![آیا معجزه نافی قانون علیّت است؟ آیا معجزه نافی قانون علیّت است؟](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images700/article/b9301d66-1c20-4364-bc25-808ed4f7045a.jpg)
آیا معجزه نافی قانون علیّت است؟
چکیده:
کلید واژه: معجزه، انواع محال، قانون علیت، خرق نوامیس طبیعت
مقدمه:
1)معجزه؛
2)توسط پیامبران قبلی تصدیق شده باشد؛
3)جمع آوری شواهد و قرائن از ویژگیها و حالات شخص مدعی و شاگردان مکتب او؛
بر هر یک از موارد فوق نقد یا شبهه ای بعضاً وارد شده است.یکی از این شبههها عبارت از این که معجزه نافی قانون علیّت است، لذا ما در این نوشتار به پاسخ گویی به این شبهه میپردازیم. امید است این نوشتار مورد توجه و علاقهی خوانندگان عزیز واقع گردد. برای وارد شدن به این بحث لازم است در ابتدا تعاریفی از معجزه ارئه دهیم:(( واژه معجزه از مصدر اعجاز مشتق از ریشهی ثلاثی مجرد (عجز) است ،که به معنای درماندگی ، ناتوانی، و نیز پایانه و انتهای هر چیز است)).(1) ((المشهور فی تعریف المعجزة انها: امرخارق العادة ،مقرون بالتحدی ،مع عدم المعارضه)).(2) خواجه نصرالدین طوسی(رحمة الله علیه) در هویت اعجاز گوید:((ثبوت امر بر خلاف عادت یا نفی چیزی که عادی است، و نیز مطابقت امر انجام گرفته با آنچه ادعا کرده است)).(3)
ابن خلدون درباره معجزه میگوید:
((معجزه عبارت است از کارهایی که بشر از انجام مانند آن ناتوان است)).(4)
جلال الدین سیوطی در الاتقان نیز میگوید:
اعلم اَنَّ المعجزة امر خارق للعادة، مقرون بالتّحدّی، سالم عن المعارضة)).(5)معجزه در زبان شرع عبارت است از کار خارق العاده که مقرون با تحدی،در صورتی که معارضه به مثل نشود.
آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) در تعریف معجزه این گونه میفرمایند:
((معجزه خارق عادتی است که باتحدّی بر نبوت همراه است و تحدّی قیدی است که آن را از سایر خوارق عادت امتیاز میبخشد)).(6)
دانشمندان عقاید و مذاهب معجزه را اینگونه تعریف میکنند:
((اعجاز کار خارق العاده ای است که مدعی مقام نبوت آن را برای اثبات ارتباط خود با خدای جهانیان انجام میدهد و همهی جهانیان را برای مقابله و معارضه با آن دعوت مینمایند و هیچ کس نمیتواند مانند آن را انجام دهد)).(7) ((معجزه عبارت است از انجام کار غیر عادی برای اثبات رسالت به گونه که مردم از مقابلهی با آن کارناتوان باشند. به بیان دیگر هرگاه شخصی مدعی مقام پیامبری از جانب خداوند باشد؛ برای اثبات صدق رسالتش باید کاری انجام دهد که برخلاف نظام عادی جهان بوده و مردم از معارضهی با آن کار ناتوان باشند)).8 در نتیجه از تعاریف فوق به سه نکته مشترک درباره معجزه میرسیم که:
معجزه :
2. آورندهی آن مردم را به تحدی دعوت میکند
3. مردم از معارضه با آن ناتواند
همچنین برای درک بهتراین بحث ، میطلبد ما با معنای قانون علیّت کمی آشنا باشیم ؛لذا به توضیح مختصری دربارهی آن میپردازیم:
قانون علیّت
معلول چیست؟
قانون علیّت چیست؟
به موجودی که وابسته به موجودات دیگر است و بدون آن تحقق نمییابد معلول و طرف وابستگی آن علت نامیده میشود. همچنین میان علت و معلول مناسبت خاصّی وجود دارد که از آن به سنخیّت علت و معلول تعبیر میشود. مثلاً علت تق تق صدای درب شخصی است که درب را میکوبد. پس علت، آن شخص و معلول، صدای تق تق درب میباشد .در اینجا نمیتوان گفت علت صدا ، دیوار است که خود علت فرو نریختن سقف است. چرا که بین دیوار و صدای درب سنخیتی نیست چنانکه بین شخص و فرو نریختن سقف نیز سنخیتی نیست.در نهایت به این تعریف میرسیم که: قانون علیّت عبارت است از قضیّه ای (حقیقیّه)که دلالت بر نیازمندی معلول به علّت دارد و لازمهاش این است که معلول بدون علت تحقق نیابد(9).به عبارت دیگر هر معلولی محتاج علت است. لذا وجود معلول کاشف از علّتی است که آن معلول را به وجود آورده است.
چند نکته دربارهی قانون علیّت:
1) قانون علیّت از بدیهیات است.
2) علت و معلول از معقولات ثانی فلسفی است و چنان نیست که ماهیّت وجودی،علیّت یا معلولیّت باشد.(10)
3) اصل قانون علیّت اصل عقلی و متافیزیکی است و از راه تجربه بدست نمیآید.
4) قانون علیت هیچگاه علت را مشخص و محدود نمیسازد.
پس به این نتیجه میرسیم که هر چه در خارج است یا علت است یا معلول و سلسله علل به علّت العلل که ذات اقدس اله است میرسد. برخی گفتهاند که لازمهی این تعریف دور یا تسلسل میباشد، که این سخن ناصوابی است، چرا که مرحوم ملاصدرا (رحمة الله علیه)علت نیازمندی معلول به علّت را فقر وجودی میداند و خداوند تعالی وجود مطلق و بی نیاز است ، لذا نیاز به علّت ندارد. در نهایت با توجه به موضوع این نوشتار، از توضیح بیشتر دربارهی قانون علیّت صرف نظر میکنیم و به همین مقدار اکتفا مینماییم.
معجزه معلول بدون علت نیست
امرمحال
1)محال ذاتی وعقلی
2)محال وقوعی
3)محال عادی
محال ذاتی (عقلی)
محال وقوعی
محال عادی
معجزه محال عادی است
معجزه خرق نو امیس طبیعت براثرعوامل ماوراءطبیعت
خلاصه؛ معجزه عبارت است از دخالت عالم ماوراء طبیعت در عالم طبیعت به گونه ای که شرایط جدیدی که در عالم طبیعت برقرار شده، بر اساس سنت متناسب با آن عمل خارق العاده پیامبر به وقوع میپیوندد.(11)
استادشهید مرتضی مطهّری (رحمهی الله علیه) میفرمایند:
بشر همهی سنتها و قانونهای آفرینش را نمیشناسد و همین که چیزی بر ضد قانون و سنتی که خود، آگاهی دارد در نظر میگیرد ،میپندارد مطلقاً بر خلاف قانون و سنت است ،و آن استثناست و نقص قانون علیّت میباشد و در بسیاری از موارد هم آنچه که به عنوان قانون میشناسد قشر قانون است نه قانون واقعی .مثلاً ما میپنداریم که سنت آفرینش حیات این است که همواره موجود زنده از ازدواج پدر و مادری به وجود آید ولی این قشر سنت است نه خود سنت. آفرینش حضرت عیسی (علیه السلام) قشر سنت را بر هم زده است نه خود آن را. اینکه قانونهای واقعی آفرینش تخلف پذیر است سخنی است و اینکه آیا قوانینی که ما شناختیم قانون واقعی جهان است یا قشری از قانون ،سخنی دیگر است.(12)
تعریف قانون:
نتیجه
1) بنا براصل قانون علیّت هر چه هست یا علت است یا معلول.
2) بنا بر اصل قانون علیّت ،علت محدود و مشخص نیست.
3)در عالم طبیعت سنن و قوانینی حکم فرما است.
4)عدم آشنایی انسان نسبت به تمام سنن و قوانین عالم طبیعت دلیل بر این نمیشود که معجزه نافی قانون علیّت باشد.
5)معجزه محال عادی است نه محال وقوعی و عقلی(یعنی معجزه علّت دارد اما نه علّت عادی بلکه علّت غیر عادی دارد).
6)معجزه خرق نوامیس طبیعت بر اثر عوامل ماوراء طبیعت است.
پس:معجزه معلول بدون علت نیست و نافی قانون علیّت نمیباشد.
پينوشتها:
1.معجم مقاییس اللغهی- ابن فارس- ص712
2.الالهیات علی هدی الکتاب و السنّة و العقل – آیت الله سبحانی- جلد 3-ص69
3.کشف المراد فی تجرید الاعتقاد- خواجه نصرالدین طوسی- ص74
4.مقدمه ابن خلدون-ص74)به نقل از کتاب فلسفه وحی و نبوت- محمد ری شهری- ص116
5.الاتقان فی علوم القرآن-جلاالدین سیوطی- مجلّد2- ج4- ص1
6.تبیین براهین اثبات خدا-آیت الله جوادی آملی- ص261
7.الهیات ومعارف اسلامی- آیت الله سبحانی- ص193
8.کلام-دکتر عبدالله انصاری-ج2- ص14
9)آموزش فلسفه – آیت الله مصباح یزدی- ج2- ص22
10. آموزش فلسفه – آیت الله مصباح یزدی-ج2-ص27
11.کلام-دکتر عبدالله انصاری-ج2- ص18
12.عدل الهی- استاد شهید مرتضی مطهری (ره) - ص131
13. عدل الهی- استاد شهید مرتضی مطهری( ره) - ص114
1. ابن زکریّا- احمد بن فارس- معجم مقاییس اللغهی-بی چا- بیروت- انتشارات دار احیاء التراث العربی-1429(ه.ق)
2. آیت الله سبحانی– جعفر- الالهیات علی هدی الکتاب و السنّة و العقل-چاپ پنجم – قم- انتشارات موسسه امام صادق(ع)- 1423( ه.ق)
3. طوسی -خواجه نصرالدین -کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد – چاپ سوم- قم- انتشارات شکروی-زمستان 1372(ه.ش)
4.سیوطی- جلاالدین عبدالرّحمن -الاتقان فی علوم القرآن- چاپ اوّل –بی جا- انتشارات فخردین- 1380(ه.ش)
5. آیت الله جوادی آملی –عبدالله- تبیین براهین اثبات خدا- چاپ پنجم – قم- مرکز نشر اسراء- 1388( ه.ش)
6. آیت الله سبحانی– جعفر-الهیات و معارف اسلامی - چاپ پنجم- قم- انتشارات موسسه امام صادق (ع)-1382(ه.ش)
7. آیت الله مصباح یزدی-محمّد تقی-آموزش فلسفه – چاپ پنجم – بیجا – انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی-پائیز 1372(ه.ش)
8. دکتر انصاری - عبدالله -کلام - چاپ یازدهم- تهران- انتشارات دانشگاه پیام نور – خرداد1388(ه.ش)
9. آیت الله مطهّری (ره)- مرتضی - عدل الهی- چاپ هجدهم –تهران- انتشارات صدرا-1382(ه.ش)
10.حجة الاسلام ری شهری-محمّد- فلسفهی وحی و نبوّت- بی چا- قم- دفترانتشارات اسلامی- بی تا
/ج