز فردی و جمعی، هستند غیور مردان و شیرزنانی که با تمام وجود و بردباری، خطر را به جان خریده و در دفاع از جان بیماران؛ تمام توان خود را به‌کار بسته و فداکاری و گذشت را سرلوحه و اولویت خویش قرار داده‌اند.اما این تمام ماجرا نیست. امروز! ایثار و مجاهدت در راه رضای خدا و خلق او، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. خاکریزها به میزهای پزشکی تغییر رنگ داده‌اند. لباس‌ها نه خاکی، که سفید و تمیز هستند! دشمن؛ کرونا‌ ویروس و سپاه دفاعی؛ پزشکان و پرستارانی محسوب می‌شوند که جان خود را بر کف دست گرفته و با عِلم به مخاطرات شدید پیش رو، تنها به فکر دفاع از جان و سلامت جسمی و روحی عموم مردم هستند.

بی‌شک، اگر رزم بی وقفه در میدان نبرد، با لباس‌های ویژه و تجهیزات نظامی سختی دفاع را چند برابر می‌کند، خدمت‌رسانی با لباس‌های مخصوص درمان کرونا ویروس و هراس از ابتلا و تاثیر آن بر روحیه و افکار کادر درمانی، کمتر از آن نخواهد بود.
 

مدافعان سلامت

«کرونا ویروس»، بیماری جدیدی است که با گذشت یک ماه از اولین گزارش بیماری در شهر ووهان چین، بیش از 50 کشور در سراسر جهان را درگیر خود کرده و قریب به 3 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.

ویروسی جهش یافته که به سرعت در برابر برخی داروها تغییر شکل داده و به فعالیت خود ادامه و تکثیر می‌شود. این ویروس تا آنجا خطرناک و رُعب‌آفرین است که با تنها یک عطسه‌ی کنترل نشده و تماس با بدن فرد بیمار، به دیگری منتقل شده و شرایطی بحرانی را ایجاد می‌کند.

اما با در نظر گرفتن تمام ابعاد مخاطره‌انگیز فردی و جمعی، هستند غیور مردان و شیرزنانی که با تمام وجود و بردباری، خطر را به جان خریده و در دفاع از جان بیماران؛ تمام توان خود را به‌کار بسته و فداکاری و گذشت را سرلوحه و اولویت خویش قرار داده‌اند و این عمل، در دین مبین اسلام اجری لایتناهی داشته و ائمه اطهار (علیه السلام) و پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) بر آن تاکید فراوان داشته‌اند.

در روایات بسیاری چنین آمده است که رسول گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله) در تمامی جنگ‌ها، گروهی از بانوان را برای پرستاری و خدمت‌رسانی به مجروحان، با خود با میدان جنگ می‌بردند و علاوه بر پاداش‌های مادی، آنان را وعده‌ی پاداش ویژه در آخرت و جایگاه خاص نزد پروردگار می‌دادند.

به بیان دیگر، دفاع از سلامت مردم تا آنجا از اهمیت ویژه برخوردار است که امام صادق (علیه السلام) در این زمینه می‌فرمایند: «مَن سَعی لِمَریض فی حاجَة قَضاها اولم یَقضها خُرج مَن ذُنوبه کیوم وَلدته اُمَه» کسی که برای برآوردن نیاز بیماری تلاش کند، خواه نیاز او برآورده شود یا نه، همانند روزی که از مادر متولد شده است از گناهان پاک می‌گردد.
 

مدافعان سلامت از دیروز تا امروز

طی روزهای گذشته، شاهد مجاهدت و ایثار پزشکان و پرستاران بسیاری برای مقابله با بیماری و دفاع از سلامت مردم بوده‌ایم.

هرچند که این روند برای ایرانیان غریب و دور از ذهن نیست چرا که در سال‌های دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هم شاهد از جان‌گذشتگی پزشکان و پرستاران فراوانی بودیم که در دفاع از مرز و بوم کشور و حفظ و احیای سلامت مدافعان نظامی نقشی حائز اهمیت و ویژه‌ای ایفا کردند.

باید توجه داشت که تا به امروز، بسیاری از پزشکان و پرستاران دفاع از سلامت (مبارزه با کرونا ویروس) یا درگیر این ویروس و بیماری شده و یا جان خود را در این راه از دست داده‌اند که بی‌تردید و بنا به روایات قرآنی و احادیث متعدد، شهید محسوب شده و اجر اُخروی ویژه‌ای در انتظار آنها خواهد بود.

چرا که شهید تنها به افرادی که در میدان جنگ به دفاع می‌پردازند گفته نمی‌شود و هر آن کس که عملی را در راه رضای خود و دفاع از مردم انجام داده و در این مسیر جان خود را از دست بدهد، شهید محسوب می‌شود.

افرادی همچون نرجس خانعلی زاده (پرستار) که با تمام توان در مسیر دفاع از سلامت هموطنان قدم گذاشته و جان خود را فدا کردند، شهیدانی هستند که مردم ایران، زندگی و سلامت خود را مدیون این قهرمانان ملی بوده و برای آنها و خانواده‌هایشان ارزش ویژه‌ای قائل و قدردان جان‌فشانی این گروه تلاشگر خواهند بود.

بی‌شک اگر این قبیل مجاهدت‌ها و از جان گذشتگی‌ها از سوی کادر پزشکی و دیگر دست‌اندر کاران آنها نبود، امروز باید شاهد آمار چند ده برابری لیست بیماران و فوت شدگان این ویروس مرگبار بودیم که شرایط زندگی برای عموم مردم را به مراتب، دشوارتر از آنچه که اکنون است، می‌کرد.

یقینا آنچه در انتظار مدافعان سلامت است، جز اجر ویژه‌ی دنیوی و اُخروی نیست و نمی‌توان ثواب و جایگاهی که پروردگار برای این جان برکفان در نظر گرفته را منکر شد، باشد که با گذار از این بحران، همچون بحران‌های دیگر باز شاهد رخت آرامش و عافیت بر تن جامعه و اعضای آن و قدردان ایثارگران و مجاهدان دفاع از سلامت باشیم.
 

پی‌نوشت:

1. فعالیت مدافعان سلامت برای مقابله با کرونا، خبرگزاری میزان
2. پرستاری در اسلام، پایگاه اطلاع رسانی حوزه
3. بازخوانی نقش پزشکان در هشت سال دفاع مقدس، خبرگزاری ایسنا
4. قدردانی همسر شهید مدافع حرم از مدافعان سلامت، پایگاه خبری قم فردا
5. ابتلای تعدادی از پرسنل درمان به کرونا، سلامت نیوز
این مقاله در تاریخ 1402/8/23 بروز رسانی شده است.


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما