شادکامی در روانشناسی
مشاهدات و مطالعات تجربی نشان داد که لذت گرایی نمیتواند شادکامی و سعادتمندی را به ارمغان آورد.
يکشنبه، 3 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رویکرد روانشناسی به این مقوله، دارای فراز و نشیب بوده است. بر اساس نظر یورگنسن و نفستاد، آلان کار و دیگر روانشناسان مثبتگرا، رویکرد نخست به زندگی خوب و شادکامی، لذت گرایی بوده است. رویکرد لذت گرا، شادمانی و زندگی خوب را بر حسب جستجوی لذت و پرهیز از درد تعریف میکند. این رویکرد (لذت گرایی)، ریشه در فلسفه یونان قدیم دارد. اپیکور فیلسوف یونانی معتقد بود که هدف هر انسانی در نهایت، کسب بیشترین لذت و رهایی از درد است. این رویکرد، در دیدگاه های فلاسفه اروپایی ادامه داشت تا این که در قرن نوزدهم میلادی، فیلسوف انگلیسی، جرمی بنتام، دیدگاه فایده گرایی را از آن اقتباس کرد و پس از او جان استوارت میل، به تشریح آن پرداخت و با تفاوت آن را تبیین کرد. پس از جدایی روانشناسی از فلسفه، رویکرد لذت گرایی در آثار روانشناسان به روشنی مشهود بود. ویترسو، در این زمینه بویژه به جیمز، ثرندایک، رونته و فروید اشاره دارد. ثرندایک به مولفه لذت در اصل اثر خود پرداخته است. در نظریه سه بعدی وونت در باره تجربه هوشیار، یک بعد مهم، کیفیت لذت بود. همزمان با وونت، جیمز در بررسی حالت های عاطفی در مورد احساسات لذت و عدم لذت ناشی از تغییرات بدنی، به نظریه پردازی پرداخت. در نظریه فروید نیز لذت و اصل لذت، جایگاه خاصی دارد.
براتی معتقد است که این رویکرد در روانشناسی مثبتگرا نیز جای پایی دارد. وی در توضیح آن میگوید: در دو دهه اخیر و با طرح مقوله بهزیستی روانی و انواع آن و نیز توجه به شادی در روانشناسی، رویکرد لذت گرا دوباره در متون روانشناسی، مطرح شده است؛ از جمله در بحث شادکامی و نیز در بحث شادی و نشاط که دینر به مطالعه آن پرداخته و در مباحث کلی نظریه شادکامی که توسط کاهمن و همکاران وی بررسی شده، گفته شده که این مفهوم، با رویکرد لذت گرا پیوند دارد. طبق گفته دسی و رایان، در این دیدگاهها چنین عنوان شده که شادکامی به یک معنا، عبارت است از: وجود هیجانهای مثبت و نبود هیجان های منفی و این یعنی افزایش لذت و کاستن از درد. یورگنسن و نفستاد با ملاحظه دیدگاه سلیگمن در مورد «شادکامی اصیل» مینویسند که رویکرد لذت گرا بر هیجانها معطوف است. به نظر میرسد این که در الگوی شادکامی روانشناسان مثبتگرا، اموری از جنس لذت وجود داشته باشد، غیر از این است که رویکردشان لذت گرا باشد. بنابراین، با تأیید وجود عنصر لذت در این الگوها، نمیتوان آن را یک رویکرد در شادکامی دانست. با این بیان، روشن میشود که حتى سخن یورگنسن و نفستاد نیز درست است، بدون این که به معنای رویکرد لذت گرایی در شادکامی و زندگی خوب باشد؛ چرا که وی از لذت گرایی به عنوان رویکرد حاکم بر هیجانات نام می برد و این غیر از رویکرد حاکم بر زندگی خوب است.
به مرور زمان، کاستی های لذت گرایی مشخص شد و مشاهدات و مطالعات تجربی نشان داد که لذت گرایی نمیتواند شادکامی و سعادتمندی را به ارمغان آورد و به همین جهت، آرام آرام مخالفتها با این رویکرد شکل گرفت. دکتر ادیت ویکوف جولسون (استاد روانشناسی دانشگاه جورجیا) در این باره میگوید: فلسفه کنونی ما در باره بهداشت روان، بر این پایه استوار است که مردم باید شاد و خوشحال زندگی کنند و غم و اندوه، نشانه ناسازگاری و عدم انطباق با زندگی است. این اعتقاد و نظام ارزش ها باید خود را در برابر کسانی که درد و رنجی اجتناب ناپذیر دارند، مسئول بداند؛ زیرا این شیوه اندیشه، موجب میشود که افراد دردمند، به خاطر این که شاد نیستند، اندوهناک تر نیز بشوند. این حقیقت، موجب شکل گیری رویکرد دوم گردید. بر اساس نظر یورگنسن، نفستاد، آلان کار و دیگر روانشناسان مثبتگرا، رویکرد دوم در نگاه به زندگی خوب و شادکامی، رویکرد سعادت گرا است. الان کار، معتقد است که سنت سعادت گرا، شادمانی و زندگی خوب را بر اساس دستیابی به توان بالقوه کامل فرد تعریف میکند. رویکرد روانشناسی مثبتگرا در هزاره جدید، بیش از آن که بر رویکرد لذت گرا مبتنی باشد، بر پایه رویکرد سعادت گراست. این رویکرد نیز ریشه در آرای ارسطو دارد.
هم در نظریه ارسطو و هم در شارحان بعدی او، سعادت آدمی به آن است که انسان بتواند در طی زندگی، توانایی های بالقوه و فضایل نهفته در خود را بالفعل کند و به رشد و کمال برسد. اگر آدمی در این مسیر، موفق شد، به زندگی خوب دست یافته است. یورگنسن و نفستاد و سلیگمن بر این اعتقادند که روانشناسی مثبتگرا، عمدتا رویکرد سعادت گرایانه ای دارد؛ یعنی همان گونه که این رویکرد بر انسان کامل و کارکرد بهینه (مطلوب) او و رشد و کمال وی در همه حیطه های زندگی تأکید دارد، در روانشناسی مثبتگرا نیز همین گونه است؛ یعنی بر زندگی نیک (خوب) به عنوان تجربه ها و کارکرد مطلوب و بهینه یا « طلب کمال با توجه به شناخت پتانسیل های حقیقی درونی» عطف توجه میشود. یورگنسن و نفستاد به نقل از رایان و دسی مینویسند: زندگی خوب، بهزیستی روانی است؛ یعنی این زندگی، هنگامی حاصل میشود که فرد به گونه ای مطلوب و بهینه عمل میکند. به این ترتیب، ویژگی زندگی خوب، رشد و کمال از کارکردهای ساده به کارکردهای پیچیده تر یا کمال به سوی کارکردهای بهینه و مطلوب است.
منبع: الگوی اسلامی شادکامی، دکتر عباس پسندیده، صص518-513، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم، چاپ دوم، 1394
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
نظریهی لذتگرایی
دوشنبه، 4 فروردين 1399
مصداقشناسی به چه معناست؟
سهشنبه، 6 اسفند 1398
عواملی که موجب رضامندی در موقعیتهای خوشایند میشود.
سهشنبه، 6 اسفند 1398
عامل اصلی شادکامی
جمعه، 2 اسفند 1398
مهمترین مبانی خداشناختی
سهشنبه، 29 بهمن 1398
شادکامی به چه معناست؟
سهشنبه، 29 بهمن 1398
ساختار شادکامی چگونه است؟
سهشنبه، 29 بهمن 1398
شادکامی در اسلام به چه معناست
دوشنبه، 28 بهمن 1398
پیشینه پژوهش در مورد سعادت و شادکامی
دوشنبه، 28 بهمن 1398
زندگی، تنها سرمایه برای شادکامی انسان
دوشنبه، 28 بهمن 1398
تازه های مقالات
کالری یک لیوان شیر پرچرب چقدر است؟
کالری یک لیوان دوغ چقدر است؟
کالری یک عدد گردو چقدر است؟
مقاومت هوشمندانه چیست؟
کالری آلو چقدر است؟ + ارزش غذایی
کالری توت فرنگی چقدر است؟ + ارزش غذایی
کالری تربچه چقدر است؟ + ارزش غذایی
کالری تخم مرغ عسلی یا نیم پز چقدر است؟ + ارزش غذایی
کالری به چقدر است؟ + ارزش غذایی
طریقه خواندن نماز امام زمان در روز سه شنبه
بیشترین بازدید هفته
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
نحوه خواندن نماز والدین
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
کالری یک لیوان شیر پرچرب چقدر است؟
کالری یک لیوان دوغ چقدر است؟
کالری یک عدد گردو چقدر است؟
مقاومت هوشمندانه چیست؟
پاسخ طنز به پیام جدید نتانیاهو + فیلم
حکمت | من از چشم خدا افتادم یا نه؟! / استاد محرابیان
مناجات شهید مجاهد سید «هاشم صفیالدین» ساعاتی پیش از شهادت...
تصاویر تازه از شهرهای زیرزمینی پهپادی و موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران
ایام فاطمیه/مهدی رسولی/فاعتبرو
حکایت کم فروشی و گران فروشی در بازار نان
گلباران پیکر شهید پرویننژاد توسط کادر درمان
ایام فاطمیه/مجتبی رمضانی/قتلگاه مدینه
واکنش رئیس جمهور به خاموشیها
ایام فاطمیه/مجتبی رمضانی/ای حضرت زهرا سلام
ماجرای دیدار رهبر انقلاب و شهید طهرانی مقدم در دوران جنگ