هرآنچه که باید راجع به آزمایش SGOT بدانیم

تست SGOT شما را سریع‌تر متوجه عملکرد ارگان‌های اصلی مانند کبد می‌کند. اگر صفرا یا کبد دچار مشکلی شده باشد این آزمایش می‌تواند کمک کند تا پیشگیری بیماری یا درمان مشخص شود.
چهارشنبه، 20 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به آزمایش SGOT بدانیم

آزمایش SGOT

آزمایش SGOT یکی آزمایش خون است که عملکرد یکی از ارگان‌ها مهم بدن یعنی کبد را مشخص می‌کند. آسپارتات ترانس آمیناز یا AST نام دیگر این آزمایش است. پزشک ممکن است این آزمایش را به منظور بررسی سلامت کبد و یا برای درمان تجویز کند.

کبد یکی از ارگان‌هایی است که عملکرد صحیح آن برای سایر اندام های بدن بسیار مهم تر است .

مصرف الکل یا مواد مخدر و بیماری‌هایی مانند هپاتیت می‌توانند به کبد آسیب برسانند و در عملکرد کبد که وظیفه به دام انداختن سموم و تصفیه آن‌ها را دارد، اختلال ایجاد کند. پروتئین‌های خونی نیز در کبد ساخته می‌شوند.

آسپارتات ترانس آمیناز یا AST یا Aspartate transaminase) SGOT) یک آنزیم از گروه ترانسفراز‌ها است. در واقع ترانس آمیناز وابسته به PLP است که عموما در کبد یافت می‌شود، اما مقداری از آن در کلیه ها، قلب، گلبول‌های سرخ و مغز وجود دارد.

به طور معمول سطح AST در خون پایین است. هنگامی که کبد آسیب دیده باشد، مقدار بیشتری AST وارد خون می‌شود و سطح آن در بدن بالا می‌رود.

سطح بالای AST عموما نشانه آسیب کبدی است، اما ممکن است معنای این را داشته باشد که ارگان دیگری مانند قلب، کلیه‌های شما آسیب دیده استبه همین دلیل پزشکان معمولا این آزمایش رادر کنار سایر آزمایش‌های کبدی تجویز می‌کنند.1
 

چرا برای آزمایش کبد از تست SGOT استفاده می‌کنیم؟

پزشک از تست SGOT برای تشخیص و آزمایش نارسایی کبد یا آسیب کبد استفاده می‌کند. اگر سلول‌های کبد آسیب دیده باشند، SGOT وارد جریان خون می‌شود و میزان این آنزیم در خون بالا می‌رود.

می‌توان از این تست برای سنجیدن وضعیت و تست کبد افرادی استفاده کرد که از قبل دچار مشکلی نظیر هپاتیت C هستند که روی کبد تاثیر می‌گذارد.

SGOT در چند ارگان بدن از جمله کلیه، عضلات، قلب و مغز وجود دارد. اگر هر یک از این قسمت‌ها دچار آسیب شود، میزان SGOT از حد طبیعی بالاتر می‌رود. بطور مثال حین حمله‌ی قلبی یا بروز آسیب به عضلات میزان آن افزایش پیدا می‌کند.

از آنجایی‌که SGOT در سراسر بدن ظاهر می‌شود، بخشی از پروفایل کبد شامل تست ALT نیز هست. ALT یکی دیگر از آنزیم‌های حیاتی کبد است که برخلاف SGOT در سنگین‌ترین تجمعات کبد یافت می‌شود. معمولا تست ALT بروز آسیب در کبد را دقیق‌تر نشان دهد.2

هرآنچه که باید راجع به آزمایش SGOT بدانیم

تست SGOT خون به چه منظور انجام می‌شود؟

یک تست SGOT ممکن است به پزشک برای تشخیص صدمه به کبد یا بیماری کبد کمک کند.  وقتی سلولهای کبدی صدمه ببینند، SGOT در جریان خون نشت می‌کند، که سطح این آنزیم را در خون شما بالا می‌برد. این تست را می‌توان برای بررسی سلامت کبد افرادی که اخیر مشکلاتی در کبد خود ، مثل هپاتیت C دارند، تجویز کرد.

SGOT در چند ناحیه از بدن از جمله کلیه‌ها، عضلات، قلب و مغز نیز وجود دارد. اگر هر کدام از اینها صدمه ببینند، سطح SGOT ممکن است بالاتر از سطح نرمال باشد. برای مثال سطح آن به هنگام حمله قلبی یا در صورت زخمی شدن عضله بالا می‌رود.

به دلیل اینکه SGOT در سراسر بدن ظاهر می‌شود، بخشی از آزمایش کبد شامل یک تست ALT نیز هست. ALT آنزیم ضروری دیگر کبد است. برخلاف SGOT این آزمایش در سنگین‌ترین غلظت در کبد یافت می‌شود. آزمایش ALT اغلب یک شاخص آسیب بالقوه کبدی است. معمولا پزشکان تست SGOT را به منظور تشخیص مشکلات زیر تجویز می‌کنند:

هپاتیت

سیروز کبدی

صدمه ایجاد شده به کبد بوسیله الکل

صدمه به کبد بر اثر دارو.3
 

در حین آزمایش چه باید بکنید؟

تکنسین شما را صدا خواهد زد و شما روی صندلی می‌نشینید. آنها یک باند لاستیکی را سفت روی بازوی شما خواهند بست و به دنبال یک رگ خوب برای خون گیری می‌گردند. سپس آن ناحیه را قبل از استفاده از سوزن برای خونگیری، تمیز می‌کنند.

گرفتن خون از رگ و ریختن آن در یک لوله کوچک، تنها یک دقیقه وقت می‌گیرد. بعد تکنسین یک گاز را به مدت یک دقیقه روی آن ناحیه می‌گذارد، باند پلاستیکی را بردارید و کنار بگذارید، پنبه را روی دست‌تان نگه دارید، حالا دیگر می‌توانید بروید.

ممکن است کمی کبودی تا نهایتا یک هفته روی دست شما بوجود آید. این موضوع نباید باعث نگرانی شما بشود چون این فرایند ممکن است که از تنش عضلانی شما جلوگیری خواهد کرد که می‌تواند موجب درد در طول خونگیری شود.

نمونه خون بعدا توسط ماشین پردازش خواهد شد. در حالی که پردازش نمونه تنها چند دقیقه وقت خواهد گرفت، ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج را از آزمایشگاه دریافت کنید و به پزشکتان بدهید.2
 

آماده شدن برای آزمایش SGOT چگونه است؟

تست SGOT یک آزمایش خون ساده است. درواقع برای انجام این آزمایش خون به آمادگی خاصی احتیاج نیست اما باز هم می توانید با انجام برخی اقدامات این فرایند را آسان‌تر کنید.

دو روز قبل از تست SGOT از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه، مانند استامینوفن (تایلنول)، خودداری کنید. در صورت مصرف، حتما به پزشک اطلاع دهید. قبل از انجام آزمایش خون به پزشک اطلاع دهید که از چه داروهایی استفاده می‌کنید تا هنگام بررسی نتایج تاثیر این داروها را در نظر بگیرد.

 شب قبل از آزمایش خون مایعات زیاد بنوشید. آب کافی بدن به پرستار کمک می‌کند راحت‌تر از شما خون بگیرد. حواستان باشد لباسی بپوشید که بتوانید آستین آن را تا آرنج بالا بزنید تا پرستار راحت بتواند آزمایش را انجام دهد.1

هرآنچه که باید راجع به آزمایش SGOT بدانیم

نتایج تست SGOT

اگر نتایج تست SGOT شما بالا باشد، این بدان معنی است که یک عضو یا عضلات حاوی این آنزیم می تواند آسیب ببیند. این اعضاء شامل کبد، عضلات، قلب، مغز و کلیه است. پزشک شما ممکن است دستورالعمل های پیگیری کننده دیگری را برای موارد تشخیصی دیگر، سفارش دهد.
 
میزان نرمال تست SGOT
میزان نرمال تست SGOT معمولا بین ۸ تا ۴۵ واحد در هر لیتر سرم است. به طور کلی مردان ممکن است به طور طبیعی مقدار بیشتری از AST را در خون داشته باشند. عدد بالاتر از ۵۰ برای مردان و ۴۵ برای زنان بالا است و ممکن است نشان دهنده آسیب در نواحی اشاره شده باشد.

بسته به روش آزمایشگاهی استفاده شده، ممکن است تغییرات کمی در محدوده های طبیعی وجود داشته باشد. محدوده دقیق آزمایشگاه در گزارش نتایج ذکر شده است و به هر ترتیب، دقت نتایج همیشه بالا است.

میزان بسیار بالای AST یا ALT نشان دهنده شرایطی است که مشخص می شود، کبد، بیش از حد آسیب دیده است. این شرایط عبارت اند از:

هپاتیت حاد A یا هپاتیت B

شوک یا فروپاشی سیستم گردش خون

آسیب های شدید کبدی که احتمالا ناشی از سموم است، از جمله مصرف بیش از حد داروهای OTC مثل استامینوفن.3
 

خطرات همراه با تست SGOT

چند خطر همراه با تست SGOT وجود دارد. حواستان باشد که شب قبل آزمایش به حد کافی آب بخورید تا از احساس سبکی سر یا سرگیجه جلوگیری کنید. اگر احساس سبکی سر یا سرگیجه داشتید این روش را انجام دهید؛ بگذارید تکنسین این موضوع را متوجه شود. آنها اجازه می‌دهند که شما بنشینید و به شما آب می‌دهند تا موقعی که احساس خوبی داشته باشید و بتوانید از جایتان بلند شوید و بروید.2
 

بعد از تست SGOT باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

اگر تست SGOT بی‌نتیجه باشد، پزشک چند آزمایش دیگر تجویز می‌کند. اگر پزشک بخواهد منحصرا عملکرد کبد یا بروز آسیب به آن را مورد معاینه قرار دهد، موارد زیر را پیشنهاد می‌کند:
 
پانل انعقاد خون
در این آزمایش توانایی انعقاد خون و عملکرد تشکیل لخته خون یا تولید پروتئین توسط کبد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
 
تست بیلی‌روبین
بیلی‌ روبین مولکول و محصول فرعی از بین رفتن گلبول‌های قرمز است که در کبد اتفاق می‌افتد و معمولا به‌صورت زرداب خارج می‌شود.

هرآنچه که باید راجع به آزمایش SGOT بدانیم
 
تست گلوکز
اگر کبد به درستی کار نکند، میزان گلوکز خون پایین می‌آید.
 
شمارش پلاکت
پایین بودن میزان پلاکت می‌تواند نشان‌دهنده‌ بیماری کبد باشد.

تمام این تست‌ها آزمایش خون هستند و در یک آزمایش کلی به دست می‌آیند. اگر پزشک شک داشته باشد که اندام یا عضله‌ دیگری باعث بالا رفتن میزان AST شده است، آزمایشات بیشتری مانند سونوگرافی کبد تجویز می‌کند تا مشکل را تشخیص دهد.1

پینوشتها
1.www.fararu.com
2.www.darmankade.com
3.www.redmag.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما