فايل ها و پوشه ها را ريشه کن کنيد

اگر پاک کردن فايل هاي خود را به ويندوز بسپاريد، آن ها را به طور کامل از بين نمي برد. اگر مي خواهيد اثري از آن ها باقي نماند، بهتر است آن ها را با استفاده از برنامه ي Eraser نابود کنيد. هنگامي که فايل يا پوشه اي را پاک مي کنيد، حتي پس از خالي کردن سطل آشغال ويندوز نيز آن فايل يا پوشه به طور کامل از روي سخت ديسک کامپيوترتان پاک نخواهد شد، بلکه ويندوز، آن را فقط از فهرستي الکترونيکي که مشخص
سه‌شنبه، 19 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فايل ها و پوشه ها را ريشه کن کنيد

فايل ها و پوشه ها را ريشه کن کنيد
فايل ها و پوشه ها را ريشه کن کنيد


 

نويسنده: شهاب صقري




 
اگر پاک کردن فايل هاي خود را به ويندوز بسپاريد، آن ها را به طور کامل از بين نمي برد. اگر مي خواهيد اثري از آن ها باقي نماند، بهتر است آن ها را با استفاده از برنامه ي Eraser نابود کنيد.
هنگامي که فايل يا پوشه اي را پاک مي کنيد، حتي پس از خالي کردن سطل آشغال ويندوز نيز آن فايل يا پوشه به طور کامل از روي سخت ديسک کامپيوترتان پاک نخواهد شد، بلکه ويندوز، آن را فقط از فهرستي الکترونيکي که مشخص مي کند هر فايل و پوشه در کجا قرار دارد، بيرون مي آورد. از ديد کاربران عادي، به نظر مي رسد که چنين فايل يا پوشه اي ديگر قابل دسترسي نيست، اما کسي که قدري با شيوه ي کار کامپيوتر آشنا باشد، مي داند که تقريباً تمام اطلاعات پاک شده را، حتي پس از خالي کردن سطل آشغال ويندوز، مي توان به خوبي بازيابي کرد.
بنابراين اگر به حفظ امنيت در کارتان اهميت مي دهيد، نياز به برنامه اي مانند Eraser خواهيد داشت تا اسناد مهم تان را به سرعت و به سادگي معدوم کنيد و هيچ اثري از آن ها در سخت ديسک کامپيوترتان باقي نگذاريد تا حتي دست برنامه هاي مخصوص بازيابي اطلاعات هم به آن ها نرسد. اما يک نکته را فراموش نکنيد: از آن جايي که اين برنامه فايل ها را به کلي معدوم مي کند، بايد در استفاده کردن از آن دقت کنيد تا اسناد به درد بخورتان را اشتباهي از بين نبريد. به طور کلي، داشتن نسخه ي پشتيبان از اسناد و اطلاعات مهم، بسيار اهميت دارد.

گام 1
 

مرورگر اينترنت را باز کنيد، و به نشاني زير برويد:
www.heidi.ie/node/6. هنگامي که صفحه باز شد، دکمه ي Download را در آن کليک کنيد( در بالاي صفحه). در صفحه ي بعد، نگارش هاي مختلف برنامه براي سيستم هاي عامل متفاوت معرفي مي شوند. دکمه ي Download را رو به روي نگارش دلخواه تان( که با سيستم عامل کامپيوترتان هم خواني دارد و احتمالاً همان گزينه اول است) کليک کنيد. در صفحه ي بعد نيز، باز بايد يکي از لينک هاي موجود را کليک کنيد. براي اغلب کاربران، همان لينک اول(يعني فايلEraserSetup32.exe) مناسب تر است. آن را کليک کنيد و هنگامي که پيامي در صفحه ظاهر شد، دکمه ي Save را بزنيد.

فايل ها و پوشه ها را ريشه کن کنيد

گام 2
 

سپس بايد مقصدي را براي فايلي که مي خواهد دانلود شود تعيين کنيد، و بعد دکمه ي Save را بزنيد( احتمالاً ميز تحرير ويندوز مکان مناسبي است). پس از اين که فايل دانلود شد، روي آيکن آن کليک دوبل بزنيد تا مرحله ي نصب کردن ان اغاز شود. به هشداري که احتمالاً ويندوز مي دهد توجه نکنيد و مراحل نصب را تا انتها ادامه دهيد. در پايان، دکمه ي Finish را بزنيد و چند لحظه بعد، برنامه ي Eraser به اجرا در خواهد آمد. ما بعداً به سراغ خود اين برنامه خواهيم رفت، اما فعلاً دکمه ي بستن آن را بزنيد( با علامت x در بالا- سمت راست) تا پنجره ي برنامه بسته شود.

فايل ها و پوشه ها را ريشه کن کنيد

گام 3
 

براي استفاده کردن از برنامه ي Eraser سه روش مختلف وجود دارد، اما پرطرفدارترين روش آن، استفاده از کليک راست است. در حالت عادي، هنگامي که روي فايلي کليک راست مي زنيم، فهرستي از فرمان هاي گوناگوني که مي توان روي آن فايل اعمال کرد، ظاهر خواهد شد که يکي از آن ها، همان Delete عادي است. اگر برنامه ي Eraser روي کامپيوتر نصب شده باشد، گزينه هاي جديدي به فهرست کليک راست افزوده مي شوند. در اين جا براي آزمودن عملکرد اين برنامه، فايلي آزمايشي از نوع متني را روي ميزتحرير ويندوز ايجاد کرده ايم تا عمليات انهدام روي آن انجام شود. روي اين فايل کليک راست مي زنيم و گزينه ي Erase را انتخاب مي کنيم.

فايل ها و پوشه ها را ريشه کن کنيد

گام 4
 

از آن جايي که پاک کردن با استفاده از برنامه ي Eraser برگشت ناپذير است، اين برنامه هميشه پيش از پاک کردن، از کاربر تأييديه مي گيرد. بنابراين در پيامي که براي تأييد کردن ظاهر مي شود، دکمه ي Yes را مي زنيم. به طور پيش فرض، اين برنامه هميشه گزارشي از چيزهايي که پاک کرده ايم ارايه مي دهد که اين گزارش را مي توان براي بررسي هاي آتي، ذخيره کرد. فعلاً کاري با آن نداريم، پس دکمه ي Close را مي زنيم تا بسته شود. حالا بياييد روي سطل آشغال ويندوز کليک راست بزنيم. توجه کنيد که اکنون در فهرستي که با زدن کليک راست روي سطل آشغال ظاهر مي شود، گزينه هاي متعددي براي پاک کردن فايل ها به وجود آمده است: ما گزينه ي 7-Pass Scheiner را انتخاب مي کنيم که اطلاعات را 7 بار بازنويسي مي کند.

فايل ها و پوشه ها را ريشه کن کنيد

گام 5
 

بار ديگر هنگامي که برنامه از شما تأييد مي خواهد، دکمه ي Yes را کليک کنيد تا سطل آشغال ويندوز خالي شود. استفاده کردن از کليک راست براي پاک کردن فايل ها با استفاده از برنامه ي Eraser بسيار ساده است و در همه جاي ويندوز نيز امکان پذير است. اما اگر بخواهيد موشکافانه رفتار کنيد و از امکانات ديگري که اين برنامه را در اختيارتان مي گذارد نيز سر در بياوريد و آن ها را هم به کار بگيريد، بايد وارد خود برنامه شويد. پس دکمه ي Start ويندوز را بزنيد، نشانگر ماوس را روي All Programs ببريد و برنامه ي Eraser را کليک کنيد. پس از مدتي، پنجره ي اصلي برنامه باز خواهد شد. توجه کنيد که در ستون سمت چپ برنامه، دو آيکن وجود دارند: On Demand و Scheduler.

فايل ها و پوشه ها را ريشه کن کنيد

گام 6
 

نخست مطمئن شويد که گزينه ي On Demand انتخاب شده است، سپس پوشه اي را که شامل فايل هايي است که مي خواهيد از شرشان خلاص شويد، در ويندوز باز کنيد. فايل هاي مورد نظرتان را در آن پوشه انتخاب کنيد و آن ها را با استفاده از ماوس، بگيريد و به درون بخش اصلي پنجره ي برنامه ي Eraser بيندازيد. با اين که خودتان تمام فايل ها را انتخاب کرده ايد و درون برنامه ريخته ايد، اما هنوز هم نکاتي ايمني وجود دارند که برنامه، آن ها را رعايت مي کند تا فايلي اشتباهي پاک نشود: بايد فايل ها را در برنامه انتخاب کنيد و دکمه ي Run را بزنيد. سپس پيام هشداري ظاهر خواهد شد که بايد آن را نيز با کليک کردن دکمه ي Yes تأييد کنيد. با اين کار، فايل هاي انتخاب شده به طور کامل از روي سخت ديسک پاک مي شوند.

فايل ها و پوشه ها را ريشه کن کنيد

گام 7
 

حالت Scheduler براي اين خوب است که بخواهيد پاکسازي سخت ديسک کامپيوترتان به طور مرتب و به تناوب انجام شود ( اين از آن کارهايي است که به سادگي فراموش مي شود). مي توانيد برنامه ي Eraser را وادار کنيد که هر هفته تمام سخت ديسک کامپيوترتان را بگردد و هرچيزي را که در فضاهاي بلااستفاده ي آن جا خوش کرده است، از بين ببرد. براي اين کار، نخست منوي File را در بالاي صفحه کليک کنيد و در فهرست آن، گزينه ي New Task را انتخاب نماييد. هنگامي که پنجره اي باز شد، مطمئن شويد که گزينه Unused space on drive در بالاي آن علامت خورده است. سپس فهرست زير آن را باز کنيد و درايو دلخواه تان را انتخاب نماييد. اگر مي خواهيد پس از اين که عمليات پاکسازي به پايان رسيد، کامپيوترتان به طور خودکار خاموش شود، در پايين پنجره، در فهرست When finished، گزينه ي Shutdown system را انتخاب کنيد. سپس مي توانيد وارد زبانه ي Schedule شويد تا برنامه ريزي اين کار را انجام دهيد. در اين بخش مي توانيد تعيين کنيد که مي خواهيد عمليات پاکسازي در چه روز و چه ساعتي انجام شود. در پايان، دکمه ي OK را بزنيد تا دستورتان ثبت شود.

فايل ها و پوشه ها را ريشه کن کنيد

گام 8
 

برنامه ي Eraser تنظيمات گوناگوني دارد، که مي توانيد از آن ها استفاده کنيد تا برنامه مطابق سليقه ي شما کار کند. براي اين کار، منوي Edit را در بالاي پنجره ي برنامه کليک کنيد تا فهرست آن باز شود. سپس گزينه ي Preferences و بعد، General را انتخاب نماييد. در اين جا مي توانيد تعيين کنيد که آيا برنامه، گزارشي نمايش بدهد و يا اين که در چه مواقعي گزارش بدهد. اگر علامت کنار گزينه ي ...Add menu item to را برداريد، گزينه هاي مربوط به اين برنامه از فهرست هايي که با کليک راست زدن روي فايل ها و پوشه ها ظاهر مي شوند، حذف خواهند شد. در صورت تمايل، و به ويژه اگر کس ديگري هم از کامپيوترتان استفاده مي کند، مي توانيد براي اجرا شدن اين برنامه، رمز عبور تعيين کنيد. به اين ترتيب اگر کسي کنجکاوي بيش از حد نشان بدهد و اشتباهي بخواهد فايلي را با اين برنامه پاک کند، بايد رمز عبور را بداند. براي اين کار، دکمه ي Step protection را در پايين پنجره بزنيد و رمز عبور دلخواه تان را دو بار بنويسيد و دکمه ي OK را بزنيد.

فايل ها و پوشه ها را ريشه کن کنيد

منبع:صفر و يک، شماره 26.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط