مكمل‌ها بالاخره مفيدند يا مضر؟

فكركنم اگر آمارگيري به عمل آيد، يكي از بيشترين سوالاتي كه ورزشكاران و حتي افراد عادي جامعه از پزشكان ورزشي مي‌کنند، در رابطه با مكمل‌هاي ورزشي باشد.بايد اعتراف کرد كه در رابطه با پاسخ به اين سوالات، اغلب دچار افراط و تفريط شده‌ايم. گاه مكمل‌ها را به عنوان زهرهلاهل معرفي کرده و گاه جوري تبليغ مي‌كنيم كه گويا معجون افسانه‌اي هستند. واقعيت اين است كه مكمل‌ها مي‌توانند به عنوان يك ابزار مناسب براي تقويت ورزشكاران به كار روند ولي كاربرد آنها محدود بوده و هرگز معجزه نمي‌كنند.
يکشنبه، 14 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مكمل‌ها بالاخره مفيدند يا مضر؟

مكمل‌ها بالاخره مفيدند يا مضر؟
مكمل‌ها بالاخره مفيدند يا مضر؟


 

نويسنده:دکتر پويا دانشور




 
فكركنم اگر آمارگيري به عمل آيد، يكي از بيشترين سوالاتي كه ورزشكاران و حتي افراد عادي جامعه از پزشكان ورزشي مي‌کنند، در رابطه با مكمل‌هاي ورزشي باشد.
بايد اعتراف کرد كه در رابطه با پاسخ به اين سوالات، اغلب دچار افراط و تفريط شده‌ايم. گاه مكمل‌ها را به عنوان زهرهلاهل معرفي کرده و گاه جوري تبليغ مي‌كنيم كه گويا معجون افسانه‌اي هستند. واقعيت اين است كه مكمل‌ها مي‌توانند به عنوان يك ابزار مناسب براي تقويت ورزشكاران به كار روند ولي كاربرد آنها محدود بوده و هرگز معجزه نمي‌كنند. به هر حال مناسب ديدم كه در پاسخ به سوالات تعداد زيادي از ورزشكاران، در اين شماره اشاره‌اي گذرا و كلي به موضوع مكمل‌ها و غذاهاي ورزشي داشته باشيم تا فتح بابي باشد براي مطالعه بيشتر و پرداختن به اين بحث مهم در شماره‌هاي بعدي.
به ورزشكاران نيز توصيه مي‌کنم كه مشورت با پزشكان ورزشي و كارشناسان اهل فن و كارآزموده را فراموش نکرده و هرگز اقدام به مصرف خودسرانه يا اجراي توصيه افراد ناآگاه و سودجو نکنند و از مارك‌هاي غيراستاندارد و ناشناخته استفاده نكنند و مكمل‌هاي موردنياز خود را از مراجع معتبر تهيه کنند.
هدف از خوردن مکمل‌‌ها به‌خصوص در ميان ورزشکاران چيست؟
ورزشكاران مكمل‌ها را براي سازگاري بهتر با تمرينات، كاهش وقفه‌هاي تمريني ناشي از خستگي، آسيب يا حتي پيشگيري از بيماري‌ها در جريان تمرين، فراهم آوردن امكان انجام تمرينات شديدتر و سنگين‌تر، تسريع در بازتواني و بازيابي منابع انرژي بين تمرين‌ها، افزايش منابع انرژي و تقويت عملكرد در جريان رقابت‌ها مصرف مي‌کنند. به‌رغم مصرف بالاي مكمل‌ها بين ورزشكاران، تحقيقات نشان داده‌است كه اولا تنها در موارد معدودي مثل سوء‌تغذيه و كمبود ويتامين يا ماده معدني خاصي (مثل كم‌خوني فقرآهن) مصرف مكمل‌ها مورد پيدا مي‌كند، ثانيا براي دستيابي به اهداف فوق تنها تعداد اندكي از فرآورده‌هاي مكمل عملا موثر هستند و به عبارتي هر مكمل در محدوده خاصي كاربرد و مصرف دارد و ثالثا بسياري مواقع بدون نياز به مكمل مي‌توان با يك رژيم غذايي صحيح و كم‌خرج، كمبودها را جبران کرد.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.