خواص بی شمار کیوی برای سلامتی

مصرف میوه کیوی خاصیت ها و فواید بسیاری را به همراه دارد، همچنین مصرف کیوی برای بهبود سلامت پوست و مو درمان برخی از بیماری ها بسیار مفید است.برای اطلاع از خواص بی شمار کیوی در ادامه همراه ما باشید.
دوشنبه، 14 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص بی شمار کیوی برای سلامتی
اگر تابه‌حال تمایل چندانی به خرید و مصرف کیوی نداشته‌اید، احتمالا پس از خواندن این مطلب، برای خرید کیوی راهی میوه‌فروشی می‌شوید. خواص کیوی برای سلامتی بسیارند. به‌عنوان مثال کیوی یکی از بهترین منابع تأمین ویتامین C است. یک فنجان کیوی محتوی ۲۷۵٪ نیاز روزانه‌‌ی افراد به این ویتامین است. فیتوکمیکال‌های (ترکیبات شیمیایی‌ ساخته‌شده در گیاهان که خاصیت درمانی دارد) موجود در کیوی همراه با انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از کیوی یک میوه‌ی خوشمزه و سرشار از مواد مغذی ساخته‌اند که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. با ادامه‌ی این مطلب همراه شوید تا خواص کیوی را بهتر بشناسید.


سرشار از ویتامین‌های C و E که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند

یکی از مهم‌ترین خواص کیوی وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ است که با رادیکال های آزاد مبارزه می‌کنند. در مطالعه‌ای که در آزمایشگاه سلامت عمومی نروژ صورت گرفت، افزودن روزانه یک تا دو عدد کیوی به رژیم غذایی شرکت‌کنندگان، توانست آسیب‌های اکسیداتیو داخلی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. به‌نظر می‌رسد دلیل این امر وجود مقدار زیادی ویتامین سی در کیوی باشد که به ترمیم و نگهداری از بافت‌ها و دستگاه‌های بدن کمک می‌کند.

همچنین ویتامین E موجود در کیوی فاقد چربی بوده و در کاهش کلسترول و مبارزه با رادیکال‌های آزاد بسیار مؤثر است. در کنار ویتامین C و E، پلی فنول های موجود در کیوی موجب تحریک دستگاه ایمنی به فعالیت بیشتر شده و سرعت عکس‌العمل دستگاه ایمنی را افزایش می‌دهد.


خواص کیوی برای پوست؛ مقابله با پیری و کمک به سلامت پوست

کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن ما بوده و واحد سازنده‌ی پوست، عضلات، استخوان‌ها و زردپی‌هاست. با افزایش سن، کلاژن شروع به تجزیه می‌کند، درحالی‌که که ویتامین C می‌تواند این روند را به تأخیر بیندازد.

براساس پژوهشی که در مجله‌ی فیزیولوژی سلولی چاپ شد، پلی‌ساکاریدهای موجود در کیوی می‌توانند تولید کلاژن در بدن را دو برابر کرده و تجزیه‌ی کلاژن ناشی از افزایش سن را کاهش دهند. همچنین کیوی محتوی کاروتنوئید و آنتی‌اکسیدانی به‌نام لوتئین است که به‌طور شگفت‌انگیزی به سلامت پوست کمک می‌کند و آن را از تأثیرات مخرب پرتو‌های فرابنفش در امان نگه می‌دارند.


کمک به سلامت دستگاه تنفسی

کیوی و سایر میوه‌های سرشار از ویتامین C در درمان برخی بیماری‌های تنفسی موفق عمل کرده‌اند. در دو مطالعه، بزرگ‌سالان و کودکان مبتلا به آسم و سایر بیماری‌ها و عفونت‌های تنفسی شرکت کردند. افزودن کیوی به رژیم غذایی‌ این افراد، تأثیرات مثبتی در وضعیت آنها ایجاد کرد. پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند که کیوی با افزایش میزان ویتامین C در بدن بیماران می‌تواند علائم بیماری‌شان مانند خس خس سینه، گرفتگی بینی و مدت‌زمان گلودرد را کاهش بدهد.1


سرماخوردگی، گلودرد و سرفه

کیوی حاوی مقادیر بالایی ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا مفید می باشد.

همچنین کیوی خواص ضد باکتریایی در برابر استافیلوکوک اورئوس و استافیلوکوکوس پیتوژنز دارد و برای درمان گلودرد و سرفه مفید می باشد.


دیابت و قند خون

کیوی شاخص گلیسمی پایینی دارد و پس از خوردن قند خون افراد را افزایش نمی دهد و به عنوان یکی از میوه های مفید برای دیابت و کاهش قند خون محسوب می شود.


یبوست

مطالعات متعدد نشان داده که کیوی به عنوان یک ملین ملایم عمل می کند و می تواند برای درمان یبوست مفید باشد، مصرف منظم کیوی حجم مدفوع را بیشتر کرده و آن را نرم تر می کند.


لاغری و کاهش وزن

کیوی میوه ای کم کالری بوده که باعث افزایش چربی سوزی می شود و چون سرشار از فیبر است با کاهش اشتها باعث لاغری و کاهش وزن می شود.


فشار خون

کیوی یکی از میوه های مفید برای فشار خون بالا محسوب می شود، پتاسیم موجود در کیوی با کاهش میزان سدیم خون می تواند باعث کاهش فشار خون بالا شود.


جنین و زنان باردار

کیوی دارای مقادیر بالایی فولات طبیعی است که زنان باردار مفید بوده و برای جلوگیری از وقوع نقایص لوله عصبی در جنین و دشد مغز او ضروری می باشد.
میوه کیوی مقادیر بالایی ویتامین C، E و K و فلاونوئید دارد که برای سلامت جنین و مادر باردار مفید هستند.

کیوی دارای قند های طبیعی بوده و چون شاخص گلیسمی پایینی دارد از ابتلای مادران باردار به دیابت حاملگی جلوگیری می کند.


معده و دستگاه گوارش

تحقیقات نشان داده که کیوی سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیبر بوده و برای بهبود هضم غذا و درمان بیماری های روده و دستگاه گوارشی مفید می باشد. کیوی سندرم روده تحریک پذیر و همچنین بیماری التهابی روده را درمان می کند.


بی خوابی

کیوی میزان سروتونین بالایی دارد که می تواند باعث تقویت حافظه، درمان افسردگی و همچنین درمان بی خوابی شود. مطالعات نشان داده که پوست کیوی هم برای درمان بی خوابی بسیار مفید می باشد.2


کیوی برای کمک به مبارزه با سرطان

برای جلوگیری از سرطان، کیوی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. کیوی، سرشار از ویتامین C است که به دلیل مهار رادیکال های آزاد که به سلول های پوست آسیب می رسانند و حتی منجر به سرطان می شوند، برای ما مفیدمی باشد.

فقط یک عدد کیوی، می تواند 77 درصد نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین کند، که خیلی زیاد است.

در واقع، کیوی، ویتامین C بیشتری نسبت به ترکیب پرتقال و لیمو دارد. همچنین، خوردن کیوی می تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند. گوشت این میوه خوشمزه، حاوی فیبر حل شدنی است، که به رشد باکتری های مفید در روده بزرگ کمک کرده و خطر سرطان را کاهش می دهد.


کیوی برای جلوگیری از بیماری ماکولار

کیوی سرشار از لوتئین است (171 میلی گرم در هر 100 گرم کیوی)، که یک آنتی اکسیدان کارتنوئیدی ضروری است که سلامت چشم را افزایش می دهد.

این مقدار، بالاتر از بیشتر میوه هاست و کیوی را برای حفظ سلامت چشم، ضروری می کند. علاوه بر این، کیوی سرشار از ویتامین A است (1 گرم در هر 100 گرم) که برای چشم مفید است.


کمک به سلامت قلب با کیوی

کیوی، اگر کیوی را به صورت منظم مصرف کنید به سلامت قلب کمک میکند. این میوه علاوه بر نداشتن کلسترول، حاوی پتاسیم (312 میلی گرم در هر 100 گرم) است که به رقیق شدن خون و فرآیندهای رفع لخته خون کمک می کند که در نتیجه، فشار خون را در رگ ها کاهش می دهد. این میوه، سطح HDL خون را نیز بالا می برد.

به علاوه، کیوی به پایین آوردن سطح تری گلیسیرید خون نیز معروف است که چربی خون را بهبود می بخشد. کیوی همچنین حاوی کوئرستین است، یک آنتی اکسیدان پلی فنول که می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

به طور خلاصه، خوردن روزانه کیوی، راهی عالی برای حفظ سلامت قلبی عروقی است.


کیوی برای محافظت از DNA

کیوی، توانایی محافظت از DNA انسان در برابر آسیب اکسیژنی دارد. محققان هنوز هم به دنبال این هستند که بفهمند چه ترکیباتی مسئول این فعالیت آنتی اکسیدانی هستند اما آنها مطمئنند که این، فقط محدود به ویتامین C و بتاکاروتن نیست. گفته می شود که فلاونوئیدها و فیتونوترینت های موجود در این میوه شگفت انگیز می تواند مسئول محافظت از DNA نیز باشد.


کیوی برای کمک به بهبود خلق و خو

خوردن یک کاسه کیوی، راه خوبی برای مبارزه با خلق و خوی بد و نا امیدی است. این میوه گرمسیری، سروتونین بالایی دارد که به تقویت حافظه، یادگیری و خلق و خو کمک می کند. مصرف منظم کیوی، اشتهای شما را تنظیم کرده و خواب را آسان می کند. خوردن کیوی، راه خوبی برای مهار افسردگی است.


کیوی برای حفظ و ترمیم استخوانها

افرادی که استخوان های ضعیف و شکننده دارند باید اضافه کردن کیوی به رژیم غذایی خود را در نظر بگیرند.

به ویژه این میوه، مقدار بالایی ویتامین K و کلسیم دارد- مواد معدنی که برای سلامت استخوان ضروری هستند. این مواد، به کاهش خطر آسیب های استخوانی و پوکی استخوان کمک می کنند.


کیوی دارای خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی

در مطالعات متعدد نشان داده شده است که کیوی، به ویژه دانه های آن، توانایی ضدقارچی و ضدباکتریایی دارند. اکتینیدین، پروتئین یافت شده در کیوی طلایی، به این میوه، توانایی های ضدقارچی می دهد.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.coca.ir
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.