نشانگان پيش از قاعدگي و کاهش درد

آيا شما هم از آن دسته خانم هايي هستيد که هر ماه در روزهاي خاصي سرتان درد مي گيرد، احساس خستگي داريد و فکر مي کنيد معده تان نفخ کرده است؛ به هر چيزي که با آن موافق نباشيد، واکنش نشان مي دهيد و زود عصباني مي شويد؛ اگر کسي ناراحت تان کند، مي زنيد زير گريه و بعد خودتان را در اتاقي حبس مي کنيد،
سه‌شنبه، 22 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نشانگان پيش از قاعدگي و کاهش درد

نشانگان پيش از قاعدگي و کاهش درد
نشانگان پيش از قاعدگي و کاهش درد


 

نويسنده:عليرضا توکلي




 
آيا شما هم از آن دسته خانم هايي هستيد که هر ماه در روزهاي خاصي سرتان درد مي گيرد، احساس خستگي داريد و فکر مي کنيد معده تان نفخ کرده است؛ به هر چيزي که با آن موافق نباشيد، واکنش نشان مي دهيد و زود عصباني مي شويد؛ اگر کسي ناراحت تان کند، مي زنيد زير گريه و بعد خودتان را در اتاقي حبس مي کنيد، شروع مي کنيد به خوردن و حتي بيش از معمول غذا مي خوريد؟ اگر جواب تان مثبت است، احتمالاً دچار علايم پيش از قاعدگي شده ايد. علايم پيش از قاعدگي در اغلب زنان پيش از شروع قاعدگي ديده مي شود. محققان معتقدند، فرضيه هاي گوناگوني مثل نامتعادل بودن استروژن و پروژسترون، کمبود ويتامين و افزايش بيش از حد پروستا گلندين ها در بروز اين علايم نقش دارند. سردرد، خستگي، درد قسمت تحتاني پشت، بزرگي و دردناک شدن پستان ها و احساس پري شکم از نشانگان پيش از قاعدگي است. بي قراري، تحريک پذيري عمومي و تغييرات خلق و خو، ترس از بي اختياري از دست دادن کنترل، پرخوري و حملات کوتاه مدت عصبي از جمله علايمي است که زنان در اين دوران با آن دست و پنجه نرم مي کنند. البته ممکن است اين علايم در زني با زن ديگر و در يک دوره ي قاعدگي با يک قاعدگي بعدي متفاوت باشد. زندگي پر استرس با شدت اين علايم ارتباط دارد. رفتارهاي زنان در اين دوره حتي بر روابط آن با ديگر افراد خانواده، بخصوص همسر تاثير سوء مي گذارد. از اين رو، آگاه کردن همسر از اين علايم و دليل تغيير رفتارها و درک همسر در کاهش اين نشانگان تاثير زيادي دارد. اين حالت مي تواند عاملي براي کاهش قدرت کار، حوادث شغلي و غيبت از کار باشد.

تطابق با تغييرات
 

کاهش اضطراب ناشي از ناپايداري خلق و خو، گريه کردن، پرخوري، ترس از عدم کنترل اختيار توانايي تطابق روابط عادي با افراد خانواده و محل کار و آگاهي از اين که علايم مربوط به اين نشانگان است، در کاهش اين علايم مؤثر است. روش هاي مثبت کنترل مثل همراهي و کمک همسر در کارهاي منزل و نگهداري از فرزندان موجب بهتر شدن روحيه ي زنان مي شود. زنان مي توانند با تعيين زمان قاعدگي، روزهاي قبل از قاعدگي را مشخص کنند و در اين روزها با انجام ورزش و تکنيک هاي انبساط فکري بر مشکلات اين دوره غلبه کنند. خانم ها مي توانند برنامه هاي زندگي خود را طوري تنظيم کنند که در اين دوران بيشتر بتوانند استراحت کنند و پروتئين بيشتر و قند و نمک کمتري مصرف کنند. مصرف غذاهايي مانند غلات سبوس دار، آجيل و سبزي هاي سبز طي اين دوران در کاهش علايم کمک کننده است. در اين دوران هرگز نبايد سيگار کشيد و الکل مصرف کرد.

چند روش ساده براي کاهش درد
 

گرفتگي عضلاني دوران قاعدگي که «دسمينوره» ناميده مي شود، به دليل ترشح ماده ي شيميايي به نام پروستاگلندين است. اين ماده موجب انقباض عضلات رحم مي شود تا در مدت قاعدگي بافت و مايعات را از رحم خارج کند. ميزان زياد پروستاگلندين ها موجب گرفتگي هاي عضلاني رحم مي شود.
رعايت نکات زير موجب مي شود تا حدود زيادي اين دردها کاهش پيدا کنند:
-در خوردن غذا زياده روي نکنيد، از خوردن غذاهاي بسيار شيرين و پرنمک بپرهيزيد، به جاي خوردن غذاهاي حجيم و زياد، بيشتر از ميوه، سبزي، مرغ و ماهي استفاده کرده و سعي کنيد آنها را در وعده هاي کوچک مصرف کنيد.
-ويتامين مصرف کنيد. بسياري از بيماران وقتي انواع ويتامين و مواد معدني به مقدار مناسب دريافت مي کنند، کمتر دچار گرفتگي هاي عضلاني مي شوند. استفاده از کلسيم و مواد معدني ديگر مانند پتاسيم و منيزيم اثرات خوبي در کاهش درد اين دوران دارند.
-کافئين نخوريد، کافيئن موجود در قهوه، چاي و نوشابه هاي گازدار حاوي کولا و شکلات، مي تواند منجر به عصبانيت شود و دردهاي قاعدگي را تشديد کند.
-خود را گرم نگاه داريد. گرما جريان خون را سرعت مي بخشد و به عضلات استراحت مي دهد که اين کار براي ناحيه ي لگني بسيار مهم است. چاي داغ و استفاده از کيسه ي آب گرم و تشک حرارتي روي شکم در کاهش درد مؤثر است.
-با تجويز پزشک قبل از شروع انقباضات و زمان احتمالي شروع درد، هر چهار ساعت يک بار مسکن مصرف کنيد. در صورت لزوم ممکن است پزشک براي تان داروي ضد انقباض، آرام بخش و ضد تهوع هم تجويز کند.
-فعاليت هاي عادي و روزمره ي خود را قطع نکنيد، زيرا مشغوليت هاي ذهني درد را تسکين مي دهد.
-از داروهاي مسکن کمک بگيريد. استفاده از استامينوفن ها براي تسکين دردهاي گرفتگي عضلاني مفيد است. البته قبل از آن مي توانيد با پزشک مشورت کنيد. شايد پزشک داروي مؤثرتر و بهتري براي کاهش دردتان توصيه کند.
-ماساژ درماني در کاهش درد مؤثر است. مي توانيد با ماساژ دادن شکم از درد خود بکاهيد.
-قدم بزنيد. ورزش و پياده روي قبل از شروع قاعدگي بسيار مؤثر است. تمرين هاي کششي يوگا در خلال قاعدگي مي تواند سودمند باشد. قدم زدن علاوه بر اثرات جسمي در کاهش درد، موجب احساس آرامش و کاهش استرس هم مي شود که اين مي تواند در تسکين درد روشي خوب و مؤثر باشد.
منبع: نشريه 7 روز زندگي، شماره 103



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.