سلامت کودک

اطلاعاتی از برنامه واکسیناسیون و ایمن سازی کودک

در این مقاله سعی شده است به علت اهمیت واکسیناسیون و بیماری هایی که توسط این برنامه تحت کنترل درآمده اند پرداخته شود.
چهارشنبه، 4 اسفند 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اطلاعاتی از برنامه واکسیناسیون و ایمن سازی کودک
در این بخش به جدول زمانی واکسیناسیون نوزاد و کودک نگاهی خواهیم داشت و علت اهمیت محافظت از فرزندتان در برابر این بیماری ها را توضیح خواهیم داد.
 

علت تأثیر مثبت واکسیناسیون و ایمن سازی

دلیل آنکه بسیاری از بیماری هایی که کودکان در برابر آنها واکسینه می شوند نادر هستند، موفقیت برنامه واکسیناسیون و ایمن سازی است.
 
بحث و جدل بر سر تزریق یا عدم تزریق واکسن MMR (سرخک، سرخچه، اوریون) که چند سال پیش در بریتانیا وجود داشت، تأثیر منفی عدم انجام این کار را نشان می دهد به گونه ای که با کاهش تعداد کودکان واکسینه شده در برابر MMR، شاهد افزایش تعداد موارد سرخک و اوریون در بریتانیا بوده ایم.
 

نحوه عملکرد واکسیناسیون

زمانی که فرزند شما واکسینه می شود، نوع ضعیف شده آن بیماری وارد بدن او می شود تا بتواند به طور طبیعی آنتی بادی های لازم برای مبارزه با آن را تولید کند.
 
این بدان معنا است که که اگر در آینده به آن بیماری مبتلا شود، آنتی بادی هایی برای مبارزه با آن در بدن داشته باشد.
 
هیچ خطری در خصوص ابتلاء او به این بیماری از طریق واکسنی که دریافت کرده است وجود ندارد. با این حال گاهی اوقات با بزرگتر شدن، ممکن است به بیماری که در زمان نوزادی در برابر آن واکسینه شده بود مبتلا شود، اما در چنین وضعیتی بیماری به شکلی خفیف در بدن ظاهر شده و هیچ آسیبی به او وارد نمی سازد.
 

نحوه تزریق واکسن

واکسیناسیون معمولاً با استفاده از یک سرنگ کوچک در عضله ران انجام می شود. در حین انجام این کار از شما خواسته می شود فرزندتان را در آغوش گرفته و پای او را ثابت نگاه دارید.
 
فرزندتان احتمالاً در حین تزریق شروع به گریه می کند اما به سرعت گریه اش بند می آید. در صورتی که از شیر خود فرزندتان را تغذیه می کنید، قرار دادن او روی سینه در طول واکسیناسیون به آرام ساختنش کمک خواهد کرد.
 

عوارض جانبی احتمالی در اثر تزریق واکسن

پس از تزریق ممکن است محل تزریق قرمز شده و توده کوچکی در این محل تشکیل شود.
به شما توصیه خواهد شد که به دنبال واکسن Men B (مننگوکوک نوع B) در دو و چهار ماهگی به فرزند خود داروی پاراستامول بدهیدبه شما توصیه خواهد شد که به دنبال واکسن Men B (مننگوکوک نوع B) در دو و چهار ماهگی به فرزند خود داروی پاراستامول بدهید. به این دلیل که تب کردن نوزاد پس از تزریق این واکسن بسیار شایع است. پاراستامول بلافاصله پس از واکسیناسیون و سپس مجدداً 4 تا 6 ساعت بعد و  با نوبت سوم 4 تا 6 ساعته پس از آن به نوزاد داده می شود. استفاده از ایبوپروفن توصیه نمی شود.
 
گاهی اوقات کودک ممکن است دچار تب 39 درجه سانتیگراد یا بیشتر و نیز تشنج یا لرز شود. در صورتی که هر یک از این علائم رخ داد و یا صرفاً نگران حال فرزند خود شدید، می توانید با پزشک عمومی یا پزشک فرزندتان تماس بگیرید.
 

در صورت عدم تزریق یکی از نوبت ها چه اتفاقی می افتد؟

پیش از آنکه فرزندتان به ایمنی کامل دست یابد، چندین نوبت تزریق لازم است بر روی او انجام شود، بنابراین مهم است که تمام دوره را کامل کنید.
 
در صورتی که یکی از نوبت ها را از دست دادید باز هم می توانید تزریق آن نوبت را انجام دهید، حتی اگر چند ماه از آخرین تزریق گذشته باشد مجبور نیستید دوره را از اول شروع کنید.
 

اطلاعاتی از بیماری ها و واکسن های مربوط به آنها

در ادامه بیماری هایی را معرفی می کنیم که واکسن مربوط به آنها در برنامه واکسیناسیون قرار داده شده است.
 
دیفتری
نوعی بیماری نادر اما بالقوه کشنده است که در آن غشایی در پشت بینی و گلو تشکیل شده که منجر به بروز مشکلات شدید تنفسی می شود. همچنین می تواند به قلب و دستگاه عصبی آسیب برساند.
 
سیاه سرفه
نوعی بیماری بسیار عفونی است که باعث بروز حملات طولانی سرفه و خفگی می شود. سیاه سرفه می تواند منجر به بروز تشنج، عفونت گوش، ذات الریه، برونشیت و حتی آسیب مغزی شود. این بیماری در نوزادان زیر یک سال ممکن است خطر جانی به همراه داشته باشد.
 
کزاز
این بیماری سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار می دهد و موجب اسپاسم دردناک عضلانی و مشکلات تنفسی می شود. خطر ابتلاء به آن از طریق بریدگی هایی که دچار عفونت شده اند وجود دارد، اگرچه این حالت بسیار نادر است اما می تواند خطر جانی به همراه داشته باشد.
 
اطلاعاتی از برنامه واکسیناسیون و ایمن سازی کودک
 
فلج اطفال
ویروس فلج اطفال می تواند موجب فلج عضلانی شود. این بیماری در بسیاری از کشورها نادر است اما می تواند از کشورهای دیگر کودک را مبتلا سازد.
 
بیماری Hib
هموفیلوس آنفولانزا نوع B نوعی عفونت بسیار جدی است که عمدتاً کودکان تا چهار ساله را تحت تأثیر قرار می دهد. مننژیت Hib که یکی از انواع این بیماری است، می تواند موجب آسیب مغزی، از دست دادن شنوایی و سایر مشکلات جدی برای سلامت شود و در صورت عدم درمان می تواند موجب مرگ فرد شود.
 
هپاتیت نوع B
نوعی عفونت کبد ناشی از ویروس است که می تواند سالیان سال در بدن باقی بماند و منجر به بیماری کبدی سخت شود.
 
عفونت پنوموکی
یکی از شایع ترین علل مننژیت به حساب می آید. همچنین می تواند باعث بروز برونشیت، عفونت شدید گوش و عفونت سینوسی و ذات الریه شود.
 
مننژیت نوع B
باکتری مننژوکوک گروه B باعث بروز عفونت های تهدید کننده حیات همچون مننژیت و مسمومیت خون می شود و از جمله عفونت اصلی که موجب مرگ نوزادان و خردسالان می شود به حساب می آید.
 
گاستروانتریت روتاویروس
این نوع میکروب معده بسیار عفونت زا است که موجب بروز اسهال و گاهی استفراغ، دل درد و تب می شود. همچنین می تواند عوارضی مانند کم آبی شدید بدن را بوجود آورد که می تواند خطرناک باشد.
 
سرخک
یکی از بیماری های جدی است که می تواند موجب التهاب مغز، تشنج، عفونت گوش، برونشیت و ذات الریه شود. گاهی اوقات می تواند خطر جانی به همراه داشته باشد.
 
اوریون
گرچه این بیماری معمولاً خفیف است، اما می تواند عوارض جدی ایجاد نماید. از هر چهار پسر بالای 12 سال که به این عفونت مبتلا می شوند، یک نفر دچار التهاب در یک یا هر دو بیضه می شود که می تواند به ناباروری منجر شود. همچنین می تواند باعث بروز مننژیت ویروسی و از دست دادن قوه شنوایی شود که هم در پسران و هم دختران این امر کمتر شایع است.
 
سرخچه (سرخک آلمانی)
گرچه بیماری خفیفی است اما می تواند به جنین در صورت ابتلاء در طول دوران بارداری مادر آسیب جدی وارد سازد.
 
آنفولانزا
آنفولانزا می تواند یک عفونت بسیار ناخوشایند در نوزادان و خردسالان به حساب آید که می تواند عوارض جدی مانند برونشیت، ذات الریه و عفونت دردناک گوش میانی را به همراه داشته باشد. در برخی موارد نیاز به درمان بیمارستانی دارد و در موارد نادر می تواند کشنده باشد.
 

جدول زمانی واکسیناسیون

 2 ماهگی، 3 ماهگی، 4 ماهگی، حدود 12 تا 13 ماهگی و 2 تا 8 سالگی
مصونیت در برابر بیماری های دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، Hib و هپاتیت نوع B
نوع واکسیناسیون:  به صورت تزریقی و خوراکی
 
واکسن Hib / Men C، واکسن سالانه آنفولانزا، عفونت پنوموکی، MMR، روتاویروس، دوز یادآور پنوموکوک
 
واکسن سل برای نوزادانی که در معرض خطر ابتلا به سل هستند و در بدو تولد واکسن MMR تزریق می شود.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.