کالری تخمه کدو چقدر است؟ + ارزش غذایی

یکی از تخمه هایی که امروزه دوست داران زیادی پیدا کرده تخم کدو می باشد. این تخمه علاوه بر طعم بی نظیر و خوشمزه دارای خواص بسیار زیادی برای بدن هم می باشد. تخمه کدو سرشار از مواد مغذی است. این دانه‌ ها حاوی منیزیم، فیبر و آهن هستند و می‌ توانند به عنوان یک میان‌ وعده‌ ی سالم برای همه‌ ی افراد مناسب باشند. خواص این تخمه به حدی اثبات گردیده که انجمن قلب آمریکا هم پیشنهاد می‌ کند روزانه یک چهارم فنجان که معادل30 گرم می باشد را در لیست برنامه غذایی خود قرار دهید.
چهارشنبه، 22 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری تخمه کدو چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی تخمه کدو در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 574 کیلوکالری
کربوهیدرات 14.71 گرم
پروتئین 29.84 گرم
چربی 49.05 گرم
آب 2.03 گرم
فیبر 6.50 گرم
قند 1.29 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در تخمه کدو در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 0.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.56 میلی گرم
ویتامین K 4.50 میکروگرم
ویتامین C 1.80 میلی گرم
تیامین (B1) 0.07 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.15 میلی گرم
نیاسین (B3) 4.43 میلی گرم
کولین (B4) 63.00میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.57 میلی گرم
ویتامین B6 0.10 میلی گرم
فولات (B9) 57.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در تخمه کدو در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 52.00 میلی گرم
آهن 8.07 میلی گرم
منیزیم 550.00 میلی گرم
فسفر 1174.00 میلی گرم
پتاسیم 788.00 میلی گرم
سدیم 18.00 میلی گرم
روی 7.64 میلی گرم
مس 1.28 میلی گرم
منگنز 4.49 میلی گرم
سلنیم 9.40 میکروگرم
 

تخمه کدو برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
کاهش استرس
تخمه کدو سرشار از منیزم می باشد و از این رو میتواند کمک شایانی به شما برای کاهش استرس و آرامش روان بکند. تخم کدو به خاطر داشتن منیزیم میتواند همانند یک داروی آرام بخش عمل کند و روی اعصاب شما تاثیر بگذارد و برای سیگنال‌ های انتقال‌ دهنده‌ های عصبی درون مغز  نیز مفید واقع گردد. اگر شما هم این روزها احساس ناخوشایندی دارید و دائم در ذهن خود ناراحت هستید سعی کنید مصرف تخم کدو را در برنامه غذایی خود جای دهید تا از فواید آن نسبت به افسردگی بهره ببرید.  تخم کدو شما را از شر استرس های روزانه و اضطراب های بی مورد خلاص میکند پس مصرف آن را فراموش نکنید.
 
محافظت از غده پروستات
طبق نتایج به دست آمده از طریق آزمایشات کارشناسان تغذیه به این نتیجه رسیده اند که تخم کدو غنی از اجزای زیست‌ فعال می باشد و از این طریق میتواند تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از گسترش سرطان پروستات و بیماری BPH یا هایپرپلازی خوش‌ خیم پروستات داشته باشد. این ماده‌ زیست‌ فعال می‌ تواند مانع از تکثیر سلول‌ های سرطانی پروستات گردد و مکانیسم کشتن این سلول‌ها یا آپوپتوز را بهبود ببخشد. همچنین تخمه کدو دارای مقادیر بالای روی می باشد که این ماده هم در حفظ عملکرد صحیح پروستات نقش بسزایی دارد.
 
محافظت از کلیه
تخم کدو به خاطر داشتن عناصر فیتوکمیکال میتواند در حفظ سلامتی کلیه به شما کمک کند و از  انباشته‌ شدن مواد مضر در کلیه‌ ها پیشگیری کند. این انباشت‌ های مضر می‌ توانند سبب ایجاد سنگ کلیه یا سنگ صفرا شوند. عناصر فیتوکمیکال خون را پیش از وارد شدن به کلیه تصفیه می‌ کنند و از این طریق در تصفیه‌ خون و تولید ادرار و دفع مواد زاید متابولیک از کلیه کمک بسیاری میکنند.
 
بهبود عملکرد مثانه
تخم کدو به دلیل داشتن مقادیر بالای مواد مغذی و فیتوکمیکال‌ ها میتواند در بهبود عملکرد مثانه بسیار موثر باشد. طبق مطالعات انجم شده با مصرف تخم کدو شما میتوانید از عفونت و هرگونه آسیب به اندام مثانه پیشگیری کنید و  عملکرد مثانه را در ذخیره‌ ادرار بهبود ببخشید.
 
تقویت استخوان‌ ها
تخمه کدو دارای کلسیم و روی می باشد و از این رو برای حفظ توده‌ استخوان بسیار مفید است و می‌ تواند در پیشگیری از  پوکی استخوان موثر باشد. همان طور که میدانید افرادی که به‌ طور مرتب روی مصرف می‌ کنند معمولا کمتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا قرار میگیرند. مصرف تخم کدو کمک بسیاری به پیشگیری از این عارضه در سنین بالا میکند که امروزه گریبان گیر بسیاری از افراد گردیده است.
 
پیشگیری از تصلب شرایین
اسیدهای چربی که در تخمه کدو وجود دارند می‌ توانند مانع از ورود کلسترول به عروق شوند، این یعنی مانع از ضخیم‌ شدن دیواره‌ عروق می‌ گردند. ضخیم‌ شدن دیواره‌ عروق موجب بالا رفتن فشار خون و افزایش خطر بیماری قلبی در بدن می‌ شود.
 
پیشگیری از بروز ورم مفاصل
تخم کدو  دارای خواص شگفت انگیزی می باشد. طبق نتایج اثبات شده مشخص گردیده که تخم کدو میتواند التهاب داخلی بدن را کاهش دهد و تاثیری مشابه داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی نظیر ایندومتاسین داشته باشد. این دانه‌ ها دارای خواص ضدالتهابی برای محافظت از مفاصل در مقابل بیماری آرتروز دارند و در صورت ابتلا به آرتروز  میتوانند سبب کاهش درد این بیماری شوند.
 
بهبود روحیه
اگر قصد دارید روحیه خود را تقویت کرده و آن را بهبود بخشید مصرف تخم کدو را فراموش نکنید. این دانه ها همانند یک داروی مقوی در بدن عمل میکنند و هیچ گونه عوارضی برای بدن ندارند. سعی کنید روزانه یک مشت از این تخمه ها را به عنوان میاون وعده و یا به عنوان چاشنی در غذا مصرف کنید چرا که تخم کدو سرشار از  آمینو اسیدهایی به نام تریپتوفان می باشد که تولید سروتونین را در بدن بالا می برند. این تخمه‌ ها سبب افزایش سروتونین هورمونی می‌ گردند که موجب القا شدن حس خوب در افراد میشود و روحیه‌ خوب را درون بدن ایجاد می‌ کند.
 
تسریع در بهبود زخم‌ ها
دانه کدو دارای پروتئینی می باشد که به عنوان بلوک سازنده‌ بدن شناخته شده است و برای ترمیم بافت‌ ها بسیار مفید می باشد. سلول‌ هایی که در بدن شکسته شده و یا دچار آسیب می‌ شوند با سلول‌ های جدیدی جایگزین می‌ گردند که در حضور پروتئین و آمینو اسیدها این امر انجام میشود.  تخمه کدو به خاطر داشتن مقادیر بالای پروتئین و آمینو اسید ها نقش بسزایی در التیام زخم‌ ها در بدن دارد.
 
جوان‌ ماندن و حفظ سلامت پوست
تخمه کدو دارای ویتامین C و ویتامین E و فیتوکمیکال‌ های دیگر می باشد. این مواد دارای خاصیت آنتی‌ اکسیدانی  هستند و مانع از بروز آسیب در  پوست و بروز علائم پیری همچون چین و چروک و افتادگی پوست می‌ شوند.
 
از بین بردن عفونت انگلی
تخمه کدو میتواند به عنوان داروی کرم نواری و دیگر بیماری‌ های انگلی مورد استفاده قرار بگیرد. طبق تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان تغذیه تخمه کدو میتواند در کاهش رشد انگل‌ ها و عفونت ناشی از آن در بدن بسیار تاثیر گذار باشد.
 
بهبود سلامت مغز
مغز هم همچون دیگر اعضای بدن احتیاج به مواد مغذی دارد. تخمه کدو دارای مقداری اسیدهای چرب نظیر  امگا ۳ و امگا ۶ می باشد که می‌ تواند از سلول‌ های مغز در مقابل آسیب محافظت کند و موجب بهبود عملکرد آن شود.
 
کاهش سطح قند خون 
طبق نتایج به دست آمده اثبات گردیده که کدو تنبل، دانه کدو تنبل، پودر تخمه کدو و آب کدو تنبل می‌توانند موجب کاهش سطح قند خون در بدن شوند. مصرف تخم کدو و فرآورده های آن برای افراد مبتلا به دیابت که ممکن است برای کنترل سطح قند خون خود مشکل داشته باشند بسیار مهم و ضروری می باشد و میتواند کمک شایانی به آنها در این زمینه بکند.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.