کالری خورش بامیه چقدر است؟ + ارزش غذایی

یکی از مواد غذایی بسیار خوشمزه که دارای فواید بسیاری ه می باشد بامیه است. بامیه در کشورهای آسیای جنوبی و آمریکا و آفریقا بیشترین میزان مصرف را دارد. بامیه در خورشت بسیار خوشمزه می باشد و طرفداران زیادی دارد. در مطلب زیر درباره ارزش غذایی، مواد معدنی، ویتامین ها و فواید این خورشت صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 21 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری خورش بامیه چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی خورش بامیه در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 170 کیلوکالری
کربوهیدرات 6.75 گرم
پروتئین 10.48 گرم
چربی 11.96 گرم
آب 114.80 گرم
فیبر 2.89 گرم
قند 3.66 گرم
کلسترول 30.72 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در خورش بامیه در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 25.37 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 3.97 میلی گرم
ویتامین K 39.18 میکروگرم
ویتامین C 19.01 میلی گرم
تیامین (B1) 0.15 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.13 میلی گرم
نیاسین (B3) 2.76 میلی گرم
کولین (B4) 13.27میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.40 میلی گرم
ویتامین B6 0.24 میلی گرم
فولات (B9) 49.61میکروگرم
ویتامین B12 0.66 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در خورش بامیه در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 82.72 میلی گرم
آهن 1.26 میلی گرم
منیزیم 44.98 میلی گرم
فسفر 88.31 میلی گرم
پتاسیم 321.04 میلی گرم
سدیم 875.43 میلی گرم
روی 2.71 میلی گرم
مس 0.16 میلی گرم
منگنز 0.32 میلی گرم
سلنیم 9.88 میکروگرم
 

خورش بامیه برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
خورش بامیه موثر در سلامت دستگاه گوارش
بامیه یکی از مواد غذایی تاثیر گذار در سلامت دستگاه گوارش محسوب میگردد. مصرف بامیه موجب پیشگیری از نفخ و باد در معده میگردد. افزون بر این استفاده از بامیه به خاطر داشتن فیبر بسیار زیاد به هضم آسان غذا کمک شایانی می کند. برای بهره مندی از خواص بامیه میتوانید خورشت آن را تهیه کرده و نوش جان کنید.
 
خورش بامیه موثر در تقویت استخوان ها
بامیه دارای مقادیر بسیار زیادی ویتامین K و اسید فولیک می باشد و به همین خاطر نقش بسزایی در تقویت و افزایش رشد استخوان ها دارد. افزون بر این استفاده از بامیه موجب می گردد که خطر ابتلا به پوکی استخوان نیز کاهش پیدا کند. با مصرف بامیه میتوانید سلامت استخوان ها را تضمین کنید. همان طور که میدانید امروزه یکی از بیماری های شایع در سنین پیری پوکی استخوان است. شما میتوانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم از بروز این عارضه پیشگیری کنید.
 
خورش بامیه موثر در درمان آسم
استفاده از مواد غذایی که دارای ویتامین C می باشند موجب درمان بیماری آسم میگردد. بامیه به خاطر اینکه دارای خواص ضد التهابی و مقادیر بالای ویتامین C می باشد می تواند نقش بسزایی  در درمان بیماری هایی همچون بیماری آسم داشته باشد.

خورش بامیه موثر در درمان یبوست
معمولا یبوست به خاطر کمبود فیبر در بدن ایجاد میگردد و با مصرف مواد غذایی حاوی فیبر می توان از این عارضه پیشگیری کرد. بامیه به خاطر داشتن مقادیر بالای فیبر میتواند نقش بسزایی در بهبود روند حرکات روده داشته باشد و موجب پیشگیری و درمان یبوست گردد. اگر از یبوست و نفخ معده رنج میبرید حتما استفاده از بامیه را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
 
خورش بامیه موثر در تقویت حافظه
از دیگر خواص بامیه میتوان به تقویت مغز و حافظه اشاره کرد. در بعضی از کشورها به همین خاطر بامیه را در برنامه غذایی دانش اموزان جای می دهند تا بتوانند موجب تقویت ذهن و ازایش حافظه دانش آموزان شوند.
 
خورش بامیه موثر در  کاهش بیماری سرطان
بامیه به خاطر داشتن آنتی اکسیدان های بسیار قوی می تواند سبب کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها گردد. آنتی اکسیدان هایی که در بامیه وجود دارند می توانند به کنترل رادیکال های آزاد مخرب کمک زیادی کنند و به همین خاطر برای جلوگیری از بیماری سرطان بسیار مهم هستند.
 
خورش بامیه موثر در  پاکسازی کبد
یکی دیگر از فواید مهم بامیه برای بدن پاک سازی کبد از سموم می باشد. بامیه به خاطر داشتن نوعی مایع لزج میتواند در پاکسازی کبد نقش بسزایی داشته باشد چرا که این مایع با چسبیدن به اسید صفراوی و کلسترول سبب بهبود عملکرد  و پاک سازی کبد میگردد.
 
خورش بامیه موثر در لاغری و کاهش وزن
بامیه به خاطر اینکه دارای کالری بسیار کمی می باشد میتواند یک گزینه عالی برای لاغری و کاهش وزن محسوب گردد. هم چنین بامیه به خاطر داشتن فیبر و مواد معدنی فراوان میتواند کمک شایانی در روند لاغری به شما بکند. فیبری که در بامیه وجود دارد موجب میگردد که مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید و همین امر سبب کاهش اشتها می گردد. هم چنین بامیه دارای خاصیت دیورتیک می باشد که سبب دفع آب اضافی بدن می شود که این مسئله هم برای کاهش وزن بسیار موثر است.
 
خورش بامیه موثر در سلامت چشم ها
مصرف بامیه می تواند موجب بهبود عملکرد و سلامت چشم ها شود. بامیه به خاطر داشتن ویتامین های A و C در سلامت چشم ها بسیار موثر است. هم چنین مصرف بامیه موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی شایع نظیر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا میگردد.
 
خورش بامیه موثر در دوران بارداری
بامیه یکی مواد غذایی موثر برای سلامت کلی زنان باردار و جنین به حساب می آید. یکی از دلایل این امر وجود مقادیر بالای فولات در بامیه می باشد که موجب کاهش بیماری های دوران بارداری میشود. از اصلی ترین خواص بامیه در دوران بارداری می توان کاهش خطر نقایض موجود در لوله عصبی جنین را نام برد. هم چنین مصرف بامیه در زنان باردار می تواند در پیشگیری از سقط جنین و زایمان زودرس نقش مهمی داشته باشد. از دیگر خواص بامیه پس از زایمان این است که می تواند موجب افزایش شیر مادر شود. البته برای مصرف هر نوع مواد غذایی در این دوره حساس بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
 
خورش بامیه موثر در مبارزه با سرطان سینه
همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم یکی از فواید بامیه مبارزه با سلول های سرطانی می باشد. در تحقیقات اخیر دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که لکتینی که در بامیه وجود دارد می تواند با سلول های سرطان سینه مبارزه کند و به درمان این بیماری کمک شایانی  کند.
 
خورش بامیه موثر در دفع سم های دستگاه گوارش
یکی دیگر  از فویاد مهم بامیه این است که مثل سبزی شنبلیله خاصیت دفع سموم سیستم گوارشی را در بر دارد. بامیه دارای ماده لزجی می باشد که به دفع سموم و مواد زائد موجود در دستگاه گوارش بسیار کمک میکند.
 
خورش بامیه موثر در کاهش چربی خون
بامیه به خاطر داشتن فیبر می تواند سبب کاهش چربی خون نیز شود. فیبری که در بامیه وجود دارد  باعث می شود کلسترول اضافی موجود در بدن دفع گردد. بامیه به خاطر داشتن فیبر بسیار میتواند به درمان تری گلیسیرید، کلسترول و چربی خون بالا کمک شایانی کند.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.