کالری آب آناناس چقدر است؟ + ارزش غذایی

آب آناناس یک نوشیدنی استوایی خوشمزه و محبوب است که مواد مغذی و ترکیبات مفید زیادی از جمله بروملین دارد و می‌تواند سلامتی شما را بهبود ببخشد و دستگاه ایمنی بدن را هم تقویت کند. امروزه آب آناناس جزو بهترین آب‌میوه‌های طبیعی به شمار می‌رود و طرفداران زیادی دارد. در برخی کشورها هم از میوه‌ی آناناس و آب آن برای درمان یا پیشگیری از بیماری‌های گوناگون استفاده می‌شود.
جمعه، 20 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری آب آناناس چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی آب آناناس در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 51 کیلوکالری
کربوهیدرات 12.67 گرم
پروتئین 0.40 گرم
چربی 0.03 گرم
آب 86.60 گرم
فیبر 0.20 گرم
قند 12.47 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در آب آناناس در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 1.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.01 میلی گرم
ویتامین K 0.30 میکروگرم
ویتامین C 12.00 میلی گرم
تیامین (B1) 0.07 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.02 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.20 میلی گرم
کولین (B4) 3.30میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.13 میلی گرم
ویتامین B6 0.07 میلی گرم
فولات (B9) 11.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در آب آناناس در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 13.00 میلی گرم
آهن 0.16 میلی گرم
منیزیم 14.00 میلی گرم
فسفر 9.00 میلی گرم
پتاسیم 132.00 میلی گرم
سدیم 1.00 میلی گرم
روی 0.08 میلی گرم
مس 0.05 میلی گرم
منگنز 1.05 میلی گرم
سلنیم 0.10 میکروگرم
 

آب آناناس برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
کاهش التهاب بدن
این آب‌ میوه می‌تواند التهاب را که یکی از دلایل اصلی بسیاری از بیماری‌های مزمن است کاهش دهد. دلیل این خاصیت بیشتر به بروملین موجود در آناناس وابسته است و برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند این ماده به اندازه‌ی داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی تأثیرگذار است و عوارض جانبی کمتری هم دارد. در اروپا از بروملین برای کاهش التهاب ناشی از جراحی و زخم‌های جراحی و سوختگی‌های عمیق استفاده می‌شود. افزون بر این، شواهدی وجود دارند که ادعا می‌کنند مصرف بروملین پیش از جراحی ممکن است به کاهش سطح التهاب و درد ناشی از جراحی کمک کند.
برخی پژوهش‌های دیگر هم نشان می‌دهند بروملین می‌تواند کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب‌های ورزشی، روماتیسم مفصلی و آرتروز زانو را در پی داشته باشد. با وجود این‌ها، پژوهش‌ها هنوز تأثیر آب آناناس روی التهاب را آزمایش نکرده‌اند و نمی‌دانیم مصرف بروملین موجود در این آب‌میوه هم می‌تواند همین فواید ضدالتهابی را به دنبال داشته باشد یا خیر.
 
تقویت دستگاه ایمنی بدن
آب میوه‌ی آناناس می‌تواند برای تقویت دستگاه ایمنی بدن هم مفید باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند بروملین موجود در آناناس ممکن است دستگاه ایمنی بدن را فعال کند و همچنین به بهبود بدن و مقابله با عفونت‌هایی از جمله سینه‌پهلو، سینوزیت و برونشیت کمک کند. خواص این ماده در ترکیب با آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار بیشتر هم می‌شود. البته این پژوهش‌ها قدیمی هستند و هیچ‌کدام روی بررسی تأثیر آب آناناس بر دستگاه ایمنی بدن تمرکز نکرده است. بنابراین، به پژوهش‌های بیشتری برای نتیجه‌گیری نیاز است. ولی در هر صورت آناناس به دلیل بروملین می‌تواند برای تقویت دستگاه ایمنی بدن مفید باشد و بد نیست آن را به برنامه‌ی غذایی خود اضافه کنید.
 
بهبود فرآیند هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش
آنزیم‌های موجود در آب آناناس به‌عنوان پروتئاز عمل می‌کنند. پروتئازها آنزیم‌هایی هستند که پروتئین را به واحدهای کوچک‌تر مانند اسیدهای آمینه و پپتیدهای کوچک تقسیم کرده و با این کار به جذب شدن آسان‌تر آن‌ها در روده و هضم بهتر مواد غذایی کمک می‌کنند. ترکیبات بروملین در آب آناناس به‌ویژه به بهبود فرآیند هضم غذا در افرادی که لوزالمعده‌ی آن‌ها قادر به ساخت آنزیم‌های گوارشیِ کافی نیست کمک می‌کنند. پژوهش‌های حیوانی هم نشان می‌دهند بروملین منجر به محافظت از روده‌ها در برابر باکتری‌های مضر و اسهال‌زا می‌شود. افزون بر این، براساس پژوهش‌های آزمایشگاهی، بروملین می‌تواند التهاب روده را در افراد مبتلا به اختلال‌های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت زخمی کاهش دهد. البته این پژوهش‌ها روی دوزهای بالای بروملین تمرکز کرده بودند و مشخص نیست بروملین موجود در آناناس که حجم کمتری دارد هم می‌تواند این فواید را به دنبال داشته باشد یا نه.
 
تقویت سلامت قلب
بروملین که به طور طبیعی در آناناس پیدا می‌شود می‌تواند برای سلامت قلب هم خواص زیادی داشته باشد. پژوهش‌های آزمایشگاهی و جانوری نشان می‌دهند که این ماده ممکن است فشار خون بالا را کاهش دهد، از شکل‌گیری لخته‌های خون جلوگیری کند و همچنین شدت آنژین قلبی و حمله‌ی ایسکمی گذرا را به حداقل برساند که دو وضعیت نامساعد ناشی از بیماری‌های قلبی هستند. با وجود این‌ها، شمار پژوهش‌ها محدود است و هیچ‌کدام روی خواص آب آناناس تمرکز نکرده است. بنابراین، همچنان به پژوهش‌های بیشتری برای نتیجه‌گیری قطعی نیاز است.
 
پیشگیری از برخی سرطان‌ ها
آب آناناس ممکن است کمک زیادی به مبارزه با سرطان‌ها کند و دلیل آن باز هم به بروملین موجود در این میوه برمی‌گردد. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بروملین می‌تواند منجر به کاهش شکل‌گیری تومورها، کاهش اندازه‌ی آن‌ها و حتی مرگ سلول‌های سرطانی شود. با وجود این، پژوهش‌ها شامل بررسی تأثیر بروملین روی سرطان می‌شدند و کاری به آب آناناس نداشتند. این یعنی آب آناناس با توجه به دارا بودن بروملین ممکن است روی کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها تأثیر بگذارد، ولی آزمایش مشخصی درباره‌ی این موضوع صورت نگرفته است. همچنین مقدار بروملین در آزمایش بسیار بیشتر از مقادیری بود که با نوشیدن یک لیوان آناناس به دست می‌آورید. به همین دلیل، نمی‌توانیم نتایج به دست آمده را قطعی در نظر بگیریم. ولی در هر صورت، آب آناناس دارای بروملین است و این ماده هم برای کاهش خطر سرطان مفید است.

کاهش نشانه‌ های آسم
در پایان، آب آناناس همچنین می‌تواند در کاهش نشانه‌های مرتبط با آسم هم تأثیرگذار و کارآمد باشد. در یک پژوهش که روی جانوران آزمایش شد، پژوهش‌گران دریافتند فواید ضدالتهابی بروملین ممکن است به حفظ سلامتی افراد مبتلا به آسم هم کمک کند. افزون بر این، آناناس به دلیل ویتامین C بالایی که دارد می‌تواند برای کاهش «تنگی نایژه» و حملات آسم ناشی از سرماخوردگی مفید باشد. تنگی نایژه به تنگ شدن مجاری هوایی در شش‌ها به دلیل سفت شدن ماهیچه‌های پیرامون آن اشاره دارد که همراه با سرفه، خس‌خس سینه و تنگی نفس است و یک آسم آلرژیک به شمار می‌رود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.