طرز تهیه مربای پوست پسته

بیشتر افراد فقط از مغز پسته تازه استفاده می کنند و پوست آن را دور می ریزند ولی بهتر است بدانید که با پوست پسته می توانید مربای خوشمزه و ایده آلی را تهیه کنید. در این آموزش آشپزی، طرز تهیه مربای پوست پسته را در اختیار شما کدبانوهای عزیز قرار داده ایم.
سه‌شنبه، 19 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه مربای پوست پسته

مواد لازم در پخت مربای پوست پسته

شکر: ۵۰۰ گرم

هل: به میزان لازم

پوست پسته: ۲۵۰ گرم

جوهر لیمو: ۱/۳ قاشق چای خوری

گلاب: ۱ فنجان

خلال پسته: نصف فنجان

زعفران: ۴ قاشق غذا خوری
 

طرز تهیه مربای پوست پسته خوش طعم

ابتدا پوست پسته ها را جدا کنید و به خوبی بشویید و آن ها را به مدت ۳ ساعت در درون آب سرد قرار دهید.

بعد از مدت زمان ذکر شده در درون قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و بعد از این که آب به دمای جوش رسید پوست پسته های تمیز شده را در درون آب در حال جوش بریزید و بعد از ۳۰ ثانیه پوست پسته ها را در درون آبکش قرار دهید و دوباره آن ها را بعد از آبکش کردن در داخل ظرف آب سرد قرار دهید و بعد از ۳۰ ثانیه دوباره آن ها را در درون آب جوش بریزید این مراحل را چند بار تکرار کنید.

سپس پوست پسته ها را به همراه شکر و گلاب و ۱ فنجان آب و زعفران در درون قابلمه ای مناسب بریزید و مخلوط مواد مربا را بر روی گاز با شعله ملایم قرار دهید تا مربا بپزد و غلیظ شود.

در مرحله بعدی ۱۰ دقیقه قبل از خاموش کردن حرارت گاز خلال پسته ها را به مربا اضافه کنید.

در مرحله آخر روش تهیه مربای پوست پسته جوهر لیمو را هم به مربا اضافه کنید تا از شکرک زدن مربا جلوگیری شود.

بعد از این که مربا به غلظت مناسب رسید آن را از روی حرارت گاز بردارید و در جای مناسبی قرار دهید تا خنک شود و سپس مربا را در درون شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

مربای پوست پسته را می توانید در کنار نان و کره به عنوان وعده صبحانه خود میل کنید هم چنین از این مربای خوشمزه می توانید به عنوان میان وعده استفاده کنید.

طرز تهیه مربای پوست پسته


روش تهیه مربای پوست پسته با پسته خشک

 
مواد لازم
شکر: یک کیلو

پوست خشک پسته: نیم کیلو

آب لیمو: نصف لیوان

هل یا وانیل: یک قاشق چای خوری سر صاف

خلال پسته: صد و پنجاه گرم

آب: سه تا چهار لیوان
 

دستور تهیه

در روش تهیه مربای پوست پسته ابتدا پوست پسته خام را جدا کرده سپس آن ها را بشویید و دو تا سه بار بجوشانید تا تلخی آن از بین برود و کاملا پخته شوند.

حالا پوست پسته ها را به مدت پنج ساعت داخل آب سرد بگذارید و در طول این مدت چند بار آب آن را عوض کنید.

در مرحله بعدی شکر و آب را داخل قابلمه ریخته تا زمانی که آب به جوش آید سپس در حین جوشیدن پوست پسته را داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید چند جوش بزند تا شکر قوام بگیرد.

در مرحله آخر گلاب، آب لیمو، وانیل و خلال پسته را به قابلمه اضافه کنید و با کمک قاشق چوبی یک تا دو بار مخلوط مربا را هم بزنید سپس از روی حرارت برداشته و اجازه دهید تا مربا خنک شود. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از:

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید.

در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد.

شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید
. 2

طرز تهیه مربای پوست پسته
 

خواص پوست پسته

 
1. خواص آنتی اکسیدانی
پوسته های پسته حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند. این آنتی اکسیدان ها ،رادیکال های آزادی را که از متابولیسم سلولی تشکیل می شوند، خنثی می کند. که این رادیکال ها باعث ایجاد بیماری های قلبی و سرطانی می شود.
 
2. بهبود سلامت قلب
مصرف روزانه ال دی ال یا کلسترول بد را در بدن کاهش می دهد . این آجیل یک منبع غنی از اسید آمینه می باشد، که مانع از تشدید عروق و تشکیل لخته های خون می شود.
 
3. مدیریت کردن وزن
برای کسانی که رژیم غذایی دارند ،پسته یک انتخاب عالی می باشد . پسته دارای کالری کم، پروتئین زیاد، چربی های اشباع شده و نشده کم می باشد که همه برای حفظ وزن ایده آل بسیار مناسب هستند.
 
4. جلوگیری از بیماریهای ماکولا
پسته حاوی آنتی اکسیدان های کاروتنوئید، مانند :لوتئین و زاکستین است. این آنتی اکسیدان ها در کاهش خطر ابتلا به بیماری ماکولا در سالمندان کمک می کنند.
 
5. کمک در بهبودی هضم
پسته یک منبع عالی از فیبر رژیمی می باشد که در عملکرد سیستم گوارش تاثیر مثبت دارد.
 
6. کمک به جذب آهن
پسته حاوی مقدار زیادی مس است که در جذب آهن بیشتر از مواد غذایی به بدن کمک می کند و این می تواند شانس مبارزه با بیماری هایی مانند کم خونی را افزایش دهد . زیرا تعداد هموگلوبین ها را زیاد میکند و باعث افزایش جریان خون می شود.
 
7. پسته برای تقویت قوای جنسی
پسته به شدت بر قوای جنسی مردان تاثیر می گذارد مطالعات نشان داده است که مردان با مصرف روزانه حدود 100 گرم آجیل، به مدت سه هفته ،میتوانند اختلال نعوظ خود را حدود 50 درصد بهبود بخشند.
 
8. کنترل دیابت
پسته حاوی آنتی اکسیدان است ،که به کاهش فرآیند گلیکاسیون(قندی شدن) و کنترل دیابت کمک می کند و همچنین می تواند سطح قندخون و فشارخون را متعادل کند.
 
9. خاصیت ضد التهابی
محتوای ویتامین ای و و عوامل ضد التهابی موجود در پسته، می تواند به کاهش التهاب در هر قسمت از بدن کمک کند.
 
10. محافظت از نورون ها و عصب
پسته، حاوی مقادیر بالایی از ویتامین b6 است. که به ساخت اسید آمینه ضروری کمک می کند، که برای ضربان قلب و عروق بسیار مفید است.

به همین خاطر این آجیل نقش بسیار مهمی در حفظ سیستم عصبی بدن ایفا می کند. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.persianv.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.