سلامت کودک

چه زمان بالا آوردن های نوزاد نگران کننده است؟

در صورتی که نگران بالا آوردن های بیش از حد فرزند خود هستید و علت دقیق آن را نمی دانید، شاید بتوانید با مطالعه این مقاله نگرانی خود را کاهش دهید.
يکشنبه، 30 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چه زمان بالا آوردن های نوزاد نگران کننده است؟
نوزادان موجودات کوچکی هستند که همه چیز را کثیف می کنند و به همین دلیل است که صنایع تولید پوشک جزء صنایع میلیاردی به حساب می آیند. اگرچه ممکن است اکثر والدین در ابتدا آمادگی لازم برای مواجهه با این حجم کثیفی را نداشته باشند، اما به سرعت به آن عادت می کنند. مثل آن می ماند که نوزاد در هر «لباس جدید و نو» رادار کار گذاشته است. شما می توانید تمام روز را با لباس راحتی خود سپری کنید اما به محض آنکه به قصد بیرون رفتن لباس مناسب پوشیده و فرزندتان را در آغوش می گیرید، بر روی شما بالا می آورد. و به قدری این اتفاق تکرار می شود که از خودتان می پرسید بهتر نیست بجای فرزندم، خودم پیشبند به تن کنم؟
 
در حالی که بالا آوردن محتویات معده جزء جدایی ناپذیر از نوزاد است، اما این وضعیت تا چه اندازه طبیعی است و در صورت رسیدن به چه میزانی بایستی زنگ هشدار به صدا درآید و به شما اخطار دهد که اتفاق جدی تری در حال وقوع است؟
 

توجه به نشانه ها

ساده ترین شاخص وجود یا عدم وجود بیماری در فرزندتان خود او است. در صورتی که نوزاد شیر خورده و پس از آن بالا می آورد و مقدار آن زیاد نیست به نظر مشکلی وجود ندارد و احتمالاً حال عمومی او خوب است. این روزها در خصوص والدین بیش از حد نگران این خطر وجود دارد که با مشاهده اولین نشانه از هر گونه بالا آوردن با عجله به پزشک مراجعه کرده و نتیجه آن منجر به تجویز داروهایی می شود که فرزندشان واقعاً به آنها نیازی ندارد. این امر می تواند در آینده به مشکلات خطرناکی برای نوزاد منجر شده و بر روی روند رشدی او تأثیر بگذارد.
 
 
بعضی از والدین با باور غلط خود در خصوص طبیعی یا غیر طبیعی بودن بالا آوردن نوزاد، رفلاکس ساده و عادی را با بیماری رفلاکس اسید معده به مری (GERD) اشتباه می گیرند و تصور می کنند فرزندشان به این بیماری دچار شده است. در این وضعیت بعضی به منظور تسکین، نیاز به مصرف دارو دارند و این به پزشک بستگی دارد که بتواند برای برطرف ساختن نگرانی های والدین وقت بگذارد. با این حال در مواردی که والدین بیش از حد نگران هستند و بر روی تشخیص خود اصرار دارند پزشکان صرفاً داروهایی را برای نوزادانی که بیش از حد بالا می آورند تجویز می کنند تا بتوانند ترس والدین را کاهش دهند. این پزشکان بجای آنکه با والدین خسته و نگرانی که مطمئن هستند بهتر از پزشک می دانند سر و کله بزنند با تجویز دارو آنها را روانه خانه می سازند تا مجبور نشوند وقت خود را صرف متقاعد ساختن شان بکنند.
 

نحوه تشخیص بیماری رفلاکس معده به مری از رفلاکس ساده

حال این سؤال پیش می آید که پس والدین چگونه می توانند این دو را از یکدیگر تشخیص دهند؟ خوب بایستی گفت که رفلاکس عادی زمانی ایجاد می شود که نوزاد بیش از حد سیر شده باشد و معده او نتواند این حجم از غذا را در خود نگاه دارد. گاهی اوقات نوزاد تنها به یک آروغ نیاز دارد تا مقداری گاز معده خارج شده و فضا برای غذای اضافی ایجاد شود. در صورتی که واقعاً سیر باشد ممکن است زیاد بالا بیاورد اما اگر با انجام یکباره این کار آرام می شود بنابراین خیالتان راحت باشد که حالش خوب است. در صورتی که بیش از آنچه بالا می آورد فرو می برد و به عبارتی میزان مصرف بیش از بالا آوردن آن است پس جای نگرانی وجود ندارد.
زمانی که درد نیز همراه با بالا آوردن باشد، در این صورت نگران کننده بوده و عامل تعیین کننده برای تشخیص بیماری رفلاکس اسید معده به مری خواهد بودزمانی که درد نیز همراه با بالا آوردن باشد، در این صورت نگران کننده بوده و عامل تعیین کننده برای تشخیص بیماری رفلاکس اسید معده به مری خواهد بود. گاهی اوقات نوزاد درد ناشی از بیماری رفلاکس اسید معده به مری  را بدون بالا آوردن بیش از حد تجربه می کند این امر تنها به دلیل آن است که محتویات معده بجای آنکه از دهان خارج شوند دوباره بلعیده می شوند. علائم دیگر ممکن است تهوع، احساس خفگی یا آروغ های مکرر را شامل شود. درد به طور قابل توجهی موجب بدخلق شدن نوزاد شده و باعث می شود در به خواب رفتن با مشکل مواجه شود.
 
در صورتی که بالا آوردن های مداوم نوزاد موجب شده در افزاش وزن دچار مشکل شود این وضعیت نیز می تواند نشانه خطر به حساب آید به این دلیل که منجر به بروز عوارض جدی از جمله عدم رشد و تکامل می شود.
 
چه زمان بالا آوردن های نوزاد نگران کننده است؟

هنگامی که به تشخیص پزشک وجود اکثر این علائم نشان دهنده ابتلاء فرزندتان به بیماری رفلاکس اسید معده به مری باشد، شروع به تجویز چند داروی رفلاکس کرده تا ببیند آیا این عارضه به خودی خود برطرف می شود یا خیر. در صورتی که لازم دانست که از فرزندتان آزمایش گرفته شود، در این وضعیت احتمالاً از «پروب» 24 ساعته استفاده خواهد کرد که در آن نوعی لوله به مری نوزاد فرستاده شده تا در صورت وجود بیش از حد اسید میزان آن اندازه گیری شود.
 
آزمایش ساده تر دیگر برای نوزاد شامل بلع باریوم است که در آن به نوزاد ترکیب دارویی باریوم داده می شود و سپس از معده او عکسبرداری به وسیله اشعه ایکس به عمل می آید. اما با توجه به آنکه بالا آوردن مشکل اصلی است احتمال آنکه نوزاد باریوم را بالا بیاورد و آزمایش را بی اثر سازد وجود دارد. اما این وضعیت تنها در صورتی مشکل ساز خواهد بود که نوزاد، مبتلا به GERD شده باشد به این دلیل که باریوم نمی تواند به قدر کافی در معده باقی بماند تا بتواند سطح اسید معده را نشان دهد. در صورتی که بروز رفلاکس و علت بالا آوردن های بیش از حد نوزاد به جای ابتلاء به بیماری رفلاکس اسید معده به مری، هر گونه گرفتگی یا تنگی دریچه های معده باشد بلع باریوم ممکن است به تشخیص آن کمک نماید.
 
برخی از دلایل دیگر بالا آوردن های بیش از حد ممکن است شیردهی در طول جهش رشدی باشد که فرزندتان در حال تجربه آن است. بدیهی است که نوزاد در صورت مصرف بیش از حد معمول، سریع تر سیر می شود و این در حالی است که امکان دارد به دلیل جهش رشدی که موجب گرسنه تر شدن او می شود احساس کند به تغذیه بیشتری نیاز دارد، اما ممکن است معده اش نتواند شیر اضافی را تحمل کند و به همین دلیل بیشتر بالا خواهد آورد. این امر ممکن است به دلیل مصرف هوای بیشتر نیز اتفاق افتد. به منظور کمک به فرزندتان جهت هضم شیر مصرفی، سعی کنید به جای شیر دادن طولانی مدت، تغذیه او را در مدت کمتر و به دفعات بیشتر کنید.
 
امکان دارد علت دیگر زمانی باشد که در حال دندان درآوردن است. در این برهه زمانی نوزادان بزاق بیشتری تولید می کنند و در نتیجه بزاق بیشتری نیز فرو می دهند که خود موجب بالا آوردن بیشتر می شود.
 
در حین تغذیه نوزاد از تکان دادن بیش از حد او خودداری کنید چرا که موجب می شود دهان او از نوک سینه یا از پستانک شیشه شیر شل شده و در نتیجه مقدار هوای زیادی را فروخواهد داد.
 
بنابراین در حالی که تمام این بالا آوردن های بیش از حد ممکن است شست و شوی لباس بیشتری برای شما ایجاد کند اما خیالتان راحت باشد تا زمانی که میزان وزن گیری او طبیعی است و درد ندارد مشکلی برایش بوجود نیامده است و به احتمال زیاد تنها لازم است پیشبند و لباس اضافی در اختیار داشته باشید چرا که تنها چیزی که به هنگام خارج شدن از خانه باید نگران آن باشید همراه داشتن لباس اضافی است.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.