گیاه بسفایج و فواید آن

گیاه بسفایج از خواص دارویی و درمانی بسیار بالایی برخوردار است، همچنین استفاده از گیاه بسفایج برای سلامت بدن و درمان برخی بیماری ها بسیار مناسب است.
سه‌شنبه، 20 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
گیاه بسفایج و فواید آن
وقتی صحبت از سلامتی شما می شود، طبیعت چیزهای زیادی برای ارائه دارد. اجداد ما مطمئنا مدتها قبل از ظهور طب مدرن چیزی در مورد ارزش گیاهان و داروهای گیاهی می دانستند. ما در اینجا به استفاده از تعدادی از گیاهان با تمرکز سالم پرداخته ایم. برخی از آنها شناخته شده و برخی دیگر مبهم هستند. خانواده بسفایج ممکن است زیاد آشنا نباشند و بر سر زبان ها نیفتاده باشند؛ اما این نوع از گیاهان موارد بسیاری برای ارائه دارند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این گیاه و اینکه دقیقاً چه کارهایی برای سلامتی شما انجام می دهند؛ داشته باشید، پس به خواندن خواص گیاه داروئی بسفایج در این مطلب ادامه دهید.


حقایق کوتاه در مورد گیاه بسفایج

خانواده بسفایج ها به طور سنتی در پخت و پز و طب استفاده می شوند.

از ریزوم که طعم تلخی دارد، برای تهیه شیرینی مانند نگات (شیرینی بادامی) استفاده شده است.

ساپونینی به نام اوسلادین در این گیاه کشف شد. این ترکیب دارای شیرینی حدود 500 برابر بیشتر از قند است و مسئول طعم شیرین آن است.

این گیاه دارای خواص دارویی از جمله اقدامات آنتی اکسیدانی، ضدعفونی کننده و تمیز کننده به دلیل وجود داروهای مختلف فیتواکدیستروئیدی موجود در ریزوم است.

از ریزوم برای ساختن داروهای غالباً به صورت رنگ، عصاره مایع و جوشانده استفاده می شود.

این گیاه به طور سنتی برای معالجه چندین بیماری از جمله نقرس، سل، سوء هاضمه و درد معده مورد استفاده قرار گرفته است.

زیستگاه این گیاهان:صخره ها، دیوارها و درختان و همچنین زمین، در انواع زیستگاه ها اما اکثرا در شرایط سایه ای مرطوب رشد می کنند. این گیاه در بهار رشد میکند و در تابستان می رسد.


شکل ظاهری گیاه :

گیاهی چند ساله دارای برگهای است که به قطعات کوچک تقسیم شده و بیضی مثلثی شکل به طول 25-20 سانتی متر و دارای دمبرگ دراز هستند. در قسمت قاعده برگ درازتر و درنوک برگ کوچکتر می شوند. ریشة این گیاه که بسفایج نامیده می شود، ساقة زیرزمینی به رنگ خاکستری مایل به سیاه است که باریک و دارای گره های زیادی است. از هر گروه ریشکهای نازکی بیرون آمده و گیاه را در زمین مستقر می کند. این گیاه از سرخسهاست یعنی از نهان زادان آوند دار است و بی گل می باشد.


قسمت های خوراکی بسفایج:

ریشه ی بسیار شیرین، حاوی قند، تانن و روغن است. از این ماده به عنوان یک عامل شیرین کننده استفاده می شود. این ریشه در ابتدا بوی منحصر به فرد ، نسبتاً ناخوشایند و عطر و طعم شیرین دارد، اما می تواند به سرعت باعث تهوع شود. ریشه حاوی 5/15٪ ساکاروز و 4.2٪ گلوکز است.


طبع گیاه بسفایج

طبع آن گرم و خشک است و ضد بلغم و سودا می باشد.1


سلامتی تنفس

اعتقاد بر این است که بسفایج دارای خواص خلط آور است و این خاصیت آن را برای درمان طیف وسیعی از بیماری های تنفسی مفید ساخته است. برای درمان سرفه، زکام، برونشیت و احتقان می توان آن را به شکل چای نوشید. بسفایج غالباً با مارشمالو ترکیب می شود، که یکی دیگر از مواد خلط آور طبیعی است.


سلامتی گوارش

بسفایج همچنین ممکن است به تقویت سلامت دستگاه گوارش و تسکین تعدادی از شکایات متداول دستگاه گوارش کمک کند. اعتقاد بر این است که بسفایج تولید صفرا را تحریک می کند و ممکن است در درمان شرایطی مانند سوء هاضمه و همچنین تقویت اشتها مفید باشد. بسفایج همچنین ممکن است به عنوان یک ملین آرام و طبیعی عمل کند و اعتقاد بر این است که یک درمان طبیعی و طبیعی برای یبوست می باشد.


رفع رطوبت معده

برای رفع رطوبت منجمده در معده یک مثقال گیاه بسفایج و هل قراب را بجوشانید و آبش را صبح ناشتا بنوشید.


دفع اخلاط

برای دفع اخلاط و تحلیل قولنج و نفخ شدید گیاه بسفایج را بجوشانید و با ماءالشعیر و یا آب و عسل مخلوط کرده و بنوشید.

گیاه بسفایج و فواید آن


رفع سرفه

برای رفع سرفه و تنگی ‏نفس گیاه بسفایج ، ریشه شیرین‏ بیان پوست گرفته و انیسونرا دم کنید و آب صاف‏کرده آن را بنوشید.


تحلیل باد و گاز بواسیر

برای تحلیل باد و گاز بواسیر ، تسکین درد معده مزمن و درمان صرع مغز فلوس سائیده شده یا ترنجبین را در آب دم‏کرده گیاه بسفایج مخلوط نموده و بنوشید.


تب

این گیاه همچنین به دلیل خاصیت ضد تب آن ممکن است به کاهش تب کمک کند. محققان دریافتند که عصاره بسفایج می تواند باعث کاهش تدریجی دمای رکتوم می شود که چهار ساعت به طول انجامیده بود.


تسکین درد و روماتیسم

همچنین بسفایج دارای خواص ضد درد در کاهش درد است و از آن به عنوان داروی طبیعی برای روماتیسم و آرتروز استفاده شده است. مطالغا اخیر نشان داد که موش هایی که عصاره بسفایج به آنها داده شد، از طریق زمان واکنش بهبود یافتند.


درمان بواسیر

برای درمان بواسیر دم کرده گیاه بسفایج و عناب را بنوشید.


سلامت پوست

علاوه بر کاربردهای داخلی آن، بسفایج می تواند بصورت موضعی برای درمان زخم های جزئی، بریدگی ها، گزش و خراش جزئی استفاده شود. این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند مانع از عفونت شود و در ضمن می تواند به کاهش التهاب و سوزش و تسریع بهبود زخم نیز کمک کند. از این گیاه دارویی برای مقابله با شرایط التهابی شایع پوست مانند پسوریازیس و اگزما نیز بصورت موضعی استفاده شده است.2


موارد منع مصرف

این گیاه برای ریه مضر است به همین دلیل کسانی که بیماری های ریوی دارند حتما باید با پرسیاوشان مصرف شود.

چون ساقط کننده‌ی جنین است در زنان باردار اکیداً ممنوعیت مصرف دارد.

بهتر است در دوران شیردهی و همچنین در کودکان زیر ۶ سال مصرف نشود.


شیوه استفاده

جهت درمان بواسیر هر روز گیاه بسفایج را با عناب دم کنید و آب صاف‏ کرده آن را بنوشید. براى افتادن دانه یا تکمه بواسیر بسیار مؤثر است.

گیاه بسفایج را با هل قراب از هرکدام یک مثقال بجوشانید و آبش را صبح ناشتا بنوشید رطوبت منجمده در معده را برطرف مى ‏سازد.

نوشیدن آب جوشانده گیاه بسفایج مخلوط با ماءالشعیر و یا آب و عسل براى تحلیل قولنج و نفخ شدید و دفع اخلاط بسیار نافع مى ‏باشد.

گیاه بسفایج را با ریشه شیرین‏ بیان پوست گرفته و انیسون دم کنید و آب صاف ‏کرده آن را بنوشید. براى رفع سرفه و تنگى ‏نفس نافع است.

اگر مغز فلوس سائیده شده یا ترنجبین را در آب دم ‏کرده گیاه بسفایج مخلوط نموده و بنوشید. براى تحلیل باد و گاز بواسیر و تسکین درد معده مزمن و درمان صرع بسیار مجرب است.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.dingoland.ir
3.www.tabaye.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما