کالری دمی گوجه چقدر است؟ + ارزش غذایی

فواید برنج برای سلامتی شامل تامین انرژی سریع و فوری، فعالیت خوب دستگاه گوارش، تثبیت سطح قند خون و فراهم کردن منابع لازم ویتامین B۱ برای بدن می‌باشد. سایر فواید آن عبارتند از مراقبت‌های پوستی، مقاومت در برابر مشکلاتی مثل فشارخون بالا، اسهال خونی و بیماری‌های قلبی.
دوشنبه، 23 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری دمی گوجه چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی دمی گوجه در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 201 کیلوکالری
کربوهیدرات 27.75 گرم
پروتئین 6.08 گرم
چربی 7.19 گرم
آب 82.47 گرم
فیبر 0.70 گرم
قند 1.55 گرم
کلسترول 14.43 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در دمی گوجه در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 10.08 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 2.97 میلی گرم
ویتامین K 2.13 میکروگرم
ویتامین C 3.96 میلی گرم
تیامین (B1) 0.04 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.07 میلی گرم
نیاسین (B3) 1.97 میلی گرم
کولین (B4) 19.34میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.57 میلی گرم
ویتامین B6 0.15 میلی گرم
فولات (B9) 5.72میکروگرم
ویتامین B12 0.18 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در دمی گوجه در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 10.20 میلی گرم
آهن 0.70 میلی گرم
منیزیم 21.39 میلی گرم
فسفر 75.35 میلی گرم
پتاسیم 232.07 میلی گرم
سدیم 516.63 میلی گرم
روی 1.00 میلی گرم
مس 0.11 میلی گرم
منگنز 0.37 میلی گرم
سلنیم 2.59 میکروگرم
 

دمی گوجه برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
خواص گوجه
 
پیشگیری از سرطان
ترکیبات اصلی گوجه فرنگی لیکوپن ها هستند که خواص فوق العاده ای دارند.نتایجی که بر روی گوجه فرنگی آزمایش شد نشان میدهد، افرادی که حداقل هر هفته دو مرتبه سس گوجه فرنگی استفاده میکنند خطر ابتلا به سرطان پروستات را به میزان 36 درصد کاهش میدهند. لیکوپن ها ضد سرطان هستند و به آقایان توصیه میشود که گوجه فرنگی بیشتری مصرف کنند زیرا آن ها را در برابر سرطان پروستات مقاوم می کند. باید بدانید که گوجه فرنگی بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای است، رژیمی که خطر ابتلا سرطان را کاهش می دهد.
 
پیشگیری از سکته مغزی
به دلیل وجود لیکوپن ها در گوجه فرنگی باعث شده این ماده در این میوه اکسایش چربی ها را کاهش دهد و باعث تشکیل پلاک های عروقی میشود و این رسوب چربی ها باعث مسدود شدن رگ ها شده و خطر سکته دی مغزی را بالا میبرد. اگر از فشار خون بالا هم رنج میبرید، حتما از آب گوجه فرنگی استفاده کنید. توصیه میکنیم صبح ها به صورت ناشتا یک لیوان آب گوجه فرنگی میل کنید.
 
از بین بردن خستگی و اسپاسم بدن
گوجه فرنگی حاوی ویتامین های یادی از جمله ویتامین A، C، B3، B6، E و k میباشد. از میان این ویتامن ها، ویتامین C برای مقابله با خستگی و اسپاسم و ایجاد احساس نشاط و سرزندگی فوق العادی است. ویتامین C نقش زیادی در حفاظت از سلول ها دارد و اثرات رادیکال های آزاد و آلاینده ها را کاهش میدهد. البته توجه داشته باشید زمانی اثر این ویتامین چند برابر می‌شود که آنتی‌اکسیدان‌های دیگری مانند کاروتنوئیدها و پولی فنول های بیشتری هم جذب کنید. گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C و کاروتنوئیدهاست و برای همین هم یک میوه‌ی ضدپیری محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید همیشه جوان و شاداب بمانید گوجه فرنگی را دریابید.
 
برای لاغری و کاهش وزن
خواص گوجه فرنگی حاوی میزان زیادی آب (93 تا 95 درصد) و قند کمی است. برای همین هم تشنگی را برطرف کرده و کالری کمی به بدن می‌رساند. در واقع هر 100 گرم گوجه‌فرنگی حدود 17 کیلوکالری انرژی دارد. برای همین اگر دنبال لاغری هستید و رژیم گرفته‌اید می‌توانید با خیال راحت به این سبزی – میوه اعتماد کنید و خوش اندام شوید. توجه داشته باشید که گوجه‌فرنگی به هضم غذا و دفع راحت کمک می‌کند. اگر مشکل هضم دارید می‌توانید بعد از غذا یک عدد گوجه فرنگی تازه و کاملا رسیده میل کنید.
 
تقویت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان
نتایج یک مطالعه درباره آب گوجه فرنگی نشان میدهد نوشیدن 2 لیوان آب گوجه فرنگی در روز، ایتخوان ها را تقویت کرده و از پوکی استخوان جلوگیری میکند. محققان در این مطالعه، ۶۰ زن یائسه ۵۰ تا ۶۰ ساله را انتخاب کردند و از آنها خواستند که مدت یک ماه گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. پس از گذشت یک ماه، آزمایشات بیوشیمیایی نشان دادند که حذف گوجه فرنگی از رژیم غذایی موجب افزایش ماده‌ای به نام  n- تلوپپتید در خون می‌شود. این ترکیب، شاخص سلامت استخوان است و زمانی سطح آن در خون و یا ادرار بالا می‌رود که تحلیل بافت استخوانی وجود داشته باشد. نتایج این مطالعه مشخص شد که مصرف مداوم گوجه فرنگی موجب کاهش n- تلوپپتید در خون و درنتیجه  کاهش خطر تحلیل استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود.
 
مقابله با تاثیرات بد استعمال دخانیات
مصرف دخانیات می تواند منجر به سرطان ریه شود. وجود گوجه در رژیم غذایی شما به ممانعت از این بیماری خطرناک با توجه محتوای فراوان ویتامین آ، کمک می کند. نیتروسامین ها عمده مواد سرطان زا در سیگار ها هستند. کوماریک اسید و کلروژنیک اسید موجود در گوجه فرنگی، به خنثی سازی تاثیرات آسیب زای این مواد سرطان زا کمک می کند.
 
کمک به بهبود بینایی
ویتامین آ یک آنتی اکسیدان قوی است که بر ضد رادیکال های آزاد که به چشمان ما صدمه می زنند، وارد عمل می شود. ویتامین آ از ما در مقابل انحطاط بینایی و شل کوری مراقبت کرده و بینایی ما را بهبود می دهد. بسیاری از مشکلات چشمی مانند نزدیک‌بینی ، آب مروارید ، آب سیاه و بسیاری از بیماری‌های چشمی را می‌توان با مصرف گوجه فرنگی مهار کرد. رنگ سیاه چشم‌ها زیبایی فرد را چندین برابر می‌کند. ویتامین C و مس موجود در گوجه فرنگی می‌توانند به تولید ملانین چشم‌ها کمک کنند. ملانین ترکیبی است که باعث رنگ سیاه چشم می‌شود.
 
ارتقای سیستم ایمنی
با توجه به محتوای لیکوپن و کاروتنی آن، گوجه در بهبود دادن ایمنی شما عملکرد خوبی دارد. این مواد به راحتی با بیماریهای مسری مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می کنند. علاوه بر آن، مواد مغذی موجود در گوجه، عوامل شناخته شده ای در تاثیر بر روی سیستم ایمنی بدن می باشند.

خواص برنج
 
تنظیم فشارخون
ازآنجا که برنج مقدار کمی سدیم دارد، برای آنها که از مشکل فشارخون بالا رنج می‌برند بسیار مفید است.
 
هضم آسان
در افرادی که مبتلا به مشکلات گوارشی یا مشکلات هضم و جذب مواد غذایی هستند (مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، التهاب روده و …) پزشک یا متخصص تغذیه ممکن است رژیم کم فیبر را جهت کاهش علائم بیماری توصیه نماید. از آنجا که برنج سفید بخش مهمی از فیبر خود را از دست داده، ممکن است برای افراد مبتلا به مشکلات گوارشی انتخاب مناسبی باشد. همچنین افرادی که پس از مصرف غذا تجربه تهوع، ریفلاکس یا سوزش سردل دارند می‌توانند از این خاصیت برنج سفید بهره مند شوند.
 
یبوست و اسهال
مقادیر قابل توجه فیبر و نشاسته موجود در برنج سفید با افزایش حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست مزمنی کمک می کند. برنج سفید چون فیبر کم تری از انواع دیگر برنج دارد، هضم سریع تری داشته و به همین دلیل برای درمان اسهال به ویژه اسهال خونی مفید می باشد.
 
کلیه و مثانه
برنج سفید یک دیورتیک طبیعی است که با افزایش ادرار به دفع بیشتر اسید اوریک خون کمک کرده و برای درمان عفونت کلیه و مثانه مفید می باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.