گفتگوی اختصاصی با امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران

دایره خدمات ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب

هرچه به انقلاب نزدیک‌تر می‌شدیم این همراهی و همدلی با انقلاب بیشتر و این شبکه گسترده‌تر می‌شد. با گسترش این شبکه و دریافت راحت‌تر پیام‌های امام خمینی (ره)؛ ارتش به همراه انقلابیون کمک کردند تا انقلاب اسلامی خیلی زودتر به ثمر برسد. درواقع کمک کردند تا ارتش آن همبستگی و همدلی خود را با انقلاب و مردم اعلام کنند.
پنجشنبه، 28 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
دایره خدمات ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب
29 فروردین با فرمان تاریخی و مهم امام خمینی (ره) روز ارتش نام‌گذاری شد و تا به امروز ارتش جمهوری اسلامی در تمام عرصه‌های دفاعی، نظامی و خدمت‌رسانی خوش درخشیده است.
 
پس از پیروزی انقلاب، در شرایطی که دشمنان کمین کرده انقلاب و به تبعیت از آنان دوستان ناآگاه، نغمه شوم و خطرناک انحلال ارتش را سر داده بودند و ارتش در حساس‌ترین شرایط حیات خود قرارگرفته بود، امام خمینی (ره) به عنوان بزرگ‌ترین حامی ارتش پای در میدان نهاد و نقشه شوم دشمنان انقلاب را نقش بر آب نمود و طی پیامی، با قاطعیت هرچه تمام‌تر، ضرورت حفظ ارتش را اعلام و در جهت انسجام، یکپارچگی و وحدت ارتش، فرمان تاریخی و مهمی را صادر فرمودند و روز 29 فروردین را روز ارتش نام‌گذاری کردند.

با نگاهی گذرا به تاریخ انقلاب اسلامی درمی‌یابیم که از لحظه نخست پیروزی انقلاب، ارتش و ارتشیان، عشق و علاقه و میل باطنی خود را به حرکت انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل ابزار داشتند و در اثبات این معنا فداکاری‌ها، تلاش‌ها و ایثارگری‌های بسیاری به خرج دادند.

از همین رو خبرنگار راسخون به مناسبت روز ارتش با امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش و معاون فرهنگی و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به گفتگو نشسته است.
 
راسخون: سهم ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیروزی انقلاب اسلامی چه میزان است؟
ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی با همراهی نهضت انقلاب و کمک به شکل‌گیری نهضت انقلاب تأثیرات فوق‌العاده‌ای داشت. اگر بخواهیم دقیقاً به این مسئله اشاره‌کنیم باید به سال‌هایی که حضرت امام خمینی (ره) این نهضت را آغاز کردند بازگردیم.
 
زمانی که این نهضت توسط بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران آغاز شد این پیام در بدنه ارتش شنیده شد و تعدادی از عزیزانی که در آن زمان درجات بالایی هم نداشتند کمک کردند تا فرمایشات امام خمینی (ره) در ارتش جمهوری اسلامی ایران احیا و زنده شود که واقعاً باید بگوییم این مسائل زمینه‌ساز پیروزی انقلاب شد. به‌طور مثال شهید نامجو در سال‌های قبل از انقلاب در دانشگاه افسری به همراه تعدادی از افسران جوان هسته‌های انقلابی را شکل دادند، این نیروهای عاشق امام و روحانیت نه‌فقط در تهران بلکه در بسیاری از مراکز استان‌ها نیز وجود داشتند و یا خدماتی که شهید صیاد شیرازی در این خصوص انجام داد. امروز می‌توانیم به جرئت بگوییم این افراد در همراه کردن ارتش برای پیروزی انقلاب اسلامی سهیم بودند.
 
هرچه به انقلاب نزدیک‌تر می‌شدیم این همراهی و همدلی با انقلاب بیشتر و این شبکه گسترده‌تر می‌شد. با گسترش این شبکه و دریافت راحت‌تر پیام‌های امام خمینی (ره)؛ ارتش به همراه انقلابیون کمک کردند تا انقلاب اسلامی خیلی زودتر به ثمر برسد. درواقع کمک کردند تا ارتش آن همبستگی و همدلی خود را با انقلاب و مردم اعلام کنند.
 

نقش محوری ارتش در تثبیت انقلاب

به محض پیروزی انقلاب اسلامی، مجموعه ارتش با توطئه‌های ضدانقلاب در اقصی نقاط کشور مواجه شد. ضدانقلاب در خوزستان، کردستان، گنبد و در سیستان و بلوچستان تلاش می‌کرد تا بتواند با شعارهای ضد دینی خود گوشه‌ای از این کشور را مستقل و از خاک میهن اسلامی جدا کند که با هوشیاری مردم و تلاش مجموعه ارتش و البته در آن زمان کمک کمیته انقلاب اسلامی که به تازگی شکل‌گرفته بود و بعدها به مرور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موجب شد تا این توطئه‌ها خنثی شود و ارتش کم‌کم نقش محوری خود را در تثبیت انقلاب ایفا کند. این مسئله ادامه داشت تا زمانی که دفاع مقدس آغاز شد.
 
باید یادی کنیم از شهید قرنی به عنوان اولین شهید در شمار مسئولان که همیشه مأموریت‌های دشوار و سخت را انجام می‌داد و با توجه به مخالفت‌هایی که با احزاب مخالف نظام کرد و با پافشاری و استقامتی که برای آن روحیه استکبارستیزی خود داشت مورد هدف گروهک فرقان قرار گرفت و به شهادت رسید و همچنین شهید نوژه که کمک بسیاری به مردم کردستان در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از شروع جنگ انجام داد و شهید شد.
 
راسخون: به دفاع مقدس اشاره کردید. ارتش جمهوری اسلامی در این برهه از تاریخ کشور چه اقداماتی را انجام داد.
جنگ که آغاز شد باز هم مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا در حوزه دفاع نقش‌آفرینی کند.
 

طراحی‌های شهید صیاد شیرازی در دفاع مقدس بسیار مهم بود

بسیار مشهود و واضح بود که نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نیروی محوری در مرزهای جنوب و غرب کشور مستقر بود و درعین‌حال بخشی از توان این نیرو درگیر با توطئه‌های ضدانقلاب بود اما در اوایل جنگ توانست پیشروی دشمن را متوقف کند و این توقف پیشروی دشمن منجر به طراحی‌ها و طرح‌ریزی‌های عملیات‌های متعددی شد که در این طرح ریزی‌ها نقش شهید صیاد شیرازی بسیار مهم بود و در آن اتحاد ناگسستنی بین ارتش و سپاه موفق شد با شکل‌گیری قرارگاه‌های مشترک پیروزی‌های بزرگی را رقم بزند.
 
در طول جنگ اتفاقات بسیاری رخ داد و فراز و نشیب‌های بسیاری داشتیم اما یادمان هست که نیروی زمینی، هوایی، دریایی و پدافند ارتش چه اقدامات مؤثری انجام دادند. چندین عملیات بزرگ نیروی هوایی در همان ابتدای جنگ کمر نیروی هوایی دشمن بعثی را شکست و یا نیروی دریایی طومار نیروی دریایی دشمن را در همان 67 روز اول آغاز جنگ پیچید و یا نیروی زمینی و پدافند ارتش باافتخار در ده‌ها عملیات بزرگ و کوچک حضور داشت و نقش‌آفرینی کرد.
 
وقتی صحبت از پدافند می‌شود باید یادی کنیم از شهادت 19 تن از عزیزان و فرزندان کشور در رادار سوباشی که این‌ها در انتهای جنگ با خباثتی که استکبار داشت و با هواپیماهایی که در اختیار دشمن بعثی قرار داده بود ناجوانمردانه از راه دور آنجا را مورد هدف قراردادند و جمعی از عزیزان این مرز و بوم را به شهادت رساندند.
 
ارتش بیش از 48 هزار شهید و 200 هزار جانباز تقدیم انقلاب و نظام کرده است
در این زمینه باید بگوییم ارتش جمهوری اسلامی در این 4 دهه عمر انقلاب بیش از 48 هزار شهید و بیش از 200 هزار جانباز تقدیم انقلاب و نظام کرده است.
 

اسرای جنگی سفیران ایران در فراتر از مرزها شدند

در دوران جنگ چند هزار نفر از بعثی‌ها اسیر جنگی بودند که نگهداری و رسیدگی به این اسرا با ارتش بود و سال‌ها ارتش میزبان این افراد بود و اقدامات تربیتی روی این افراد انجام می‌داد. با رفعت اسلامی و برخورد مهربانانه که با این افراد داشت این افراد هر کدام سفیران جمهوری اسلامی در فراتر از مرزها شدند.
 
راسخون: فعالیت‌های ارتش جمهوری اسلامی بعد از جنگ چگونه بود؟
وقتی قطعنامه امضا شد دشمن باز هم به مرزهای کشور حمله کرد و این تجربه نشان می‌داد که با اتمام جنگ باز هم برای نگهداری و حفاظت از مرزها باید ارتش در مناطق مرزی هوشیاری و آمادگی خود را حفظ کند.
 

جرقه خودکفایی در کشور از ارتش شروع شد

این آمادگی بود و هم‌زمان خدمت‌رسانی ارتش به مردم هم شکل و سوی دیگری گرفت که می‌توانیم به پاک‌سازی زمین‌های آلوده به مین، نهضت سوادآموزی برای سربازان، مانورهای متعدد در طول این سال در مناطق مرزی غرب و شرق و نهضت خودکفایی ارتش اشاره کرد.
 
واقعاً باید به جرئت بگوییم نهضت خودکفایی در کشور از ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. جایی که هنوز چند ماه از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که رهبر معظم انقلاب؛ در آن زمان نماینده امام (ره) در شورای عالی دفاع بودند و در ارتش هم حضور داشتند؛ طی نامه‌ای به فرمانده وقت نیروی هوایی همافر، عطا بازرگان را به عنوان چهره خلاق و کسی که می‌تواند در حوزه‌های متعدد نقش‌آفرینی کند معرفی کرد.
 

جرقه خودکفایی ارتش با ظلم و تحریم دشمن شروع شد

جرقه خودکفایی در آن زمان زده شد و سال‌ها بعد سازمان‌های خودکفایی در نیروهای مسلح شکل گرفت. همین جرقه باعث شد به مرور وابستگی به بیگانگان را کم کنیم چراکه هرچه می‌گذشت تحریم‌های دشمنان نسبت به کشور و ارتش بیشتر و ظلم آن‌ها گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شد و از این سمت مقاومت و روحیه استقامت و صبر بدنه ارتش بالاتر می‌رفت.
 
ارتش در تمام عرصه‌های کمک‌رسانی به مردم حضورداشته است و این مسئله برای عشق به نظام و مردم و همچنین حفظ نظام صورت گرفته است.
راسخون: حضور ارتش در عرصه بین‌المللی مخصوصاً در چند سال اخیر چگونه بوده است.
همان‌طور که گفته شد هرکجا که نیاز باشد ارتش برای خدمت‌رسانی و حفظ کشور و نظام حاضر به جان‌فشانی است. در سال‌هایی که نیاز بود برای دفاع از نظام در دوردست‌ها حاضر شویم ارتش به زیبایی ورود کرد که می‌توانیم به حضور ارتش در آب‌های آزاد و حضور مؤثر در سوریه برای کمک به مردم مظلوم این کشور اشاره کرد.
 
ارتش جمهوری اسلامی ایران در سوریه زمانی که مردم مظلوم در چنگال داعش بودند و هیچ راه دسترسی زمینی وجود نداشت، از طریق آسمان به این مردم آذوقه و مواد اولیه زندگی را می‌رساند.
 
ارتش در عرصه‌های بین‌المللی در حوزه‌های مستشاری و آموزش حضور داشته است. البته این مسائل گوشه‌ای از خدمات ارتش است.
 
راسخون: در بحران امروز و شیوع کرونا، ارتش چه تلاش‌هایی را برای کنترل و نابودی ویروس کرونا انجام داده است.
در حال حاضر هم ارتش در حوزه بحرانی که برای کشور پیش‌آمده است به شکل بسیار مؤثر حضور پیداکرده است. ارتش در این حوزه با اختصاص بیمارستان، ایجاد تخت‌های نقاهتگاهی، ضدعفونی معابر، ایجاد ایستگاه‌های پایش سلامت نقش‌آفرینی می‌کند.
 
همچنین در این مدت رزمایش دفاع بیولوژیک را برگزار کرده است و به مناسب روز ارتش هم رژه خدمت را اجرا خواهد کرد.
 
راسخون: خودکفایی، تولید و نوآوری در ارتش چگونه است؟
شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی و شعار نه شرقی و نه غربی جزء اولیات کشور است. طبیعتاً باید تلاش کنیم تا روی پای خود بایستیم. درنتیجه باید قبول کنیم که دائماً در فشار و تحریم قرار داریم و برای مقابله با این تحریم و فشار باید زحمت مضاعفی بکشیم.
 

ارتش در عرصه‌های دفاعی و نظامی خودکفا است

بدیهی است خیلی از امکاناتی که قبلاً در اختیار ما بود در حال حاضر دیگر در اختیار ما نخواهد بود، بنابراین باید برای حفظ روحیه رزم و آمادگی دفاعی، خودمان را همیشه آماده نگهداریم. بخشی از این آمادگی مرحوم آموزش‌های دشوار و پیچیده برای سطوح مختلف رزمی و بخشی هم مرحوم آماده‌سازی تجهیزات است.
 
به لطف خدا توانسته‌ایم در حوزه آموزش انفرادی و آموزش جمعی و تخصصی و در تأمین بسیاری از نیازهای دفاعی کشور در حوزه زمین، هوا، دریا و پدافند خودکفا باشیم.
 
خیلی از این موارد را مردم ما از طریق رسانه و قاب تلویزیون دیدند اما بخش از این موارد هم ضرورتی نداشت که ارتش اطلاع‌رسانی کند و برای روز مبادا و اگر نیاز باشد به کار گرفته خواهد شد.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما