دستور پخت سه نوع غذای سنتی قزوین

اگرچه استان قزوین، استان بزرگی نیست اما غذاهای سنتی فراوان و خوش‌طعمی دارد. اگر به قزوین سفر می‌کنید یا در مسیر سفر به شهرهای دیگر از قزوین عبور می‌کنید، غذاهای خوشمزه این شهر را امتحان کنید. در ادامه برخی از غذاهای قزوین را معرفی می‌کنیم.
چهارشنبه، 24 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت سه نوع غذای سنتی قزوین

قیمه نثار

قیمه نثار بر عکس خورشت قیمه یک غذایی پلویی می باشد که شباهت زیادی به مرصع پلو و آجیل پلو دارد اما از نظر طعم اندکی تفاوت بین این سه غذا وجود دارد.

مواد لازم
برنج خیس کرده3 پیمانه

گوشت قیمه خرد شده350 گرم

پیاز خرد کرده ریز2 عدد

خلال پوست پرتقال یا نارنج1 قاشق غذاخوری

روغن1/2 پیمانه

رب گوجه فرنگی2 قاشق س

ادویه خورشتی1 قاشق چ

ادویه پلویی1 قاشق چ

گلاب نصف فنجان

زعفران دم کرده1 قاشق س

زرشک خشک شده1/2 پیمانه

گرد لیمو عمانی مقداری

نمک مقداری

خلال پسته و بادام جمعا 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه
تابه مناسبی انتخاب کنید و بر روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید تا داغ شود.سپس پیاز خرد شده را داخل آن بریزید و تفت دهید تا پیاز طلایی رنگ شود. 

بعد از تفت پیاز، گوشت خرد شده را داخل روغن بریزید و تفت دهید. در حین تفت مقداری زرد چوبه هم به گوشت اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه به مشام برسد. 

وقتی رنگ گوشت تغییر کرد و بوی زهم آن گرفته شد، رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ بهتری بگیرد. بعد از این مرحله به اندازه 3 پیمانه آب به خورشت اضافه میکنیم و در ظرف را میبندیم تا گوشت و لپه پخته شود وکم آب شود و غلظت خورشت هم زیاد شود. به اصطلاح جا بیفتتد.

آبکش کردن برنج و اضافه کردن گلاب به قیمه نثار
در 2 دقیقه آخر پخت گلاب و مقداری از زعفران را داخل قیمه میریزیم تا جوش بخورد. برنج از قبل خیس داده شده را آبکش میکنیم.

و درکف ظرفی که میخواهیم برنج و قیمه را مخلوط کنیم کمی آب و روغن میریزیم و میگذاریم تا روی حرارت گرم شوند و یک جوش ریزی بخورد بعد یک لایه از برنج آبکش شده را در کف قابلمه میریزیم و روی آن را ادویه پلویی و گرد لیمو عمانی میریزیم.

بعد یک لایه از مایع قیمه را که آب آن گرفته شده روی برنج ها و ادویه ها میریزیم و این مرحله را 2 تا 3 بار به همین ترتیب انجام میدهیم. قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و اجازه دهیدتا برنج دم بکشد.

در این فاصله خلال بادام را با گلاب به مدت 15 دقیقه خیس کنید.

اگر از خلال پوست پرتقال تازه استفاده میکنید باید پوست پرتقال را بشویید و به صورت خلالی نازک برش بزنید. بعد پوست پرتقال را 3 بار در آب جوش قرار دهید و بعد از چند جوش  آبکش کنید تا تلخی آن گرفته شود. 

زرشک های خشک را بشویید و با 50 گرم کره و یک قاشق غذاخوری شکر در یک ماهیتابه تفت دهید. سپس خلال بادام، پسته و پرتقال را به زرشک ها بیفزایید و کمی تفت دهید. یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده هم به خلال ها اضافه کنید و اجازه دهید تا آب مواد کشیده شود. سپس از روی حرارت بردارید.

بعد از اینکه برنج دم کشید کمی روغن داغ روی برنج میکشیم.

برای تزیین از مقداری برنج زعفرانی به همراه زرشک سرخ شده ، خلال بادام و خلال پسته استفاده میکنیم.1

دستور پخت سه نوع غذای سنتی قزوین


مشکوفی


مواد لازم
کرهیک قاشق غذاخوری

وانیل نوک قاشق چایخوری

گلاب  یک قاشق غذاخوری

نشاسته  3 قاشق غذاخوری

شکر3 قاشق غذاخوری

شیر2 لیوان

زعفران دم کرده2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه
شیر سرد را در قابلمه بریزید. نشاسته و شکر را اضافه کنید. آن را هم بزنید تا نشاسته در آن حل شود.

قابلمه‌ی شیر و نشاسته را روی حرارت ملایم بگذارید و هم بزنید.

وقتی شیر گرم شد کره ، وانیل ، گلاب وزعفران را اضافه کنید.

باز، هم بزنید و صبر کنید تا مایه غلیظ شود.

حالا دنت شما آماده است. آن را از روی حرارت بردارید، در ظرف‌های مناسب بریزید و در یخچال بگذارید.

می‌توانید روی دسر را با میوه ، پودر یا خلال پسته، دارچین، و یا ترافل رنگی تزیین کنید‌.

برای اینکه دسر را به رنگ‌های دیگر نیز تهیه کنیم می‌توانیم از دارچین به همراه پودر هل و کاکائو حل شده در نصف لیوان آب جوش هم استفاده کنیم و آنها را لایه لایه روی هم بریزیم تا ترکیب زیباتری پیدا کند. (می‌توانیم لایه‌های ژله را نیز در بین آن بکار ببریم).2

دستور پخت سه نوع غذای سنتی قزوین


آش دوغ قزوینی

آش دوغ مخصوص قزوینی ها طعم خاص و دستور تهیه متفاوتی داره و از گوشت قلم و حبوبات مختلفی در تهیه اون استفاده میشه. سبزیِ آش دوغ با ترکیب سبزی آش رشته و سایر آش‌ ها متفاوته و این ترکیب سبزی در هر شهر ممکنه با شهر دیگر تفاوت داشته باشه.

مواد لازم
تره

اسفناج

گشنیز

شوید

جعفری

برنج یک و نیم پیمانه

نخود 1 پیمانه

سبزی آش 750 گرم

پیاز داغ 1 پیمانه

سیر داغ یک سوم پیمانه

نعنا داغ یک سوم پیمانه

پودر آویشن یا کاکوتی 1 قاشق مرباخوری

نمک و فلفل به اندازه لازم

زردچوبه 2 قاشق مرباخوری

آب گوشت یا قلم 2 لیوان

دوغ 1 کیلو

روش تهیه
آب رو جوش میاریم بعد برنج رو داخل قابلمه میریزیم (برنج رو از شب قبل خیس می کنیم) بعد از اینکه برنج نیم پخت شد آب گوشت یا قلم رو اضافه می کنیم.
نمک و فلفل و زردچوبه رو هم اضافه میکنیم. بعد از اینکه برنج کاملا پخت و لعاب انداخت، نخود پخته شده رو اضافه می کنیم (نخود رو حتما ۲۴ ساعت خیس کنید)

در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ قزوینی پیاز داغ و سیر داغ رو می ریزیم. سبزی خرد شده رو اضافه می کنیم. بعد نعنا داغ رو اضافه میکنیم. حرارت رو کم می کنیم تا سبزی مقداری پخته و آش خوب جا بیفته.

در نهایت پودر آویشن رو همراه با کمی پیاز داغ اضافه میکنیم. بعد از روی حرارت برمیداریم. دوغ رو با کمی آب رقیق می کنیم (منظور از دوغ قزوین ماست چکیده نمک اندود شده است)

آب رو باید کم کم اضافه کنیم به طوری که غلتظش مثل ماست بشه. حالا مقداری آش در ظرف میریزیم و کم کم دوغ رو بهش اضافه و خوب مخلوط میکنیم (چون مقدار دوغ در آش سلیقه ای هست به همین دلیل دوغ رقیق شده رو زمان سرو هم کنار آش قرار میدن تا هر کی هر چقدر خواست بریزه)

دوغ رو تا زمانیکه آش خیلی داغ هست نمی تونیم اضافه کنیم چون دوغ بر اثر حرارت بریده بریده میشه. در آش دوغ قزوینی از لوبیا چیتی هم میتونیم استفاده کنیم ولی در پخت سنتی بیشتر از نخود به تنهایی استفاده می کنند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.asriran.com
3.www.delgarm.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.