کالری تخمه ژاپنی چقدر است؟ + ارزش غذایی

خواص تخمه ژاپنی مانند سایر تخمه ها برای سلامتی بسیار زیاد است. این تخمه میان ایرانیان بسیار محبوب است و امروزه به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می شود. شما ممکن است فکر کنید منشا تخمه ژاپنی، کشور ژاپن است. اما کاملا در اشتباهید، زیرا تخمه ژاپنی متعلق به کشور ایران و روستایی در شهر دماوند به نام جابان است. این تخمه خوشمزه با نام های دیگر همچون تخمه جابنی و جابانی نیز شناخته می شود.
دوشنبه، 23 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری تخمه ژاپنی چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی تخمه ژاپنی در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری ۵۹۰ کیلو کالری
کربوهیدرات ۱۷ گرم
پروتئین ۳۱ گرم
چربی 47.00 گرم
آب 0 میکروگرم
فیبر 5.70 گرم
قند 4.20 گرم
کلسترول 0 میکروگرم
 

ویتامین های موجود در تخمه ژاپنی در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 0.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.56 میلی گرم
ویتامین K 4.50 میکروگرم
ویتامین C 1.80 میلی گرم
تیامین (B1) 0.07 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.15 میلی گرم
نیاسین (B3) 4.43 میلی گرم
کولین (B4) 63.00میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.57 میلی گرم
ویتامین B6 0.10 میلی گرم
فولات (B9) 57.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در تخمه ژاپنی در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 54.00 میلی گرم
آهن ۶.۷۷ گرم
منیزیم 550.00 میلی گرم
فسفر 1174.00 میلی گرم
پتاسیم ۶۸۹ میلی گرم
سدیم ۱۰۷میلی گرم
روی 7.64 میلی گرم
مس 1.28 میلی گرم
منگنز 4.49 میلی گرم
سلنیم 9.40 میکروگرم
 

تخمه ژاپنی برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
مفید در تقویت سلامت پوست
ان تخمه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی برای تقویت سلامت پوست بسیار مفید است. تخمه ژاپنی از بروز التهابات پوستی مانند جوش و آکنه جلوگیری می کند و با آب رسانی بهتر به پوست، پوست شما را مرطوب نگه می دارد. مصرف در حد مناسب تخمه ژاپنی سلامت پوست شما را حفظ می کند و از بروز چین و چروک جلوگیری خواهد کرد.
 
مفید در سلامت استخوان ها
دانه های تخمه ژاپنی غنی از منیزیم هستند. یک فنجان از این تخمه نیاز یک فرد به منیزیم را به میزان قابل توجهی برطرف می کند. شما می تواند از این تخمه برای تقویت سلامت استخوان های خود استفاده کنید. منیزیم یکی از مهمترین مواد موجود در بدن برای عملکرد مناسب تمام سلول های بدن است. مصرف منظم تخمه ژاپنی از بروز بیماری پوکی استخوان جلوگیری می کند و تراکم مواد معدنی استخوان های شما را افزایش می دهد.

مفید در تقویت حافظه
یکی دیگر از خواص تخمه ژاپنی، تقویت حافظه است. این تخمه به دلیل داشتن ویتامین B و مواد معدنی مفید، برای تقویت حافظه و جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر بسیار مفید است. شما می توانید از آن برای بهبود قدرت یادگیری و تقویت حافظه کودکان خود استفاده کنید. این تخمه همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای رشد کودکان بسیار مفید است.
 
مفید در بهبود بیماری دیابت
یکی دیگر از خواص تخمه ژاپنی بهبود بیماری دیابت است. این تخمه منبع غنی از چربی های غیر اشباع و مفید برای سلامتی است. افراد مبتلا به دیابت می توانند با مصرف این تخمه  قند خون خود را بهتر کنترل کنند. تحقیقات نشان داده است این تخمه به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث کاهش مقاومت به انسولین در بدن می شود. اما افراد دیابتی باید توجه داشته باشند که از مصرف بیش از حد این تخمه اجتناب کنند. زیرا مصرف بیش از حد آن، باعث افزایش سطح کلسترول و چربی خون می شود.
 
مفید در تقویت سیستم ایمنی بدن
از آنجایی که تخمه ژاپنی غنی از آنتی اکسیدان ها است بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. در طب سنتی این تخمه برای تقویت سیستم ایمنی بدن افرادی که در طول سال به طور مرتب سرما می خورند یا به بیماری آنفولانزا مبتلا می شوند، بسیار توصیه می شود. مصرف منظم این تخمه به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن این افراد می شود.
 
مفید در کاهش وزن و لاغری
تخمه ژاپنی حاوی مقدار زیادی فیبر است. مصرف فیبر غذایی باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می شود. همچنین این تخمه به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و چربی های ذخیره شده در بدن را می سوزاند. اما باید توجه داشته باشید، مصرف بیش از حد این تخمه به دلیل کالری بالا ممکن است باعث افزایش وزن شود.
 
مفید در درمان کبد چرب
مصرف این تخمه در طب سنتی برای درمان کبد چرب نیز توصیه می شود. زیرا به دلیل داشتن اسید های آمینه ضروری باعث سم زدایی از بدن و بهبود عملکرد کبد می شود. مصرف منظم تخمه ژاپنی از بروز مشکلات کبدی در آینده نیز جلوگیری می کند.
 
مفید در سلامت مو
یکی دیگر از خواص این تخمه، بهبود سلامت موها است. تخمه ژاپنی به دلیل داشتن سطح بالای پروتئین، آهن و منیزیم برای بهبود سلامت مو بسیار مفید است. مصرف منظم این تخمه از ریزش مو جلوگیری کرده و موهای شما را درخشان و شاداب می کند. همچنین به دلیل داشتن مقداری آهن، باعث بهبود بیماری کم خونی نیز می شود.
 

مضرات تخمه ژاپنی

تخمه ژاپنی فواید و خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اما اگر بیش از حد مصرف شود، ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی ایجاد کند. این تخمه سطح چربی بالایی دارد  و مصرف بیش از حد آن می تواند باعث افزایش چربی خون و اضافه وزن شود. همچنین به دلیل بو داده شدن، ممکن است حاوی مقادیر زیادی سدیم یا نمک باشد. بنابراین مصرف آن ممکن است باعث افزایش فشار خون و مشکلات قلبی شود. بنابراین توصیه می شود از مصرف بیش از حد، تخمه ژاپنی اجتناب کنید. از مصرف تخمه ژاپنی به همراه پوست نیز خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث افزایش ترشح اسید معده و باعث بروز مشکلات گوارشی و مشکلات کلیوی شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.