تاریخ  را چگونه مطالعه کنیم که فراموش نکنیم ؟

روش مطالعه درس تاریخ و یادگیری آن برای بسیاری از دانش آموزان دشوار است. ما در این بخش سعی می کنیم نکاتی را در مطالعه درس تاریخ بیان کنیم تا کمک شایانی به دانش آموزان شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله انواع روش های مطالعه را بخوانید.
شنبه، 4 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
تاریخ  را چگونه مطالعه کنیم که فراموش نکنیم ؟

چرا باید تاریخ بخوانیم؟

تاریخ برای همه انسان ها آموزنده است. بسیاری از افراد موفق الگوهای تاریخی داشته اند. بنابراین باید با شخصیت های تاریخی آشنا شوید. به علاوه خواندن تاریخ به ما کمک می کند تا خطاهای ملل دیگر را تکرار نکنیم.
 

نکات مهم در روش مطالعه درس تاریخ

برای اینکه وقایع تاریخی را بهتر درک کنید، ابتدا باید سیر کلی جریانات تاریخی و علل و عواقب بروز آن را بدانید تا جزئیات آن را بهتر درک کنید.
سعی کنید تاریخ را در طی سال مطالعه کنید. زیرا مطالعه حجم زیاد کتاب درسی در شب امتحان قدرت یادگیری را کاهش می دهد.
متن کتاب تاریخ به صورت داستانی است. بنابراین خلاصه نویسی را فراموش نکنید و فقط نکات جدید را یادداشت کنید.
از جداول کتاب غافل نشوید. چون خلاصه رویدادها را شامل می شود.

هنگام مطالعه وقایع تاریخی از قدرت تخیل خود استفاده کنید و صحنه ها را بازسازی کنید.
از موزه ها و آثار باستانی بازدید کنید. فیلم های تاریخی را تماشا کنید.
این کار باعث می شود تا یادگیری و فهم تاریخ به شما بسیار کمک می کند.
برای یادگیری بهتر به این درک برسید که چرا باید تاریخ بخوانید؟ پس ابتدا به شناخت کامل در این درس برسید.

درس تاریخ نکات ریز بسیاری دارد. پس در مطالعه آن دقت کنید و نکات را یادداشت کنید.
یکی دیگر از اصول مهم در مطالعه تاریخ، ریشه یابی وقایع است.
وقتی به چگونگی شکل گیری وقایع و نتایج آن پی ببریم، خواندن درس تاریخ برایتان بسیار جالب می شود.
برای یادگیری و به خاطر سپردن وقایع به خصوص عهدنامه از کلمات کلیدی استفاده کنید.
 

مراحل به خاطر سپردن مطالب

مرحله 1: خلق حافظه

مغز ما سیگنال هایی با یک الگوی خاص در رابطه با وقایعی که تجربه می کنیم می فرستد و بین نورون های ما ارتباطی به وجود می آورد که سیناپس ها نامیده می شوند.
 

مرحله 2: تثبیت حافظه

پس از خلق حافظه اگرهیچ کار دیگری نکنید حافظه به زودی پاک خواهد شد. تثبیت حافظه، روند سپردن چیزی به حافظه بلند مدت است که بتوان آن را بعدها هم به یاد آورد. قسمت اعظم این روند وقتی که خوابیم اتفاق می افتد. مغز ما در زمان خواب همان الگوی فعالیت مغزی را بازسازی کرده و سیناپس هایی که در طول روز به وجود آمده بود را تقویت می کند. پس بسیاری از اوقات که می پرسید چرا هرچی درس میخونم نتیجه نمیگیرم، جواب سوالتان را باید در درس خواندن بیش از حد و کمخوابی شب های امتحان جستجو کنید. بدون خواب کافی، مغز هیچکس فرصت ذخیره کردن اطلاعات را ندارد.
 

مرحله 3: بازیابی حافظه

بازیابی حافظه ، فکری است که ما هنگام صحبت درباره خاطراتمان یا از بین رفتن آن داریم. اگر در طول زمان خاطره ای را تقویت کنیم، به یاد آوردن آن خاطره آسان تر می شود و هر بار که ما آن را از حافظه بازیابینی کنیم، همان الگوی فعالیت مغزی رخ داده و ارتباط را قوی تر می کند.
 

تاثیر تغذیه مناسب در یادگیری

تغذیه یکی از مهم ترین عواملی هست که می تونه به تقویت حافظه کمک کنه. اول از همه بگیم که باید غذاهای سالم بخورید. استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب نه تنها برای جسم تان مفید است، بلکه برای مغز و تقویت حافظه نیز لازم است.

بر طبق نظرات آکادمی عصب شناسی آمریکا، خوردن میوه ها و سبزیجاتی که حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان هستند، مثل توت ها، مرکبات، اسفناج، هویج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و سیب زمینی شیرین می تواند تا 11 درصد باعث تقویت حافظه شود. تحقیق دیگری نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها موجود در ذغال اخته و انواع میوه های جنگلی و انگور می تواند توانایی ارتباط سلول های مغزی را با یکدیگر بالا برده و موجب تقویت حافظه شود.

یک قهوه کوچک در طول روز می تواند به بهتر نگه داشتن چیزهایی که یاد می گیرید در ذهنتان کمک کند و باعث تقویت حافظه شما شود.

تاریخ  را چگونه مطالعه کنیم که فراموش نکنیم ؟
 

راه های تقویت حافظه

حالا که فهمیدیم حافظه چیست و چگونه شکل میگیرد، وقتش شده است ببینیم چگونه مطالعه کنیم که فراموش نشود. برای پاسخ دادن به این سوال، یک سری تکنیک های کلی وجود دارد که هرکسی به سبک خودش و با روشی که برای او مفید است، این تکنیک ها را به طور منحصربفردی در درس خواندن به کار بگیرد.
 

تقویت حافظه با تفکر

حافظه فعال تقریبا شبیه دفترچه یادداشت مغز شماست، جایی که اطلاعات جدید موقتا نگهداری می شوند.
هنگامی که نام کسی یا آدرسی که می خواهید بروید را می شنوید، این اطلاعات را در حافظه فعالتان نگه می دارید تا اینکه کارتان با این اطلاعات تمام شود. اگر این اطلاعات بیشتر از این برایتان استفاده ای نداشته باشد، مغزتان اجازه می دهد به کل پاک شوند. اما اگر استفاده داشته باشند، به حافظه بلند مدت سپرده می شوند.

آنجا می توانند تقویت شده و بعدا به یاد آورده شوند. حافظه فعال چیزی است که هر روز استفاده می کنیم. پس اگر آن را تقویت کنیم، زندگی روزانه ما را خیلی راحت تر می کند. در اکثر بالغین این حافظه در حدود حداکثر 7 مورد را می تواند در خود نگه دارد. اگر شما از ظرفیت حداکثری حافظه تان استفاده نمی کنید، مدیتیشن و تفکر عمیق می تواند شما را در تقویت حافظه یاری دهد.

تحقیقات نشان داده شرکت کنندگانی که قبلا هیچ تجربه ای در مدیتیشن نداشته اند، تنها در 8 هفته توانستند حافظه فعالشان را بهبود بخشند. مدیتیشن با قدرت خود به ما کمک می کند تمرکز کنیم، همچنین پس از 2 هفته اثرات مثبت اثبات شده ای روی نمرات آزمون های استاندارد و تقویت حافظه فعال داشته است.

شاید برایتان سوال باشد که این نکته چه کمکی به شما میکند تا بدانید چگونه درس بخوانیم که یادمان نرود. جواب سوال شما میتواند خیلی گسترده باشد. گفتگو با دوستان در مورد مباحث درسی یا اینکه در زندگی واقعی و اطرافتان دنبال نمونه هایی از نکات درسی بگیرید، مثال های خوبی از تفکر عمیق هستند. احتمالا تابحال برایتان پیش آمده که با یک دوست در مورد یکی از نکات درسی شوخی کرده باشید و بعد دیگر تا ابد آن نکته در خاطرتان حک شده باشد.

ورزش و تقویت حافظه

احتمالا از همان اول که شروع به خواندن این مقاله کردید، منتظر بودید به این مورد برسید. ورزش کردن نه تنها در سلامت جسمانی مؤثر است، بلکه موجب تقویت حافظه نیز می‌شود. مطالعه روی مغز موش ها و انسان ها نشان داده است که تمرینات منظم می توانند بازیابی حافظه را بهبود ببخشند.

ثابت شده است که ورزش و تناسب اندام در افراد مسن به کند شدن روند کاهش حافظه کمک می کند. جالب این جاست که برای دستیابی به این منظور، نیازی به ورزش های ممتد و حرفه ای نیست. 40 دقیقه ورزش هوازی، 3 بار در هفته به مدت یک سال می تواند سایز هیپوکامپوس یک فرد بالغ را به اندازه 2 درصد افزایش دهد.
 

تاثیر خواب روی تقویت حافظه

سال‌هاست که دانشمندان تأکید می‌کنند، خواب کافی برای یادگیری مطالب جدید و تقویت حافظه بسیار مهم است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که یک چرتِ کوتاه بعد از یادگیری، به شما کمک می‌کند مطالب را بسیار سریع ‌تر به خاطر بسپارید و بهتر به یاد بیاورید.
 

تاثیر تمرکز روی قدرت حافظه

تمرکز، یکی از مولفه‌های اصلی تقویت حافظه است. برای اینکه اطلاعات از حافظه‌ کوتاه ‌مدت به حافظه‌ بلند‌ مدت شما منتقل شوند، باید به صورت فعّال و مستمر به این اطلاعات توجه کنید. سعی کنید مطالب جدید را در شرایطی یاد بگیرید که هیچ عاملی (مثل تلویزیون، موسیقی و …) تمرکز شما را به هم نمی‌ زند.
 

ودر پایان

با توجه به اهمیت مطالعه تاریخ و نقش آن در فهم بهتر گذشته و شکل‌دهی آینده، می‌توان به چند روش برای مطالعه تاریخ اشاره کرد. اولین روش مطالعه تاریخ از طریق کتب و منابع تاریخی است. با مطالعه کتب تاریخی و منابع اولیه، می‌توان به دقت و عمق بیشتری در فهم رویدادها و فرآیندهای تاریخی دست یافت. همچنین، مطالعه تاریخ از طریق مشارکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی نیز می‌تواند به فهم بهتر تاریخ کمک کند.

این روش امکان بحث و تبادل نظر با دیگران را فراهم می‌کند و به فرد کمک می‌کند تا دیدگاه‌های مختلف را در مورد رویدادها و فرآیندهای تاریخی درک کند. همچنین، بازدید از موزه‌ها و نمایشگاه‌های تاریخی نیز می‌تواند به فهم بهتر تاریخ کمک کند. این روش با ارائه اشیاء و نمونه‌های مرتبط با رویدادها و دوران‌های مختلف تاریخی، به فرد کمک می‌کند تا تجربه تاریخ را به صورت عملی و تجسمی تجربه کند. در نهایت، استفاده از فناوری‌های نوین نیز می‌تواند به فهم بهتر تاریخ کمک کند.

از طریق استفاده از سایت‌ها، بلاگ‌ها، پادکست‌ها و ویدئوهای آموزشی، فرد می‌تواند به صورت آنلاین به مطالعه تاریخ بپردازد. همچنین، استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی و بازی‌های آموزشی نیز می‌تواند به فرد کمک کند تا به صورت جذاب و تعاملی با مطالب تاریخ آشنا شود. با استفاده از این روش‌ها، مطالعه تاریخ می‌تواند به یک تجربه جذاب و پربار تبدیل شود که فراموش نشود.
 

منابع

https://edu.ostadbank.com
https://www.alimirsadeghi.com
https://chatgpt.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.