بیماریها

راهنمای گام به گام احیای قلبی ـ ریوی (سی پی آر) نوزاد

در این مقاله اطلاعاتی در خصوص نحوه انجام عملیات سی پی آر یا احیاء قلبی ـ ریوی بر روی نوزاد را در اختیارتان قرار می دهیم.
يکشنبه، 11 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهنمای گام به گام احیای قلبی ـ ریوی (سی پی آر) نوزاد
در صورتی که فرزندتان هوشیاری خود را از دست داده است، برای آنکه متوجه شوید نفس می کشد یا خیر، ببینید آیا سینه و شکم او حرکت می کنند؟ به کف پاهای او ضربه زده و نامش را صدا بزنید ببینید آیا واکنش نشان می دهد یا خیر.
 
در صورتی که نفس می کشد با مرکز اورژانس تماس بگیرید. در حالی که منتظر رسیدن آن هستید، به منظور باز شدن راه هوایی و تنفسی فرزندتان، او را به گونه ای بر روی بازوان خود قرار دهید که سر پایین تر از قفسه سینه قرار گیرد. تا آمدن آمبولانس تنفس او را به طور مداوم بررسی کنید.

راهنمای گام به گام احیای قلبی ـ ریوی (سی پی آر) نوزاد

چنانچه فرزندتان هوشیاری خود را از دست داده و تنفس او متوقف شده است لازم خواهد بود بلافاصله عملیات احیای قلبی ـ ریوی را شروع کنید و تا از سر گیری تنفس به این کار ادامه دهید. در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید با آمبولانس تماس بگیرد اما اگر خود مجبور به این کار هستید به مدت یک دقیقه شروع به سی پی آر کرده و سپس برای کمک با آمبولانس تماس بگیرید.
 

نحوه انجام علمیات احیای قلبی ـ ریوی بر روی نوزاد

در ادامه اقدامات لازم جهت انجام عملیات سی پی آر (CPR) بر روی نوزاد آورده شده است:
 
گام نخست انجام عملیات احیای قلبی ـ ریوی: جستجو برای یافتن نشانه های حاکی از تنفس
اطمینان حاصل کنید که فرزندتان بر روی سطحی صاف و سفت قرار دارد بطوریکه سر و گردن او در یک خط قرار داشته و کج نشده باشند. چانه او را با نوک انگشتان خود به بالا کشیده و اطمینان یابید که راه تنفسی او را مسدود نساخته اید.

راهنمای گام به گام احیای قلبی ـ ریوی (سی پی آر) نوزاد
 
 ببینید قفسه سینه فرزندتان حرکت دارد یا خیر و صدای تنفس او را می شنوید؟ و جریان هوا را بر روی گونه خود احساس می کنید یا خیر. این کار را بیش از 10 ثانیه انجام ندهید.

راهنمای گام به گام احیای قلبی ـ ریوی (سی پی آر) نوزاد

گام دوم انجام عملیات احیای قلبی ـ ریوی: بررسی راه هوایی شیرخوار
ببینید چیزی بینی و دهان فرزندتان را مسدود نساخته باشد.

راهنمای گام به گام احیای قلبی ـ ریوی (سی پی آر) نوزاد
 
گام سوم انجام عملیات احیای قلبی ـ ریوی: قرار دادن لبها بر روی دهان و بینی شیرخوار
نفس عمیقی کشیده (دم عمیق) و سپس لبهای خود را بر روی دهان و بینی فرزندتان قرار دهید اطمینان حاصل کنید که هوا از گوشه لبهایتان خارج نمی شود و به خوبی دهان و بینی او را پوشش داده باشید. در صورتی که نمی توانید به طور همزمان دهان و بینی را پوشش دهید، یکی از آنها را با دهان تان پوشش دهید. چنانچه بینی را انتخاب می کنید دهان او را ببندید تا هوا از آن خارج نشود.
 بیشتر بخوانید:«آیا مسدود شدن راه هوایی کودک وضعیتی اورژانسی به حساب می آید؟»
 
یادآوری: ریه های شیرخوار بسیار کوچک تر از ریه های فردی بزرگسال است بنابراین از دمیدن با شدت پرهیز کرده و به مدت یک ثانیه و نیم به آرامی و در مقادیر کم در دهان و بینی فرزندتان بدمید تا زمانی که شاهد بالا آمدن قفسه سینه او باشید آنگاه لبهای خود را برداشته و پایین رفتن قفسه سینه را مشاهده کنید. این کار را به مدت 5 مرتبه تکرار کنید.

راهنمای گام به گام احیای قلبی ـ ریوی (سی پی آر) نوزاد
 
گام چهارم انجام عملیات احیای قلبی ـ ریوی: وارد ساختن 30 مرتبه فشار بر روی قفسه سینه

راهنمای گام به گام احیای قلبی ـ ریوی (سی پی آر) نوزاد
 

نحوه فشار دادن قفسه سینه شیرخوار

دو انگشت اول یکی از دستانتان را در وسط قفسه سینه شیرخوار قرار دهید.
 
مرحله 1:
از نوک این دو انگشت استفاده کرده و قفسه سینه را به اندازه ای فشار دهید که حداقل یک سوم عمق خود به پایین برود.
 
مرحله 2:
بدون برداشتن انگشتان خود فشار را متوقف کرده تا زمانی که قفسه سینه به طور کامل به حالت اول خود بازگردد. تمام این دو مرحله یک فشار به حساب می آیند.
 
مرحله 3:
این کار را 30 مرتبه و با سرعت دو مرتبه در ثانیه تکرار کنید.
 
مرحله 4:
دو عملیات تنفس مصنوعی بر روی شیرخوار انجام دهید.
 
مرحله 5:
30 فشار بر روی قفسه سینه و سپس دو عملیات تنفس مصنوعی را تا رسیدن کمک انجام دهید. در صورتی که فرزندتان شروع به تنفس عادی نمود عملیات احیای قلبی ـ ریوی را متوقف کرده و او در حالت ریکاوری قرار دهید.
 

وضعیت ریکاوری

در حالی که منتظر رسیدن آمبولانس هستید، فرزندتان را به گونه ای بر روی بازوان خود قرار دهید که سر او پایین تر از قفسه سینه اش قرار داشته باشد.
 

زمان تماس با مرکز فوریت های پزشکی (اورژانس 115)

در صورتی که فرزندتان به طور جدی آسیب دیده است، هوشیاری خود را از دست داده یا فکر می کنید ممکن است از ناحیه ستون فقرات یا گردن آسیب دیده باشد، حتماً بایستی با اورژانس تماس بگیرید. چنانچه فرزندتان به درمان اورژانسی نیاز دارد و وسیله مناسبی برای رساندن او به بیمارستان در اختیار ندارید یا از نحوه رساندن فرزندتان به نزدیک ترین مرکز فوریت های پزشکی اطمینان ندارید، با اورژانس تماس بگیرید.
 
زمانی که با این مرکز تماس می گیرید، اپراتور از شما نام خود و نام فرزندتان و همچنین محل دقیق سکونت تان را می پرسد. همچنین از شما می خواهد اتفاق رخ داده و نحوه آسیب دیدگی فرزندتان را شرح دهید.
 
سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید و تا آنجا که امکان دارد اطلاعات مورد نیاز اپراتور در خصوص حادثه را در اختیارش قرار دهید. بسیار اهمیت دارد تماس خود را قطع نکنید تا زمانی که اپراتور از شما بخواهد، زیرا تا آمدن آمبولانس می تواند به شما در رسیدگی به وضعیت پیش آمده کمک کند.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع:
اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.