در صورت فراموشی رمز عبور، قفل گوشی را چگونه باز کنیم؟

با گذشت زمان، قفل‌های تلفن همراه پیچیده‌تر و اقدامات امنیتی و حفاظتی نیز قوی‌تر شده‌است. روزگاری تنها اطلاعات مهم روی تلفن همراه شما شامل پیامک‌ها، مخاطبین یا لیست تماس‌ها بود. اما امروزه با گسترش دنیای ارتباطات و البته توانایی‌های تلفن‌های همراه، مدارک و اطلاعاتی که روی این دستگاه‌ها وجود دارد؛ بسیاری بیشتر از گذشته است. به‌گونه‌ای می‌توان گفت که تمام زندگی ما روی این دستگاه‌های کوچک اما دوست‌داشتنی قرار گرفته که همواره نیز خطراتی آن را تهدید می‌کند. بنابراین نیاز است که تا می‌توانید از آنها محافظت کنید.
سه‌شنبه، 14 فروردين 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
در صورت فراموشی رمز عبور، قفل گوشی را چگونه باز کنیم؟
تلفن‌های همراه امروزی روش‌های گوناگونی برای محافظت از اطلاعات کاربران دارند که ابتدایی‌ترین و نخستین سطح امنیتی، قفل صفحه نمایش است. این قفل اطلاعات کلی که روی دستگاه شما قرار دارد را محافظت می‌کند و اجازه نمی‌دهد کسانی که آن را نمی‌دانند وارد دستگاه شما شوند. میزان محافظتی که از دستگاه شما خواهد شد؛ به امنیت تلفن همراه و البته سیستم عامل آن بستگی دارد. بی‌شک شما نیز شنیده‌اید که برخی دستگاه‌ها و سیستم عامل‌ها مانند گوشی آیفون و سیستم عامل iOS، یا One Plus و اندرویدی که دارد؛ امنیت بالاتری به کاربران می‌بخشد.
 

برای بازیابی رمز گوشی چه باید کرد؟

1. بازیابی رمز گوشی با قابلیت Find My Device

اولین روشی که در فراموش کردن رمز عبور گوشی به ما کمک می‌کند، استفاده از قابلیت Google Find My Device است. این قابلیت که در گذشته به اسم Android Device Manager شناخته می‌شد نیاز به حساب کاربری گوگل دارد و روی اکثر گوشی‌های جدید جواب می‌دهد. برای استفاده از این قابلیت می‌توانید از هر دستگاهی که خواستید وارد حساب گوگل شوید و مراحل زیر را انجام دهید. اما اول از همه لازم است بدانید که این قابلیت باید قبل از فراموشی رمز گوشی در موبایلتان فعال شده باشد. به علاوه لوکیشن و اینترنت موبایل هم باید در دسترس باشند.
 

2. ریکاوری رمز گوشی با فعال کردن Smart Lock

تقریبا همه گوشی‌های متوسط و رده بالای اندروید به قابلیت Smart Lock مجهز هستند. لازم است مانند روش قبلی حتما قبل از فراموش کردن رمز گوشی امکانش را در موبایل فعال کرده باشید. اسمارت لاک اندروید یک قابلیت امنیتی است که این امکان را فراهم می‌کند تا هر دفعه نیاز نباشد قفل گوشی را به صورت دستی باز کنید. مثلا فکر کنید که موبایل داخل جیبتان قرار دارد و شما هر بار که آن را از جیب خارج می‌کنید قطعا قصد استفاده از گوشی و باز کردن رمز آن را دارید. دقیقا همین جاست که می‌توانید با Smart Lock تنظیم کنید که هروقت گوشی نزدیک‌تان بود قفل آن را باز نگه دارد. یا اینکه اگر موبایل در مکان‌هایی که از قبل تعیین کرده‌اید باشد نیازی به قفل کردن صفحه نداشته باشد. برای این حالت باید حتما لوکیشن فعال بماند.
 

3. دریافت پسورد جدید با استفاده از گزینه‌ی Forgot Pin

زمانی که رمز یا الگوی ورود به گوشی را فراموش می‌کنید، بعد از چند الگوی نادرست، گزینه‌ی فراموشی رمز یا forget در پایین صفحه نمایش داده می‌شود. با کلیک روی این گزینه و انجام دستورالعمل‌های درخواستی امکان تعریف پسورد جدید برای شما وجود خواهد داشت.
 

4. با استفاده از حساب جیمیل، به رمز عبور خود دسترسی پیدا کنید

اما روش اصلی برای گوشی‌های اندرویدی قدیمی، بازیابی رمز عبور از طریق جیمیل است. هنگامی که ما یک پترن نادرست را پنج بار وارد می‌کنیم، گزینه «رمز عبور خود را فراموش کرده اید»، نمایان می‌شود. اگر اتصال وای فای یا داده را فعال کرده باشید، می‌توانید از این گزینه برای وارد کردن ایمیل و رمز عبور خود استفاده کرده و سپس قفل دستگاه را باز کنید.

اما در مواردی که حساب جی‌میل مرتبط را نیز فراموش کرده‌ایم، مشکل دیگری ایجاد می‌شود. با این حال، مواردی وجود دارند که می‌توانیم آن را از طریق رایانه بازیابی کنیم. اگر مانع ایجاد شده ناشی از عدم اتصال به وای فای فعال باشد، گزینه‌های جایگزین وجود دارند. یک مسیر از طریق روش ADB است که در ادامه توضیح خواهیم داد. از طرف دیگر، می‌توانیم به برنامه‌ای مرتبط با صفحه قفل که فعال‌سازی خودکار WiFi را فعال می‌کند، مانند LG SmartShare، دسترسی پیدا کنیم.
 

5. راه‌حل‌های اسمارت‌لاک و گوگل برای فراموشی پسورد گوشی اندرویدی

دامنه مکانیزم‌های قفل اندروید به طور قابل توجهی گسترش یافته است. توجه به این نکته مهم است که در این میان ممکن است تنها یک روش دسترسی به دستگاه تلفن همراه شما را فراهم کند. در مواردی که پین از حافظه دور می‌شود، ممکن است گزینه‌هایی مانند اثر انگشت یا تشخیص چهره پیکربندی شده باشند. اگر پین دستگاه را فراموش کرده باشید، گزینه‌هایی مانند استفاده از اسکن اثر انگشت یا فناوری تشخیص چهره برای دسترسی به سیستم مورد نیاز است.

سناریوی دیگر شامل استفاده از یک دستبند بلوتوث است که به باز کردن قفل کمک می‌کند. به ویژه، اطمینان حاصل کنید که قفل هوشمند اندروید از قبل تنظیم شده تا به طور پیش‌گیرانه از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

با راه‌اندازی Play Services ۷.۵، طیف وسیعی از ویژگی‌های پیشرفته در دسترس قرار گرفته‌اند که برای افزایش راحتی و امنیت کاربر طراحی شده‌اند. قابل ذکر است که گزینه Smart Lock Passwords که در این برنامه تعریف شده، یک ویژگی تحت مدیریت گوگل است که اطلاعات احراز هویت را برای برنامه‌های خاص به صورت ایمن ذخیره می‌کند. این یک راه حل بالقوه برای مدیریت موثر رمزهای عبور ذخیره شده است.
 

6. شکستن قفل رمز عبور با استفاده از دستورات ADB

برای کاربرانی که با دستورات ADB آشنا هستند، یک روش پیچیده برای دور زدن سیستم قفل در دسترس است. با این حال، این روش نیاز به فعال سازی USB Debugging دارد که پیش نیاز اجرای آن است.

برای ادامه، دستگاه تلفن همراه خود را از طریق کابل USB به رایانه متصل کرده و به فهرست راهنمای ADB دسترسی پیدا کنید. از طریق ترمینال، دستور زیر را وارد کنید:
adb shell rm /data/system/gesture.key

پس از اجرای این عمل، دستگاه خود را مجددا راه اندازی کنید و سیستم قفل باید بی اثر شود. یک رویکرد جایگزین شامل این مراحل است:
توجه داشته باشید که این دستورات ADB به فعال‌سازی USB Debugging و تعاملات مجاز کامپیوتر و دستگاه نیاز دارند. عدم رعایت این معیارها منجر به محدودیت مجوز می شود.
 

7. غیرفعال کردن گذرواژه و ریست فکتوری، راه آخر در صورت فراموشی پسورد

یک روش جایگزین شامل استفاده از یک فایل Pattern Password Disable، مشابه آنچه توسط XDA ایجاد شده است. این فرمت فایل ZIP را می توان روی موبایل قفل شده فلش کرد و کارایی الگو را حفظ کرد. با این حال، نتایج ممکن است در گوشی‌های هوشمند مختلف متفاوت باشد.

برای اعمال راه‌حلی قاطع، ریست فکتوری گوشی اندرویدی به تنظیمات کارخانه توصیه می‌شود. این روش موثر است؛ اما تمام داده های دستگاه را به جز محتوای ذخیره شده در کارت microSD پاک می‌کند، بنابراین، پشتیبان‌گیری از داده‌ها و استفاده از خدمات ابری بسیار مهم است.

برای شروع به تنظیم مجدد کارخانه، دکمه افزایش صدا را به همراه دکمه خاموش/روشن فشار دهید و نگه دارید. این عمل شما را به حالت بازیابی دستگاه هدایت می‌کند، جایی که گزینه‌های پاک کردن داده‌ها و قالب‌بندی در دسترس هستند. به گزینه “wipe data/factory reset” بروید.

هنگام بررسی گزینه‌های باز کردن قفل تلفن‌های هوشمند اندرویدی، اجتناب از راه‌حل‌های به اصطلاح «معجزه‌آسا» ضروری است. ما معتقدیم که راه‌حل‌های ارائه شده در بالا به شما در بازیابی الگوها یا پین های بازگشایی از دست رفته یا فراموش شده برای دستگاه تلفن همراه خود کمک می‌کند.

در صورت فراموشی رمز عبور، قفل گوشی را چگونه باز کنیم؟
 

امن‌ترین رمز عبور برای گوشی چه رمزهایی هستند؟

پیشنهاد امداد سیستم به شما این است که برای داشتن امنیت بالاتر از رمزهای سخت استفاده کنید. رمز سخت یعنی از تمام اِلِمان‌های رمزگذاری یعنی عدد، حروف کوچک، حروف بزرگ و علائمی مثل @ ! # $ % استفاده کنید. سرعت وارد شدن و بازکردن صفحه در این روش نسبت به سایر روش‌های رمزگذاری پایین‌تر است. اما دارای امنیت بالاتری است. در این روش، رمز عبور وارد شده نباید کمتر از 4 و بیشتر از 16 کاراکتر باشد. شما قادر به انتخاب هر نوع کاراکتر اعم از عدد، حروف کوچک و بزرگ و علائم هستید. رمزهای سخت امن‌ترین و بهترین رمز عبور برای گوشی هستند.
 

خطرناک‌ترین پسوردها در دنیا کدامند؟

استفاده از اعداد یکسان و یا تاریخ تولدها خیلی زود قابل حدس هستند. رمزهایی مانند 123456، 1111، تاریخ تولد یا 4 رقم آخر شماره ملی یا تلفن را به هیچ وجه استفاده نکنید. چرا که در صورت سرقت یا مفقودی، اولین مرحله ایست که توسط فرد سارق یا پیدا کننده تست می‌شود. خطرناک‌ترین رمز عبورها علاوه بر مواردی که گفته شد، Qwetry، Qwerty123، 1q2w3e، picture1، password هستند.
 

دیگر رمز گوشی را فراموش نکنید

برای اینکه بدانیم وقتی رمز گوشی را فراموش کردیم چه کنیم بهترین کار این است که از قبل به فکر این مسئله باشیم. به عبارتی اگر از همه قابلیت‌های هوشمند گوشی‌ مانند Smart Lock یا Google Find My Device استفاده کنیم، جلوی خیلی از این فراموشی‌ها گرفته می‌شود.

اما اگر هنوز به حافظه‌تان اعتماد ندارید لازم است که تمهیداتی برای مشکل فراموش کردن رمز گوشی در نظر بگیرید. مثلا حتما یک نسخه فیزیکی از پسورد را جایی نگه دارید و فعال کردن Smart Lock را هم فراموش نکنید. در نهایت هر چند وقت یک بار از گوشی بکاپ بگیرید تا اگر مجبور به ریست فکتوری شدید، ضرر زیادی متحمل نشوید. اگر گوشی شما مشکلات دیگری هم پیدا کرده است در صفحه مربوط به حل مشکلات گوشی می‌توانید راه‌حل‌های جالبی پیدا کنید.

منابع
https://www.technolife.ir
https://emsys.ir
https://www.khabaronline.ir
https://styleup.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا