توت فرنگی بمب خاصیت

توت فرنگی یک میوه بسیار خوش طعم می باشد که برای سلامت و زیبایی پوست بسیار مناسب است، تنظیم میزان قند خون، افزایش سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش وزن و مبارزه با کلسترول از دیگر خواص بی نظیر توت فرنگی می باشد.
جمعه، 27 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
توت فرنگی بمب خاصیت

توت فرنگی چیست؟

توت فرنگی میوه‌ای است شیرین، به‌شکل قلب که طعم خاص آن محبوبیت بسیاری دارد. این میوه در بسیاری از مناطق دنیا به‌طور بومی وجود دارد و متعلق به راسته‌ی گل‌سرخ‌سانان است. توت فرنگی طعم منحصربه‌فرد و رایحه‌ی خوبی دارد. توت فرنگی برخلاف نامش (استرابِری) ازلحاظ گیاه‌شناسی به خانواده‌ی بری‌ها تعلق ندارد.

درواقع توت فرنگی میوه‌ای کاذب است. یعنی بخش گوشتی توت فرنگی از تخم‌دان‌ها تشکیل نشده‌اند، بلکه هر تخم قابل‌رؤیت در سطح توت فرنگی از مادگی مشتق شده‌ است. برگ‌های توت فرنگی را می‌توان به‌طور خام، پخته یا حتی به‌شکل چای استفاده کرد. توت فرنگی از بوته رشد می‌کند، واریته‌های (جوره) مختلفی دارد و جزو میوه‌های فصلی است.1
 

ارزش غذایی توت فرنگی

یک فنجان توت فرنگی تازه (152 گرم) حاوی:

کالری:49

قند:7 گرم

چربی:0 گرم

فیبر:3 گرم

و سایر مواد مغذی توت فرنگی عبارتند از:

پروتئین:یک گرم (دو درصد از میزان توصیه شده روزانه )

ویتامین C :چهارمیلی گرم (149 درصد از میزان توصیه شده روزانه)

منگنز:6 میلی گرم (29 درصد است میزان توصیه شده روزانه)

فولات:5 گرم (9 درصد از میزان توصیه شده روزانه)

پتاسیم:233 میلی گرم (7 درصد از میزان توصیه شده روزانه)

منیزیوم:8 میلی گرم (5 درصد از میزان توصیه شده روزانه)

ویتامین K:سه میکرو گرم (چهار درصد از مقدار توصیه شده روزانه)

توت فرنگی ها دارای مواد مغذی بسیار زیادی هستند که مزایای فوق العاده ای دارند.2
 

خواص توت فرنگی

درادامه به مهم‌ترین خواص توت فرنگی نگاهی دقیق‌تر می‌اندازیم.
 
بیماری قلبی و توت فرنگی
 مصرف منظم آنتوسیانین نوعی فلانوئید که در خانواده توت ها موجود است، خطر حمله قلبی را تا 32 درصد در زنان جوان و میانسال کاهش میدهد. همچنین کوئرستین، نوعی دیگری فلانوئید که در توت فرنگی موجود است، یک ضدالتهاب طبیعی بوده و تصلب شریان را کاهش داده و در تحقیقاتی که برروی حیوان ها انجام شد، آسیب ناشی از کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داد.

همچنین ممکن است کوئرستین خواص ضدسرطانی نیز داشته باشد، با اینحال تحقیق بیشتری در اینباره لازم می باشد. نه تنها پتاسیم و فیبر موجود در توت فرنگی برای قلب مفید است، بلکه تحقیقات نشان داده است که توت فرنگی باعث کاهش نوعی آمینواسید که به لایه داخلی رگ ها آسیب می رساند، می شود.
 
سکته مغزی و توت فرنگی
 آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی و همچنین پتاسیم بالای درون توت فرنگی باعث کاهش خطر لخته های خون خطرناک در مغز که باعث سکته مغزی می شوند، کمک می نمایند.
 
سرطان و توت فرنگی
همانطور که در بالا گفته شد، توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هایی بوده که در برابر رادیکال های آزاد عمل کرده، رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و باعث کاهش التهاب بدن می شود.
 
فشارخون و توت فرنگی
بدلیل پتاسیم بالا در توت فرنگی، این میوه پرطرفدار برای افرادی که دچار فشارخون بالا هستند، توصیه می شود. پتاسیم به خنثی کردن اثر سدیم در بدن کمک می نماید. مصرف کم پتاسیم همانقدر برای فشارخون بالا بداست که مصرف بالای سدیم برای فشارخون بالا بد می باشد.
 
یبوست و توت فرنگی
مصرف خوراکی هایی که پر از فیبر و آب هستند به کاهش یبوست و اجابت مزاج راحت کمک می نمایند.
 
دیابت و توت فرنگی
توت فرنگی قندی پایین و میزان فیبری بالا داشته و هردو این فاکتور ها به حفظ تعادل قندخون کمک می نماید. توت فرنگی یکی از خوراکی های مناسب برای افراد دیابتی می باشد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن 37 توت فرنگی در روز می تواند بطرز چشم گیری عوارض دیابت همچون نارسایی کلیه و نوروپاتی محیطی را کاهش دهد.
 
بارداری و توت فرنگی
دریافت میزان کافی اسید فولیک در دوران بارداری لازم می باشد و توت فرنگی حاوی مقادیر مناسبی فولیک اسید است.
 
افسردگی و توت فرنگی
فولیک اسید موجود در توت فرنگی برای افسردگی می تواند مفید باشد.
 
سلامت استخوان
منگنز، ویتامین C، ویتامین K و پتاسیم موجود در توت فرنگی به حفظ سلامت استخوان ها کمک می‌کند. ویتامین K و پتاسیم با کمک به حفظ کلسیم در بدن به افزایش تراکم استخوان کمک می‌کنند.
 
فشار خون
با توجه به اینکه توت فرنگی ها پتاسیم زیاد دارند، ممکن است برای کمک به جبران اثرات سدیم در بدن فوایدی را برای افرادی که خطر فشار خون بالا دارند فراهم کند.

پتاسیم یکی از عوامل کاهش فشار خون می باشد. و خطر ابتلا به فشار خون به دلیل مصرف سدیم بالا است.

حافظه کوتاه مدت و توت فرنگی
مواد موجود در توت فرنگی نشان داده اند که می توانند باعث بهبود حافظه کوتاه مدت شوند.3
 

نحوه‌ی مصرف توت فرنگی

توت فرنگی را می‌توان به‌طور خام مصرف کرد یا به انواع سالادها، کاستارد، دسرها و … اضافه کرد. همچنین توت فرنگی به‌خاطر طعم، بو و رنگ فوق‌العاده‌اش در محصولاتی مانند بستنی، مربا، ژله، شربت، شیرینی‌ها، شکلات و حتی داروها مصرف گسترده‌ای دارد. ولی هیچ شکلی از توت فرنگی مفیدتر از توت فرنگی تازه‌ای که از بوته کنده شده و مصرف می‌شود نیست.1
 

نحوه‌ی خرید و نگهداری توت فرنگی

هنگام خرید، توت فرنگی‌های ارگانیک و غیرگلخانه‌ای را تهیه کنید. زیرا آنها سالم‌تر و خوشمزه‌ترند.

هنگام خرید توت فرنگی، آنهایی را انتخاب کنید که رنگ قرمز و بوی قوی‌تری دارند.

انواع صادراتی توت فرنگی در تمام فصول سال دردسترس هستند.

توت فرنگی خیلی زود فاسد می‌شود و باید آن را در کمتر از چند روز مصرف کرد.

می‌توانید توت فرنگی را به‌مدت یک هفته در یخچال یا ۶ ماه در فریزر نگهداری کنید.

توجه: براساس اعلام وزارت کشاورزی ایالات‌متحده‌ی آمریکا توت فرنگی ازنظر میزان آفت‌کش‌های باقی‌مانده بالاترین مقدار را در میوه‌ها به خود اختصاص داده است.1
 

مضرات مصرف توت فرنگی

در حالی که توت فرنگی علاوه بر سلامتی هر رژیم غذایی، افرادی که به دنبال خوردن آنها هستند باید این کار را با اعتدال انجام دهند.
 
میوه ها علاوه بر فواید بسیار حاوی قند هستند و توت فرنگی حاوی 8.12 میلی گرم قند در هر فنجان است.
 
همچنین این خطر وجود دارد که توت فرنگی ممکن است حاوی مواد آفت کش باقی بماند و سبب مسمومیت شود. اما اگر محصول ارگانیک خریداری می کنید، دیگر نیازی به نگرانی نیست. فواید غذایی خوردن مواد غذایی معمولی که بیشتر از خطر ابتلا به سموم دفع آفات بیشتر است.
 
مسدود کننده های بتا، نوعی دارو که پزشکان معمولاً برای بیماری های قلبی تجویز می کنند، ممکن است سطح پتاسیم خون را افزایش دهد. در هنگام مصرف مسدود کننده های بتا، افراد باید فقط غذاهای پر پتاسیم مانند توت فرنگی را در حد اعتدال مصرف کنند.
 
مصرف زیاد پتاسیم می تواند برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند مضر است. اگر کلیه ها قادر به از بین بردن پتاسیم اضافی از خون نباشند، می تواند به هیپرکالمی یا سطح بالای پتاسیم منجر شود. این می تواند منجر به استفراغ، مشکلات تنفس و تپش قلب شود.4

پینوشتها
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.asriran.com
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.