اژدهای چینی – از حقیقت تا آثار هنری مرتبط

اژدهایان چینی نماد قدرتمند و خیرخواهی در فرهنگ چین هستند؛ به طوری که در افسانه ها ، جشنواره ها ، طالع بینی ، هنر ، نام ها و حتی اصطلاحات رد پایی از این موجود دیده می شود.
چهارشنبه، 13 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
اژدهای چینی – از حقیقت تا آثار هنری مرتبط
اژدهایان چینی نماد قدرتمند و خیرخواهی در فرهنگ چین هستند؛ مثلا در مواجهه با پدیده های مربتط با آب، مانند دعا برای بارش باران در هنگام خشکسالی. اژدها در همه مسائل چین وجود دارد؛ در افسانه ها ، جشنواره ها ، طالع بینی ، هنر ، نام ها و حتی اصطلاحات!

اژدها خوش یمن و نیک پی دیده می شوند؛ البته  کاملا متفاوت با  اژدهایان شیطانی، خطرناک با تنفس آتشینِ اکثر داستان های غربی.
 

چند واقعیت مهم درباره اژدهایان چینی

  1. اژدهایان چینی در حقیقت وجود ندارند - هیچ مدرکی اثبات نمی کند که آنها موجودات واقعی باشند.
  2. اژدها یکی از دوازده علامت زودیاک چینی (در زمان‌های قدیم مردم ستاره‌ها را با طرحی خاص یا گروهی در آسمان مشخص می کردند که به آن صورت فلکی می گفتند. حدود قرن ۵ قبل میلاد، اختر شناسان هر سال را به ۱۲ ماه و هر ماه را به ۳۰ روز تقسیم کرده بودند و برای هر کدام یک نشان معین کردند) است .
  3. امپراطوران در چین باستان به عنوان فرزندان اژدها شناخته می شدند و در آن زمان، مردم عادی مجاز نبودند که اشیا دارای عکس اژدها را با خود داشته باشند.
  4. اژدهایان چینی نمادی از خوش شانس بودن، خوش یمنی، قدرتمند بودن و نجیب بودن هستند. چیزی که کاملا بر عکس آن را در داستانهای غربی با آن مواجه هستیم.
  5. تصاویر بیشتر اژدهایان چینی دارای تنه ای بلند مانند مارو پنجه هایی تیز مانند شاهین هستند – البته خطرناک بودن آنها کمتر از اژدهای غربی است و بیشتر شبیه دایناسورها متصور می شدند.
  6. اژدهایان چینی در کف دریاها، رودخانه ها، دریاچه ها یا هرجای دیگر با آب زندگی می کنند.
 

نمادهای اژدهای چینی باستان

اژدها در بسیاری از فرهنگ چین یافت می شود؛ از افسانه های مربوط به سنت چینی گرفته تا طلسم های بخت آور مدرن و از جشنواره های مناسبتی گرفته تا طالع بینی و اصطلاحات.
 
نیاکان مردم چین
گفته می شد که هزاران سال پیش ، یندی (Yandi) (رهبر افسانه ای قبیله ای در چین) از طریق ازدواج مادرش با یک اژدهای قدرتمند متولد شد . آنها با کمک اژدها و متحد شدن با هوانگدی (Huangdi) (رهبر قبیله ای افسانه ای) تمدن چین را آغاز کردند. بنابراین یندی و هوانگدی از نیاکان مردم چین محسوب می شوند.
با گذشت زمان ، مردم چین خود را فرزندان یندی و هوانگدی و همچنین فرزندان اژدهای چینی می نامند.
 
روح "بی امان و پیشگام"
اژدها از در طول سالیان، از اعجوبه خیالی دوران باستان به یک طلسم بخت آور امروزی تبدیل شده است. این اتفاق نشان دهنده روحیه پیشگام مردم چین در همگام شدن با زمان است.
 
اژدها نه تنها در خود چین مشهور است، بلکه در میان مردم چین که در خارج از کشور زندگی می کنند نیز بسیار محبوب است. گویا اژدها نشان دنده نماد چین و فرهنگ چین شده است.
 
 
طبق افسانه های چینی، اژدها دارای 9 پسر با شخصیت های مختلف است و تصاویر آنها به طور گسترده ای در تزئینات معماری ، به ویژه در کاخ های شاهنشاهی استفاده می شود. این نه پسر اغلب در تزئینات و مجسمه سازی ساختمان ها استفاده می شوند.
اژدهای چینی – از حقیقت تا آثار هنری مرتبط
تصاویر 9 پسر اژدهای
 

نام 9 نوع اژدها در چین

 
  1. Bixi (赑屃 Bìxì /bee-sshee/) :  بزرگ، لاک پشت مانند با دندانهای تیز، علاقه به حمل اشیای سنگین. اغلب روی قبرها و بناهای تاریخی تصویر آن طراحی شده است.
  2. Qiuniu (囚牛 Qiúniú /chyoh-nyoh/): اژدهای دارای فلس زرد رنگ، علاقه به موسیقی دارد. اغلب آلات موسیقی را با شمایل آن تزئین می کنند
  3. Yazi (睚眦 Yázì /yaa-dzrr/):  شکمش شبیه مار و دارای سر پلنگ است. مشتاق به جنگ / کشتن است؛ اغلب دسته های شمشیر را با آن مزین می کنند.
  4. Chaofeng ( Cháofēng /chaoww-fnng/): به طور غریزی بی پروا و بی باک؛ اغلب برجستگی های سقف کاخ را با آن طراحی می کنند.
  5. Pulao (蒲牢 Púláo /poo-laoww/): معروف به اژدهایی که گریه شدید می کند و اغلب روی دسته های زنگ تزیین می شود.
  6. Chiwen (螭吻 chīwěn /chrr-wnn/): گفته می شود  در دریا زندگی می کند و صدایی خشن دارد و از بلعیدن موجودات بلعنده لذت می برد. اغلب در انتهای ستون های قصر طراحی می شود.
  7. Bi'an (狴犴 Bì'àn /bee-an/) - از پرونده های قضایی خوشش می آید ، اغلب تصویر آن کنار دروازه های زندان دیده می شود.
  8. Suanni (狻猊 Suānní /swann-nee/): به مانند شیر، از نشستن با پای ضربدری و از بوی خوش لذت می برد. اغلب روی صندلی های بخور خوشبو معبد بودایی و صندلی ها دیده می شود.
  9. Fuxi (负屃 Fùxì /foo-sshee/):  بیشتر اژدهای چینی این اژدها هستند. اغلب روی لوح های سنگی دیده می شود.
 

تزئینات اژدهای چینی از ساختمانها گرفته تا لباس ها

اژدهایان چینی خود در زندگی واقعی وجود ندارند، اما بسیاری از عناصر مروبوط به اژدها را می توانید در چین مشاهده کنید. دو نمونه زیر فقط موردهایی از مکان هایی هستند که "اژدهایان چینی" در آنها دیده می شود. ممکن است خودتان بیشتر اشیای مربوط به اژدها را کشف کنید

اژدهای چینی – از حقیقت تا آثار هنری مرتبط
 
در بناهای شاهنشاهی باستان
اژدهای چینی نماد حاکمیت شاهنشاهان است و هر آنچه مربوط به آن بود منحصراً برای امپراطوران در جامعه فئودالی چین بود. امپراطورهای باستان فرزندان خود را از "فرزندان اژدها" می نامیدند ، ردای آنها "ردای اژدها" و صندلی های آنها "صندلی اژدها" است.
 
وقتی وارد شهر ممنوعه (Forbidden City) می شوید ، تقریباً در همه  جا می توانید عناصر اژدهایان چینی را ببینید: نُه پسر اژدها در سقف طلایی ، روی کف سنگ ، تزئین صندلی شاهنشاهی ، مجسمه های چوبی روی ستون ها و نرده های دستی و غیره.
اژدهای چینی – از حقیقت تا آثار هنری مرتبط
گلدوزی در لباسهای شاهنشاهی و آثار هنری در موزه
وقتی از یک موزه چین با آثار باستانی بازدید می کنید ، ممکن است لباسهای شاهنشاهی زیادی را که با اژدهای چینی تزئین شده اند ، ببینید.
 
ممکن است آنها را خسته کننده بدانید ، زیرا همه آنها یکسان به نظر می رسند. اما اگر به رنگ ، تعداد انگشتان پا و حرکات هر اژدها توجه کنید ، متوجه می شوید که متفاوت است . الگوی اژدها روی جامه امپراطور چهار پنجه دارد که روی هر پنجه، پنج انگشت قرار دارد و یکی پنجه روی ردای رعیت ها و فقط چهار انگشت را روی هر پنجه نشان دهنده برتری امپراطورها باستان را نشان می دهد.
 
برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.