طرز تهیه مربای گل محمدی

طرز تهیه مربا گل محمدی یا مربای گل سرخ با برگ گل محمدی تازه تبریز از قدیم‌الایام یکی از مرباهای مجلسی ایرانی بوده است. یک مربای خوشمزه و خوش رنگ و خوش عطر که هم با گل محمدی تازه و هم خشک قابل تهیه است.
سه‌شنبه، 14 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه مربای گل محمدی

مربای گل محمدی به روش تبریزی

مربای گل محمدی یا گل سرخ یکی از انواع مرباهای اصیل ایرانی است که مانند دیگر مرباها معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود.

مواد لازم مربا گل محمدی
گل محمدی۵۰۰ گرم

شکر۱ کیلوگرم

آب۱ لیتر

جوهر لیمو۱ قاشق چایخوری

دستور پخت مربای گل محمدی
مرحله اول
ابتدا گلبرگ های گل محمدی را جدا می کنیم و داخل یک قابلمه بزرگ می ریزی، سپس تا روی گلبرگ ها آب می گیریم و اجازه می دهیم گرگ و خاک میان گلبرگ ها ته نشین شود، سپس گلبرگ ها را آبکشی می کنیم و روی یک پارچه تمیز پهن می کنیم.

مرحله دوم
در ادامه آب را به همراه شکر داخل یک قابلمه مناسب مخلوط می کنیم، سپس روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید و شکر به طور کامل حل شود و شربت شروع به غلیظ شدن کند. پس از اینکه شربت کمی غلیظ شد گلبرگ ها را اضافه می کنیم.

مرحله سوم
با یک قاشق گلبرگ ها را زیر و رو  می کنیم تا با شهد مخلوط شوند. حالا حرارت زیر قابلمه را ملایمتر می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه گلبرگ ها در شهد بپزند. در حین پخت مربا با یک قلموی آغشته به آبلیمو اطراف قابلمه را تمیز می کنیم تا مربا شکرک نزند.

مرحله چهارم
زمانی که مربا به قوام رسید جوهر لیمو را اضافه می کنیم و پس از یک دقیقه مربا را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. یک دم کنی تمیز روی مربا قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۴ ساعت روی دری قابلمه بماند.

مرحله پنجم
قرار دادن دم کنی باعث می شود رنگ مربای گل محمدی عالی شود، اگر خوشرنگی مربا برایتان مهم است حتما این مرحله را انجام دهید. حدود ۱۲ ساعت مربا را در دمای محیط قرار دهید سپس داخل شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.1

طرز تهیه مربای گل محمدی


مربای گل محمدی(با گل خشک)


مواد لازم
گل محمدی خشک یک پیمانه

شکر 3 پیمانه

آب 2.5 پیمانه

جوهر لیمو نصف قاشق چایخوری

رنگ خوراکی قرمز خیلی کم(اختیاری)

گردوی خرد شده نصف پیمانه(اختیاری)

طرز تهیه
گل رو توی یک تابه بریزید و حرارت رو خیلی کم کنید و روی گاز شعله پخش کن بگذارید و گل رو روش بگذارید و خیلی کم تفت بدید. از روی حرارت بردارید و وقتی خنک شد با دقت کمی خورد کنید تا گلبرگها کمی ریزتر بشه. بعد از الک رد کنید تا پودرش جدا بشه و این پودر رو واسه تزیین شعله زرد و آش و غیره میتونید استفاده کنید.

گل رو توی کاسه بریزید و روش یک پیمانه از  آب رو بجوشونید بریزید روی گلها و هم بزنید.

روش در بگذارید و اجازه بدید تا گلها نرم بشه.

شکر رو توی قابلمه بریزید و آب رو بریزید و بگذارید بجوشه.

جوهر لیمو رو اضافه کنید. بجای جوهر لیمو میتونید از دو قاشق آبلیمو یا آب یک لیموی تازه استفاده کنید.شیره انقدر باید بجوشه تا کاملا قوام بیاد، برای اینکه متوجه بشید شیره قوام اومده یا نه یک قاشق از شیره رو بگذارید یخجال تا کاملا سرد بشه، وقتی سرد شد اگه قاشق رو کج کنیم شیره باید روان نباشه. گلها رو داخل شیره بریزید.5 دقیقه می جوشونیم و بعد خاموش میکنیم. اگه دوست داشتید رنگ مرباتون صورتی خوشگل بشه یه کوچولو رنگ خوراکی قرمز در حین پخت داخلش بریزید.

روش دم کنی میگذاریم تا مربا خنک بشه. بعد توی شیشه میریزیم.

معمولا توی این مربا گردو ریخته میشه که خیلی خوشمزه ش میکنه، اگه خواستین توش گردو بریزین حتما بعد از اینکه مربا خنک شده گردو ها رو خرد کنید و داخل مربا بریزید.2

طرز تهیه مربای گل محمدی


مربا گل محمدی یا گل سرخ تازه


مواد لازم
گلبرگ گل محمدی بدون شاخ و برگ: ۵۰۰ گرم

شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

جوهر لیمو: ۱ قاشق چایخوری

هل: ۲ عدد

طرز تهیه
برای درست کردن مربا گل محمدی یا گل سرخ تازه باید مراحلی مثل طرز تهیه شربت گل محمدی تازه را طی کنید. برای این کار گلبرگ‌های تمیز شده را بشورید. یک یا دوبار در آبجوش چند دقیقه بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. سپس گلبرگ‌ها را آبکش کنید تا کاملا خشک شوند (برای اینکه مربا کپک نزند).
 
در یک قابلمه ترجیحا لعابی (برای اینکه یک مربای شفاف و براق داشته باشید) آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا شکر کاملا در آب حل شود و البته ترکیب آب و شکر قوام پیدا کند. در اواسط غلیظ شدن شهد مربا، هل را هم اضافه کنید.
 
وقتی ترکیب آب و شکر مقداری قوام پیدا کرد گلبرگ‌ها را اضافه کنید. ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا گلبرگ‌ها در آب و شکر بجوشند. در ۵ دقیقه پایانی جوهر لیمو را اضافه کنید (حتما جوهر لیمو را اضافه کنید چون هم مربا خوشرنگ و قرمز می‌شود و هم کدر نمی‌شود. به جای جوهر لیمو هم آبلیمو اضافه نکنید چون در این صورت گلبرگ‌ها خوب رنگ پس نمی‌دهند و مربای گل سرخ خوشرنگ نمی‌شود).

بعد از ۲۰ دقیقه زیر مربا را خاموش کنید و روی قابلمه دم‌کنی بگذارید. در یک کاسه بزرگ آب و یخ بریزید و کف قابلمه را در آن بگذارید. این یک فوت و فن عالی برای خوشرنگ شدن و کدر نشدن مربای گل محمدی است چون به مربا شوک وارد می‌شود.
 
بعد از ۱۰ دقیقه قابلمه را با همان دم‌کنی یک شب تا صبح در یخچال بگذارید. وقتی مربا سرد شد در ظرف‌های شیشه‌ای درب‌دار و تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.


فوت و فن طرز تهیه مربا گل محمدی

برای درست کردن مربای مجلسی گل محمدی تازه بهتر است از برگ گل‌های محمدی مناطق کوهستانی استفاده کنید نه کویری، چون گل‌های کوهستان تلخ نیستند.
 
برای اینکه مربا کپک نزند باید حتما به قوام برسد و غلیظ نشود.
 
درست است که نام دیگر این مربای مجلسی مربای گل سرخ است اما برای درست کردن این مربا باید از گلبرگ‌های گل محمدی صورتی استفاده کنید. برگ‌های گل محمدی قرمز برای شربت گل محمدی و مربا تلخ هستند و البته مسهل.
 
علت سفت و لاستیکی و کشدار شدن مربای گل محمدی این است که مربا خوب پخته نشده است.
 
در صورت تمایل  ۲ قاشق گلاب هم به مربا اضافه کنید.
 
به مربای گل محمدی رنگ اضافه نکنید چون تلخ می‌شود.
 
در هنگام تفت دادن گل های خشک بسیار باید دقت کنید که زمان تفت دادن بسیار کم باشد. اگر حتی یکی از برگ‌ها بسوزد تمام مربا را تلخ می‌کند. در حقیقت تفت دادن در حد گرم شدن گلبرگ‌ها باشد نه بیشتر.3


پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.asrafood.ir
3.www.blog.okcs.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.