کالری آش دوغ چقدر است؟ + ارزش غذایی

آش دوغ یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با روش های بسیار متنوعی پخته می شود. آش دوغ معمولا با مواد یکسانی در تمام شهرهای کشور پخته می شود، البته در برخی شهرها مثل شهرهای شمالی کشور این آش خوشمزه را به صورت آبکی درست می کنند و در برخی شهرها هم این آش را مانند آش هایی مثل آش شله قلم کار و آش گوشت کش دار و غلیظ درست می کنند. نکته جالب در مورد آش دوغ این است که با اینکه با مواد بسیار ساده ای تهیه می شود اما در کنار آش هایی مانند آش رشته و آش جو از محبوب ترین آش های ایرانی محسوب می شود.
جمعه، 20 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری آش دوغ چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی آش دوغ در 100 گرم

مقدار 100 گرم  
کالری 118 کیلوکالری
کربوهیدرات 18.04 گرم
پروتئین 4.63 گرم
چربی 3.03 گرم
آب 54.12 گرم
فیبر 2.21 گرم
قند 0.91 گرم
کلسترول 12.56 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در آش دوغ در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم  
ویتامین A 39.61 میکروگرم
ویتامین D 0.05 میکروگرم
ویتامین E 0.93 میلی گرم
ویتامین K 75.74 میکروگرم
ویتامین C 3.70 میلی گرم
تیامین (B1) 0.06 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.06 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.71 میلی گرم
کولین (B4) 21.10میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.30 میلی گرم
ویتامین B6 0.10 میلی گرم
فولات (B9) 50.01میکروگرم
ویتامین B12 0.15 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در آش دوغ در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم  
کلسیم 25.45 میلی گرم
آهن 1.12 میلی گرم
منیزیم 22.87 میلی گرم
فسفر 68.38 میلی گرم
پتاسیم 169.86 میلی گرم
سدیم 182.24 میلی گرم
روی 0.75 میلی گرم
مس 0.10 میلی گرم
منگنز 0.37 میلی گرم
سلنیم 3.47 میکروگرم


آش دوغ برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
پیشگیری از بیماری های پریودنتال
بیماری هایی که در حفره دهان مثل بیماری های لثه و… ایجاد میشوند، بیماری های پریودنتال نام دارند. از جمله مواردی که در سلامت دهان موثر است، پروتئین میباشد. لبنیات و حبوبات از جمله منابع پروتئین میباشند که هردو آن ها در آش دوغ موجود است. پس با مصرف آش دوغ میتوانید از بروز این بیماری ها جلوگیری نمایید.
 
بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر
همانطور که میدانید یکی از موارد اصلی در تهیه آش دوغ استفاده از دوغ است که خواص زیادی دارد. دوغ دارای اسید لاکتیک و باکتری های پروبوتیک است که به همین دلیل استفاده آن سبب بهبود هضم غذا میشود. این باکتری ها از رشد میکروب های مضر موجود در روده و معده پیشگیری مینمایند و در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر میباشند. دوغ  به بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر نیز کمک میکند و مشکلاتی همچون: اسهال، التهاب مخاطی روده و… را برطرف میسازد.
 
مفید برای زنان باردار
دوغ که در آش دوغ نیز موجود است سرشار از پروتئین، ویتامین دی، ویتامین ب12 و کلسیم است که از این رو استفاده آن برای زنان باردار به ویژه در سه ماه ابتدایی بارداری بسیار مفید است. اغلب، بدن زنان در دوران بارداری دهیدراته میشود و این موضوع موجب ایجاد خستگی و سر درد برای آن ها میشود. دوغ یک گزینه عالی برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن در این دوران میباشد.
 
جلوگیری از پوکی استخوان
دوغ مانند دیگر محصولات لبنی دارای مقادیر بالایی فسفر و کلسیم است که از همین رو، استفاده از آن قادر است بر جلوگیری از پوکی استخوان موثر باشد. مصرف تنها یک لیوان دوغ میتواند قسمتی از نیاز بدن شما نسبت به کلسیم را تامین نماید پس بهتر است در هفته از دوغ یا غذاهایی که در تهیه آن ها ازدوغ استفاده میشود مانند آش دوغ استفاده نمایید. دوغ سرشار از ویتامین D نیز میباشد که مانند کلسیم از بروز پوکی استخوان پیشگیری میکند و به سلامت استخوان ها کمک بسزایی مینماید.
 
بهبود سلامت پوست
نخود یکی از مواد اولیه برای تهیه آش دوغ است که فواید زیادی دارد. نخود دارای مقادیر بالایی منگنز است و منگنز ماده ایست که به بهبود سلامت پوست کمک میکند و در کاهش چین و چروک پوست موثر میباشد.
 
افزایش رشد مو
نخود حاوی مقادیر بالایی از ویتامین های A، E و B است که علاوه بر این موارد دارای اسید چرب امگا 3 نیز میباشد. همه این موارد بر افزایش رشد مو موثر میباشند. مصرف نخود به سلامت پوست سر کمک میکند و گردش خون در این ناحیه را بهبود میبخشد. نخود در رفع شوره سر نیز تاثیر بسزایی دارد.
 
پیشگیری از افزایش قند خون
بدن افراد کربوهیدرات هایی که پیچیده باشند را به تدریج هضم میکند و به صورت انرژی ذخیره میکند که در زمان مناسب از آن ها استفاده نماید. نخود که در آش دوغ استفاده میشود دارای کربوهیدرات های پیچیده است. یکسری از کربوهیدرات ها باعث افزایش سریع قند خون میشوند که همین عامل سبب ایجاد نوسانات میشود اما باید بگوییم که کربوهیدرات هایی که در نخود وجود دارند به این صورت نیستند.
 
کاهش سطح کلسترول بد
نخود در کاهش سطح کلسترول بد موثر است. نخود حاوی دیس لیپیدمی است که از تجمع کلترول در بدن پیشگیری مینماید. شما میتوانید تنها با استفاده سه چهارم فنجان نخود در برنامه غذاییتان، سطح کلسترول بد خود را پایین بیاورید. کاهش سطح کلسترول بد سبب کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و مشکلات قلبی مانند سکته میشود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.