نکات طلایی که باید درباره ریزش مو در خانم ها بدانید

یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که در بسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه می شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است.
دوشنبه، 12 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نکات طلایی که باید درباره ریزش مو در خانم ها بدانید
عوامل اصلی ریزش مو در زنان بسیار متعدد هستند اما برخی از ان ها بیش از بقیه در خور اتفاق است همچنین عوامل اصلی ریزش مو در زنان را می توان به راحتی متوقف کرد و با نتیجه ای بسیار خوب مواجه شد و تنها نیاز است چند نکته و دستور العمل ساده را در نظر گرفت و رعایت کرد.
 

هشت نکته از عوامل اصلی ریزش مو در زنان

از آنجا که ریزش مو جز مسائلی است که به طور روزافزون بر زنان تاثیر می گذارد، آنها به دنبال این اتفاق محصولات و راهنمایی های متنوعی را استفاده می کنند که البته تا حدودی خوب است و می تواند نتیجه بخش باشد.

هرچند که ریزش مو بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تار مو در طول روز کاملا طبیعی است اما  اگر طی مدت خاصی متوجه شدید که موهای تان در یک قسمتی بیشتر از همیشه کم شده اند و یا ریزش بیشری دارند می توانید از برخی نکات زیر برای اصلاح مشکل استفاده کنید. اگر در طی چند ماه نتایج قابل ملاحظه ای را مشاهده نکردید سعی کنید به دکتر بروید و طی یک ازمایش خون از سلامتی جسمی خود مطلع شوید.

نکات طلایی که باید درباره ریزش مو در خانم ها بدانید

اجتناب از انواع مدل موهایی که ریشه مو را تحت کشش قرار می دهند

برخی از مدل موهایی که بیشتر دختران جوان استفاده می کنند منجر می شود که ریشه و ساقه مو تحت فشار قرار داده شود و این فشار وارد شده می توانند باعث ریزش مو شود.
 

سعی کنید از آرایش مو به مدت طولانی خودداری کنید

این مسئله نه تنها باعث ریزش مو بلکه ایجاد بد حالتی و شکنندگی مو می شود و در آخر هم که با ریزش فراوان مو مواجه خواهید شد.
 

مراقب ابزارهای آرایش دهنده با حرارت بالا باشید

گرما و حرارت وارده بر موها یکی از عوامل اصلی ریزش مو در زنان است. که از دلایل اصلی شکنندگی و مو خوره موها می باشد.

اگر تصمبم دارید که موی خود را صاف کنید یا فر کنید سعی کنید اتو مو را در یک بخش از مو به مدت طولانی استفاده نکنید و هر ده ثانیه یک بار ان را حرکت دهید.

تا زمانی که از ابزار های این چنینی برای ارایش مو خود استفاده می کنید سعی کنید از یک اسپری محافظ مو استفاده کنید تا شدت اسیب را کاهش دهد.

نکات طلایی که باید درباره ریزش مو در خانم ها بدانید

 مراقب  پردازش های شیمیایی حاصل از رنگ مو باشید

درست همانطور که گرما برای مو بسیار مضر است، مراقب پردازنده های شیمیایی هم نیز باشید که معمولا توسط سالن های ارایشی ارائه می شوند. این پردازنده های شیمیایی همان رنگ مو ها می باشند که مو را روشن، تیره و یا دکلره می کنند، رنگ ها مو را زیبا می کنند اما روند تضعیف، شکنندگی، ریزش را به سرعت بالا می برند و سرعت می دهند.

برای این کار سعی کنید از رنگ مو های طبیعی و گیاهی بیشتر استفاده کنید. اگر زیاد از پردازنده های شیمیایی استفاده می کنید توصیه می شود هفته ای یکبار برای بدست اوردن نتایج مطلوب و کاهش ریزش مو از درمان های ابرسانی تحت مراقب پزشک را حتما انجام دهید.
 

 رژیم غذایی خود را جدی بگیرید

بدون شک باید گفت نبود غذا های مقوی در برنامه غذایی کی از عوامل اصلی ریزش مو در زنان است. غذاهایی با ویتامین و مواد معدنی بالا مانند آهن، روی و ویتامین B12 می توانند به بهبود تارهای  نازک مو کمک کنند. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما شامل مقدار زیادی از سبزیجات،آجیل، لوبیا، ماهی و گوشت بدون چربی و همچنین میوه جات است .اگر شما زمان زیادی را برای رساندن این مواد غذایی در رژیم غذایی خو را ندارید سعی کنید حتما از مکمل های غذایی استفاده کنید که تا حدودی جبران شود.

نکات طلایی که باید درباره ریزش مو در خانم ها بدانید

 استفاده از محصولات هدفمند برای بازیابی رشد مو

از آنجا که نازک شدن مو و ریزش مو یک نگرانی برای زیبایی زنان است. بسیاری از شرکت ها در حال ایجاد محصولاتی برای رشد مجدد مو هستند.این محصولات زیاد در بازار موجود هستند و بازاریابی می شوند. لیستی  از شامپو هایی که از ریزش مو جلوگیری می کنند را تهیه کنید که حاوی روغن های مختلف و مواد معدنی هستند، که می توانند به رشد مو کمک کنند.

همچنین برخی از این محصولات که تولیدات مشترک داروخانه ها و شرکت ها هستند باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا را نیز از بین برده و شکنندگی،ریزش مو را به تعویق بیندازند و افزایش جریان خون را هم به همراه داشته باشند.
 

داروهای موضعی را هم در نظر بگیرید

ماینوکسیدیل، یک داروی بدون نسخه است که می تواند برای مو به صورت مایع استفاده  کنید. این دارو با تحریک فولیکول های مو کار می کند و رشد مو را به مدت شش ماه ادامه می دهد. اگر شش ماه برای نتیجه گرفتن کمی طولانی است می توانید از اسپری ضخیم کردن مو استفاده کنید در حالی که موهای موجود را پوشش می دهد و ظاهر زیباتری را به موها می دهد.
 

ماساژ پوست سر را اصولی انجام دهید

یک روش آسان برای کاهش ریزش مو در زنان همین  ترکیب ماساژ و ابرسان های مو  می باشد.  که زمانی که شما در حمام هستید  و از شامپو های مکمل استفاده می کنید یا  از آبرسان‌های پوستی استفاده می کنید می توانید یک ماساژ پوستی را هم به آن اضافه کنید اما کاملا آرام این کار را انجام دهید. طب چینی معتقد است که عدم ماساژ پوست، یکی از عوامل اصلی ریزش مو می تواند باشد.

زمانی که پوست سر و موی شما خشک است از این کار امتناع کنید زیرا که باعث درد و ریزش موی سر می شود. ماساژ یکی دیگر از عوامل تحریک گردش خون و کمک به فولیکول های رشد مو می باشد. برای این کار انگشت های خود را به صورت آهسته در یک حرکت دورانی در اطراف کل سر به گردش در آورید. این روش تاثیر بسزایی در کاهش استرس نیز دارد.
 

روغن‌های موثر و تقویت کننده را هم در نظر بگیرید

روغن های تقویت کننده سال هاست که امتحانات خود را هم در طب پزشکی و هم سنتی پس داده اند ، در واقع یکی از عوامل  اصلی در   ریزش مو در زنان  این است که خیلی کم به ارزش این روغن های گیاهی پی برده اند در صورتی که همیشه نتایج عالی را در بر داشته اند. روغن هایی مثل اسطوخودوس، رزماری و روغن نارگیل و غیره دارای خواصیت بازسازی کننده، تسکین دهنده، متعادل کننده و درخشان کننده مو هستند. این نوع روغن ها را از داروخانه ها و فروشگاه های آنلاین می‌توانید خریداری کنید. در ضمن یک روش جالب اینکه می توانید در حین ماساژ از روغن نیز استفاده کنید.
 
نکات طلایی که باید درباره ریزش مو در خانم ها بدانید

در زیر منابع برخی از عناصر مهم و موثر در سلامت مو ذکر شده است :

پروتئین:

اساس و پایه نیاز بافت های بدن مانند مو، ناخن ، پوست و ... می باشد و در موادی مانند انواع گوشت مرغ ، ماهی و گوشت قرمز ، تخم مرغ ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد. در مواد نشاسته ای مثل نان ، برنج ، ماکارونی و سبزی ها نیز به مقدار کمی وجود دارد. اسیدهای آمینه اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها هستند که در مواد ذکر شده در بالا وجود دارند.
 

کلسیم و منیزیم:

گروه شیر و لبنیات منابع غنی کلسیم و منیزیم و نیز پروتئین هستند. اگر فردی دچار عدم تحمل لاکتوز (قند موجود در شیر ) باشد و از سایر مشتقات لبنیاتی نیز برای تامین نیازهای بدن خود استفاده نکند، باید به طور روزانه مکمل کلسیم مصرف کند و مصرف سایر غذاهای غنی از پروتئین را نیز افزایش دهد.
 

ویتامین های گروه B:

یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که در بسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه می شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است.

منابع غنی از B6 : جگر، موز ، دانه آفتابگردان، ماهی ، مرغ، جوانه گندم ، آلوی خشک ، گوشت ، غلات سبوس دار ، مخمر و زرده تخم مرغ و منابع غنی بیوتین : جگر و گوشت مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم، تخم مرغ و بادام زمینی است .

آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین E ، ویتامین C ، بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A که در سیب زمینی شیرین، هویج ، اسفناج پخته، کدو حلوایی ، طالبی ، زرد آلو ، کلم بروکلی ، گریپ فروت قرمز وجود دارد ، روی و سلنیوم می باشد.

رژیم های غذایی نامناسب توام با سیگار کشیدن و آلودگی هوا باعث فعال شدن رادیکال های آزاد و به خطر افتادن سلامت فرد می شود. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند اثر رادیکال های آزاد را خنثی کنند. همچنین باعث ساخته شدن موی جدید و استحکام آن می شوند.

طبق نظر کارشناسان تغذیه می توان گفت ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B مانند بیوتین، اسید فولیک، پانتوتنیک اسید و برخی املاح مانند روی، آهن، گوگرد، سیلیس و مس اثرات مثبت زیادی بر روی مو دارند. آزمایش ها حاکی از آن است که مصرف بیوتین به صورت مکمل باعث تقویت و بهبود پوست به خصوص فولیکول های مو می شود.

در ضمن در مورد کاهش مصرف نمک و اثر آن در توقف ریزش مو نظریه هایی ارائه شده است، اما در صحت این نظریه ها تردید وجود دارد . ولی در هر حال کاهش مصرف نمک برای سلامت عمومی بدن مفید است.

دانشمندان ژاپنی بر اساس تحقیقات خود معتقدند که وجود چربی زیاد در رژیم غذایی مردان، مکانیسم طاسی را سرعت می بخشد. به این ترتیب که قسمتی از پوست سر آنزیمی به نام گاما- آلفا- رداکتاز تولید می کند. این آنزیم باعث تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) می شود که این ترکیب باعث ریزش مو می شود.

غدد چربی مجاور هر فولیکول مو نیز این آنزیم را تولید می کنند. وجود چربی زیاد در غذا باعث تحریک غدد چربی و افزایش فعالیت این غدد برای تولید آنزیم نام برده می شود.

بهترین توصیه این است که غذاهای مفید و خوشمزه اما کم چرب مصرف نمایید. البته این عمل باعث رویش موی جدید نمی شود، اما می تواند از ریزش سایر موها جلوگیری کند. به طور کلی باعث سلامت جسم نیز می شود.

همچنین مصرف مقداری مخمر همراه یک لیوان آب پرتقال در صبح بسیار سودمند می باشد؛ زیرا مخمر منبع مناسبی از ویتامین های گروه B و املاح کمیاب ( املاحی که بدن به میزان خیلی کم به آن ها نیاز دارد) و اسیدهای آمینه است. به علاوه مصرف روغن ماهی و گردو که دارای اسیدهای چرب اُمگا- 3 و تخمه آفتابگردان که دارای اسیدهای چرب اُمگا-6 است ، مفید می باشد.

برخی از مردم برای تامین مواد مغذی مورد نیاز خود تمایل دارند از قرص و دارو استفاده کنند و کمتر سراغ مواد غذایی مفید می روند. متخصصان تغذیه معتقدند که تنها 10 تا 20 درصد از مواد مغذی این قرص ها جذب می شوند و هنوز عوامل ناشناخته زیادی در غذاها وجود دارد که هنوز به شکل شیمیایی در داروها ساخته نشده اند، در نتیجه قرص و دارو هرگز نمی تواند جانشین غذا شود و فقط در مواقع ضروری از مکمل های غذایی می توان استفاده کرد.

بررسی ها نشان می دهند که اسیدهای چرب اُمگا- 3 و اُمگا-6 با سلامت مو در ارتباط هستند؛ زیرا اغلب مردم وقتی منابع این نوع اسیدهای چرب را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند، دچار خشکی و شکنندگی مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو می شوند.

نکات طلایی که باید درباره ریزش مو در خانم ها بدانید

منابع اسیدهای چرب اُمگا-3 و اُمگا-6

اسیدهای چرب اُمگا-3 شامل آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) است در ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، روغن گردو ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی یافت می شود.

اسیدهای چرب اُمگا-6 شامل اسید لینولئیک و اُمگا- لینولئیک اسید می باشد و در روغن های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می شوند.

کمبود آهن پس از پروتئین ، بیشترین علت ریزش مو است . کم خونی ناشی از فقر آهن بر روی تمام سلولهای بدن از جمله فولیکول های مو تأثیر می گذارد و باعث وقفه در رشد موها و ریزش آنها می شود .

همچنین در افرادی که دچار زخم معده و یا اثنی عشر و یا خونریزی در هر جای بدن هستند نیز دیده می شود . باید توجه داشت که در بسیاری از خانم هایی که دچار ریزش شدید مو هستند ، کم خونی آهن دیده می شود . بنابراین در چنین افرادی باید آزمایشهای لازم انجام و نسبت به درمان آن اقدام شود . برای درمان کم خونی آهن معمولاً می توان از داروهای حاوی آهن استفاده کرد ؛ اما مصرف غذاهای آهن دار در درمان و بخصوص پیشگیری از این مشکل بسیار مؤثر است .

غذاهایی چون گوشت قرمز، مرغ ، ماهی، جگر، تخم مرغ ، و حبوبات مثل عدس و لویبا ، و سبزی ها ، آهن فراوانی دارند ولی متأسفانه آهن موجود در حبوبات و سبزی ها خوب جذب نمی شود . میزان نیاز روزانه به آهن در یک فرد بزرگسال 10 میلی گرم است که این مقدار در دوران بارداری و شیردهی بیشتر می شود . به همین جهت توصیه می شود که در نیمه دوم بارداری و همچنین زمان شیردهی آهن بیشتری استفاده شود .

دختران نوجوان نیز به علت این که در سنین رشد هستند نیاز بیشتری به آهن دارند . در کشور ما دو عامل مهم در ایجاد فقر آهن عبارتند از مصرف چای همراه غذا و مصرف نان هایی که خمیر آنها ور نیامده است. به همین جهت بهتر است چای را یک ساعت پس از مصرف غذا نوشید و از نان هایی که خمیر ور آمده دارند و بدون جوش شیرین پخت می شوند استفاده کرد .
 

با موهای خود به لطافت برخورد کنید

گاهی ریزش مو در اثر آسیب دیدن پیاز مو یا فولیکول مو است، گاهی هم ساقه‌ی مو آسیب دیده باعث کنده شدن تار مو از پوست سر می‌شود. در حالت اول که در آلوپسی آندروژنی شاهدش هستیم، طاسی دائمی ایجاد می‌شود. در حالت دوم طاسی موقف بوده و دوباره موها رشد می‌کنند.

برای جلوگیری از ریزش مو مهم است که علاوه بر مراقبت از ارگان‌های موساز، مراقب خود تار مو هم باشید. ساقه‌ یا شفت مو بخشی از تار مو است که با چشم
مشاهده می‌شود، پیاز و فولیکول مو هم ارگان‌های کوچکی هستند که درون پوست قرار دارند و مو می‌سازند.
 

توصیه و هشدارهای زیر را جدی بگیرید :

توصیه: شانه کردن روزانه را فراموش نکنید

اگر هر روز موهای خود را با لطافت شانه کنید، این کار موجب افزایش خون‌رسانی به فولیکول‌های مو می‌شود. فولیکوله‌ای مو وظیفه‌ی ساخت و نگهداری تارهای مو را دارند. بنابراین با شانه کردن روزانه، سلامت موهای خود را حفظ خواهید کرد.

توصیه: استفاده از شامپوی مناسب
همانطور که کمی بالاتر گفتیم، گاهی ریزش مو به دلیل آسیب دیدن ساقه‌ی مو است. یعنی فرد از نظر تولید مو مشکلی ندارد ولی به دلیل مراقبت‌ ضعیف از موهای سر، دچار ریزش مو شده است. در این حالات برای جلوگیری از ریزش مو استفاده از شامپوی مناسب توصیه می‌شود. مثلاً اگر موهای خشک و وزی دارید، باید از شامپوهای نرم کننده استفاده کنید تا موهایتان بیش از حد خشک و شکننده نشوند. همچنین سعی کنید از شامپوهای باکیفیت و برندهای معتبر استفاده کنید.

توصیه: بگذارید خودش خشک شود!
موهای خیس، در آسیب‌پذیرترین شکل خود قرار دارند. به همین دلیل بسیاری از متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند که اجازه دهیم موها به طور طبیعی خشک شوند و از سشوار یا دیگر وسایل استفاده نکنیم. اگر از سشوار استفاده می‌کنید، مراقب باشید که تا حد امکان، حرارت کمی به موها وارد شود. آسیب حرارتی یکی از شایع‌ترین علل آسیب دیدن ساقه‌ی مو و طاسی‌های موقت است.

هشدار: آسیب‌های کششی همیشه موقت نیستند
ریزش موی کششی (Traction alopecia) از جمله علل ریزش مو در خانم‌ها و آقایانی است که موهای خود را سفت می‌بندند یا می‌بافتند. این شکل ریزش مو بیشتر در خانم‌های مشاهده می‌شود که دم اسبی‌های سفتی در بالای سر می‌بندند یا موهای خود را به سبک بافت آفریقایی می‌بافند.

در این حالات فشار زیادی به ساقه‌ی مو وارد شده و موها از سر جدا می‌شوند. گاهی این کشش به حدی شدید است که موجب زخم شدن پوست سر و تشکیل اسکار می‌شود که می‌تواند به طاسی دائمی منجر شود. پس برای جلوگیری از ریزش مو از این دست مدل‌های مو (حداقل برای طولانی مدت) پرهیز کنید.
 

از حوله و کلاه شخصی خود استفاده کنید

همان طور که می‌دانید، موها به دلیل تماس زیاد با محیط اطراف، یکی از آسیب‌پذیرترین اعضای بدن ما هستند. یکی از این آسیب‌ها، مواجهه با عفونت‌های مختلف است. پس رعایت بهداشت شخصی برای جلوگیری از ریزش مو مهم است.

شایع‌ترین عفونتی که موها را درگیر می‌کند، عفونت‌های قارچی است که در علم پزشکی به آن “تینه‌آ کاپیتیس” ( Tinea Capitis ) گفته می‌شود. عامل این بیماری، گروهی از قارچ‌ها به نام درماتوفیت‌ها هستند. محیط مساعد برای رشد این قارچ‌ها، محیط‌های گرم و مرطوب است. این بیماری به شدت مسری است و می تواند به راحتی از یک شخص به شخص دیگری منتقل شود.

استفاده از حوله، کلاه، بالشت و شانه‌ی آلوده به این قارچ‌ها از راه‌های ابتلا به این بیماری است. شایع‌ترین علامت ابتلا به عفونت قارچی هم ریزش مو است که معمولا در مناطق مختلف به شکل دایره‌های مشخص یا سکه‌ای دیده می‌شوند. ناحیه‌ی دچار ریزش مو می‌تواند دردناک باشد. تب خفیف و بزرگ شدن غدد لنفاوی سر و صورت از دیگر علائم این بیماری است.

تشخیص این بیماری عمدتا بالینی و به کمک معاینه‌ است. گاهی نمونه برداری از پوست سر برای انجام آزمایش قارچ شناسی نیاز است. درمان این عفونت با داروهای ضد قارچ مثل گریزئوفولوین، تربینافین یا فلوکونازول به مدت ۴ تا ۶ هفته است. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، سعی کنید از کلاه، شانه، حوله و بالشت شخصی خود استفاده کنید.
 

جلوگیری از ریزش مو با کاهش استرس

یکی از محل‌های نمایانگر استرس، موهای شما هستند. اگر در زندگی خود حجم زیادی از استرس را تجربه می‌کنید، بدانید که سلامت موهای شما در خطر است. در این شرایط شکنندگی موهای شما افزایش خواهد یافت، تارهای موی شما نازک خواهد شد و فعالیت فولیکول‌های مو برای ساخت تارهای موی جدید دچار اختلالاتی خواهد شد. پس مدیریت استرس در جلوگیری از ریزش مو نقش مهمی دارد. برای کاهش استرس‌های خود می‌توانید از دوستان، خانواده، مشاوران روانشناس یا کلاس‌های آموزشی مدیریت استرس استفاده کنید.

یکی از بیماریهای روانپزشکی که می‌تواند باعث ریزش موها شود، تریکوتیلومانیا یا اختلال وسواسی موکنی است. در این بیماری فرد به طور غیرارادی اقدام به کندن موهای سر و صورت خود می‌کند. استرس یکی از مهمترین عوامل تشدید و حتی ایجاد این بیماری است.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت عصر ایران
سایت خانه سفید


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما