انواع روش‌هاي کدگذاري (2)

براي انتقال داده‌ها چه به صورت ديجيتال و چه به صورت آنالوگ، بسته به نوع محيط انتقال داده‌هاي بايد به صورت ديجيتال يا آنالوگ کد گذاري شوند. در اين مقاله تلاش بر اين است که خوانندگان با تکنيک‌هاي کدگذاري به صورت دقيق تر آشنا شوند.
شنبه، 25 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع روش‌هاي کدگذاري (2)

انواع روش‌هاي کدگذاري (2)
انواع روش‌هاي کدگذاري (2)


 

نویسنده:فاطمه مجدآبادي




 
براي انتقال داده‌ها چه به صورت ديجيتال و چه به صورت آنالوگ، بسته به نوع محيط انتقال داده‌هاي بايد به صورت ديجيتال يا آنالوگ کد گذاري شوند. در اين مقاله تلاش بر اين است که خوانندگان با تکنيک‌هاي کدگذاري به صورت دقيق تر آشنا شوند.

کد گذاري دو فازي
 

روش دوفازي، در اين روش سعي شده مشکلات دو روش قبلي تا حدودي حل شود. خود اين روش به قسمت منچستر (Manchester) و منچستر تفاضلي (Differential Manchester) تقسيم بندي مي‎شود.

منچستر
 

در اين تکنيک، در وسط هر دوره بيتي، يک گذار وجود دارد که به عنوان محتواي بيت و کلاک مورد استفده قرار مي‌گيرد. مانند شکل اگر از high به low برويم صفر و اگر از low به high برويم، يک کد مي‌شود.

انواع روش‌هاي کدگذاري (2)

منچستر تفاضلي
 

در اين روش، مانند NRZ-I از عدم تغيير استفاده مي‌کنيم. در روش NRZ-I عدم گذار به معناي صفر بود ولي در اينجا عدم وارونگي به معناي يک است.

کد گذاري دو قطبي
 

در اين روش، به جاي دو سطح ولتاژ، از سه سطح ولتاز مثبت، منفي و صفر استفاده مي‌کنيم. اگر يادتان باشد در روش RZ نيز از سه سطح ولتاژ استفاده مي‌کرديم ولي سطح صفر، نشانگر داده دودويي نبود. در اين هر سه سطح نمايانگر داده هستند.

کدگذاري AMI
 

رشته ي داده هاي بيتي در اين تکنيک به اين صورت کد مي‌شود که عدد صفر، به ولتاژ صفر نسبت داده مي‌شود و عدد يک به ولتاژهاي مثبت و منفي. به اين صورت که اولين يک، ولتاژ مثبت مي‌گيرد و يک بعدي ولتاژ منفي و اين روند تا آخر رشته بيتي انجام مي‌شود.
اشکال اين روش احتمال خطاي بيشتر آن نسبت به روش هاي منچستر و NRZ است ولي در مقابل با کاهس مولفه DC و امکان همگام سازي و استفاده کارا از پهناي باند رو به رو هستيم.

انواع روش‌هاي کدگذاري (2)

کدگذاري B8ZS
 

اين تکنيک از تکنيک هاي منشعب شده از AMI است. يکي از معيب روش AMI وجود صفرهاي متوالي بود زيرا در اين حالت سيگنال براي مدتي صفر خواهد بود و هم زماني از ميان مي‌رود. عدد 8 در نام اين روش بدين معناست که در انتهاي هر هشت صفر متوالي يک تغيير مصنوعي در سيگنال به وجود مي‌آوريم. مطابق تصوير، اگر آخرين يک داراي ولتاژ منفي باشد، تغيير مصنوعي داراي 5 پالس منفي، مثبت، صفر، مثبت و صفر مي‌شود. و اگر آخرين يک داراي ولتاژ مثبت باشد، تغيير مصنوعي داراي 5 پالس مثبت، منفي، صفر،منفي و مثبت است. دقت کنيد که اين 5 پالس در گيرنده به عنوان عدد صفر تعبير مي‌شوند.
اين روش استاندارد کدگذاري آمريکاي شمالي است.

انواع روش‌هاي کدگذاري (2)

کد گذاري HDB3
 

در اين روش به جاي هر 8 بيت صفر متوالي، 4 بيت صفر متوالي در نظر گرفته مي‌شود. شکل تغيير مصنوعي به تعداد زوج يا فرد بودن يک‌هاتا قبل از رسيدن به 4 صفر متوالي بستگي دارد. به اين ترتيب که اگر تعداد يک ها زوج بود، تغيير مصنوعي به شکل 4 پالس مثبت، صفر، صفر و مثبت خواهد بود و اگر تعداد يک ها فرد باشد، تغيير مصنوعي به شکل صفر، صفر، صفر و منفي خواهد بود. اين تکنيک کدگذاري در اروپا و ژاپن مورد استفاده قرار مي گيرد.

کد گذاري 21BQ
 

در اين روش از 4 سطح ولتاژ استفاده مي‌کنيم به طوري که هر پالس نمايانگر دو بيت داده است. چهار سطح به ترتيب: +3، +1، -1 و -3 هستند. اين روش به سطح قبلي وابسطه است.
اگر سطح قبلي مثبت باشد و بيت بعدي به ترتيب زير باشد، ولتاژ برابر است با :
00: ولتاژ +1
01: ولتاژ +3
10: ولتاژ –1
11: ولتاژ -3
اگر سطح قبلي منفي باشد و بيت بعدي به ترتيب زير باشد، ولتاژ برابر است با:
00: ولتاژ -1
01: ولتاژ +1
11: ولتاژ +3

کدگذاري MLT-3
 

اين روش مانند NRZ-I است با اين تفاوت که از سه سطح ولتاژ استفاده مي‌کنيم. سطوح مثبت، منفي و صفر.
• اگر بيت بعدي صفر باشد گذار نداريم.
• اگر بيت بعدي يک باشد و سطح فعلي غير صفر، سطح بعدي صفر است.
• اگر بيت بعدي يک باشد و سطح فعلي صفر، سطح بعدي غير صفر و معکوس آخرين سطح غير صفر است.
منابع:
Line codec analyzer
Line codes for digital transmissions

تبيان

ارسال توسط کاربر محترم سایت : mohamadaminsh




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.