چهار نیروی بنیادی

نیروی جاذبه یا دافعه بین بارهای الکتریکی است . نیروهای الکتریکی و مغناطیسی که زمانی جدا از یکدیگر تصور می شدند هم اکنون همراه یکدیگراند نیروی مغناطیسی چیزی جز یک نیروی الکتریکی اضافی که هرگاه بار حرکت کند عمل می کند ، نیست . نیروی الکتریکی دارای قدرت متوسط است . نیروهای تماسی بین اجسام سخت ، نیروهای کشسان ، نیروهای فشاری ، نیروهای چسبندگی و نیروهای اصطکاکی و غیره چیزی جز نیروهای الکتریکی بین ذرات باردار درون اتم های
يکشنبه، 20 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چهار نیروی بنیادی
چهار نیروی بنیادی
چهار نیروی بنیادی






۱. نیروی گرانشی :

جاذبه ی متقابل بین همه ی اجرام است ، اگر ما قدرت نیروها را بر حسب اثر آن ها بروی ذرات بنیادی حساب کنیم ، آن گاه گرانش ضعیف ترین این نیروهاست .

۲.نیروی الکترومغناطیس :

نیروی جاذبه یا دافعه بین بارهای الکتریکی است . نیروهای الکتریکی و مغناطیسی که زمانی جدا از یکدیگر تصور می شدند هم اکنون همراه یکدیگراند نیروی مغناطیسی چیزی جز یک نیروی الکتریکی اضافی که هرگاه بار حرکت کند عمل می کند ، نیست . نیروی الکتریکی دارای قدرت متوسط است . نیروهای تماسی بین اجسام سخت ، نیروهای کشسان ، نیروهای فشاری ، نیروهای چسبندگی و نیروهای اصطکاکی و غیره چیزی جز نیروهای الکتریکی بین ذرات باردار درون اتم های یک جسم و اتم های یک جسم و اتم خای جسم دیگر نیست .

۳ .نیروی قوی :

به طور اساسی درون هسته ی اتم ها کنش دارد . این نیرو نقش چسب هسته ای را که از جدایی قطعات هسته جلوگیری می کند بازی می کند – این نیرو قوی ترین این ۴ نیروست – بین دو پروتون است که می تواند جاذبه یا دافعه باشد . در صورتی که از هم خیلی دور باشند ( دو پروتون ) این نیروی قوی جاذبه است و اگر خیلی به هم نزدیک باشند این نیرو دافعه است - این نیرو کوتاه برد است -

۴. نیروی ضعیف :

فقط در واکنش های معین بین ذرات بنیادی آشکار می شود ، بیشتر واکنش هایی که به وسیله ی نیروی ضعیف ایجاد می شوند واکنش های واپاشی پرتوزا هستند – این نیرو خیلی ضعیف است – این نیرو کوتاه برد است .
منبع:http://atwis.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.