کالری خورشت غوره چقدر است؟ + ارزش غذایی

در دل غذاهای ایرانی، خورشت‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند و خورشت غوره یکی از این غنای بی‌نظیر است. ترکیب مزه‌های ترش و ملس این خورشت، لذتی بی‌بدیل را به هر سفره‌ای اضافه می‌کند. این خورشت، با بهره‌گیری از غوره‌های ناب و تازه، گوشت خوش‌طعم، و مجموعه‌ای از سبزیجات معطر، تداعی‌کننده طعم‌های اصیل و خاطره‌انگیز است. در ادامه مطلب درباره کالری، مواد معدنی، ویتامین ها و ارزش غذایی این خورشت صحبت کرده ایم.
7 ساعت و 32 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری خورشت غوره چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی خورشت غوره در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 54 کیلوکالری
کربوهیدرات 11.12 گرم
پروتئین 1.74 گرم
چربی 0.38 گرم
آب 57.64 گرم
فیبر 1.22 گرم
قند 0.79 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در خورشت غوره در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 70.58 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.41 میلی گرم
ویتامین K 146.59 میکروگرم
ویتامین C 7.29 میلی گرم
تیامین (B1) 0.03 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.04 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.39 میلی گرم
کولین (B4) 5.43میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.20 میلی گرم
ویتامین B6 0.06 میلی گرم
فولات (B9) 24.35میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در خورشت غوره در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 28.27 میلی گرم
آهن 1.04 میلی گرم
منیزیم 16.96 میلی گرم
فسفر 30.67 میلی گرم
پتاسیم 171.33 میلی گرم
سدیم 179.26 میلی گرم
روی 0.31 میلی گرم
مس 0.06 میلی گرم
منگنز 0.25 میلی گرم
سلنیم 0.26 میکروگرم
 

خورشت غوره برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
ضد صفرا و ضد غلبه خون
خورشت غوره به دلیل داشتن ترکیبات ویژه، به کاهش ترشح صفرا و دفع صفرا از بدن کمک می‌کند. این خاصیت به کاهش غلبه خون و مشکلات مرتبط با آن در افرادی که از این ناراحتی‌ها رنج می‌برند، موثر است.
 
مفید برای دردهای مفصلی
خورشت غوره به دلیل وجود اسید تارتاریک، برای مداوای دردهای پا که از نوع رماتیسم‌های گرم مزاج هستند، بسیار مفید است. این ماده به کاهش گرمای اضافی در کبد کمک می‌کند و به تسکین دردهای مفصلی کمک می‌کند.
 
برطرف کننده تشنگی
خورشت غوره به خاطر داشتن یک ماده طبیعی موثر در کاهش تشنگی شناخته می‌شود و می‌تواند در افرادی که به طور مداوم دچار عطش هستند، تأثیر مثبت بگذارد.
 
کمک به تنظیم مزاج گرم
افراد گرم مزاج که به بیماری‌های حرارتی مبتلا هستند، میتوانند خورشت غوره و رب انار استفاده کنند. این مواد غذایی به تنظیم و تعادل حرارت بدن کمک می‌کنند.
 
تقویت سیستم ایمنی
خورشت غوره به دلیل محتوای بالای ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها محافظت کند.
 
کمک به هضم بهتر
خواص ملین و اسیدهای موجود در خورشت غوره می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست کمک کند. غوره به نرم کردن روده‌ها و تسهیل هضم غذا کمک می‌کند.
 
کنترل سطح قند خون
مصرف خورشت غوره می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند و به ویژه برای افرادی که به دیابت یا مشکلات قند خون دچار هستند، مفید باشد.
 
کاهش فشار خون
خورشت غوره به دلیل دارا بودن پتاسیم و سایر مواد معدنی، می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کرده و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند.
 
خواص ضدعفونی‌کننده
خورشت غوره به عنوان یک ضدعفونی‌کننده طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند به پاکسازی بدن از سموم و عفونت‌های مختلف کمک کند.
 
بهبود سلامت پوست
خواص آنتی‌اکسیدانی غوره موجود در این خورشت می‌تواند به بهبود سلامت پوست، کاهش علائم پیری زودرس و درمان مشکلات پوستی مانند آکنه و لکه‌های پوستی کمک کند.
 
کاهش کلسترول
مصرف منظم غوره به دلیل محتوای فیبر و ترکیبات دیگر می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کرده و به حفظ سلامت قلب کمک کند. پس میتوانید این خورشت را در رژین غذایی خود قرار دهید.
 
تقویت حافظه و عملکرد مغز
برخی تحقیقات نشان داده‌اند که خورشت غوره می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه کمک کند به دلیل ترکیبات مفید آن برای سیستم عصبی.
 
منبع غنی از پروتئین
خورشت غوره منبع غنی از پروتئین با کیفیت عالی به شمار می‌آید. یکی از مهم‌ترین فواید این خورشت محتوای بالای پروتئین در آن است. در هر 100 گرم خورشت غوره پ 1.74گرم پروتئین وجود دارد. مصرف پروتئین هم برای رشد ضروری است و هم برای حفظ و نگهداری از عضلات. همه ورزشکاران و همه افرادی که نمی‌خواهند دچار تحلیل عضلانی شوند باید از منابع پروتئینی استفاده کنند که خورشت غوره یکی از بهترین آنها است چراک هم دارای غوره و هم دارای گوشت قرمز است.
 
جلوگیری از کم‌ خونی
از دیگر فواید این خورشت می‌توان به تاثیر آن در جلوگیری از بروز کم‌خونی اشاره کرد. به منظور جلوگیری و درمان کم‌خونی باید از منابع غنی از آهن کمک بگیرید که یکی از بهترین آنها خورشت غوره است. گوشت قرمز حاوی آهن هم است که جذب بسیار سریعی در بدن دارد. البته جهت درمان کم‌خونی بهتر است از قرص آهن هم استفاده کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.