Erik Maskin ( متولّد 1950)

زندگي علمي اريک ماسکين

ماسکين در سال 2007 به همراه لئونيد هورويچ و راجر مايرسون به خاطر " پايه گذاري يک نظريه درباره مکانيسم بازار "، جايزه نوبل اقتصاد را دريافت کرد.
يکشنبه، 9 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگي علمي اريک ماسکين
 زندگي علمي اريک ماسکين

 

نويسنده: محمود قنّادان




 

Erik Maskin ( متولّد 1950)

ماسکين در سال 2007 به همراه لئونيد هورويچ (1) و راجر مايرسون (2) به خاطر " پايه گذاري يک نظريه درباره مکانيسم بازار "، جايزه نوبل اقتصاد را دريافت کرد.
وي در سال 1950 در نيويورک متولد شد. در سال هاي 1972، 1974 و 1976 به ترتيب در رشته رياضيات از دانشگاه هاروارد ليسانس، فوق ليسانس و دکتري گرفت. وي استاد مؤسسه مطالعات عالي پرينستون شهر نيوجرسي ايالات متحده آمريکا در رشته علوم سياسي مي باشد.
فعاليت ماسکين در زمينه نظريه هاي اقتصادي در بسياري از حوزه هاي علوم اقتصادي، علوم سياسي و حقوق تأثير بسزايي گذاشته است. تحقيقات ماسکين در زمينه مقايسه قواعد مختلف انتخاباتي، بررسي علل نابرابري و انگيزه هاي اقتصادي شهرت دارد. وي در حوزه هاي متعددي از نظريه اقتصادي مانند نظريه بازي، اقتصاد مشوق ها، نظريه انتخاب اجتماعي و نظريه قرارداد؟ فعاليت داشته است علاوه بر اين بابت ارائه ي مقالاتي پيرامون نظريه طراحي و اجراي مکانيسم و بازي هاي پويا از شهرت خاصي برخوردار مي باشد.
بسياري از پژوهش هاي وي حول محور موضوعاتي همچون نظريه ساختار يکپارچه، (3) مقايسه انواع سيستم هاي رأي گيري، (4) نظريه بازي هاي تکراري (5) و موافقان و مخالفان حقوق مالکيت معنوي انجام شده است. وي به خاطر تحقيق درباره اين موضوع که کدام يک از انواع مزايده ها يا روش هاي فروش منجر به کسب حداکثر درآمد براي فروشندگان خواهد شد، مورد تقدير و قدرداني قرار گرفته است.
ماسکين و مقالات متعددي به خصوص در زمينه جنبه هاي مختلف نظريه بازي ارائه داده است. نظريه بازي ها ابزارهاي است که امکان مي دهد تا تحليل هاي اقتصادي با دقت و گستره بيشتري انجام شود.
نظريه بازي ها در اصل موضوعي رياضي است که در آن سيستم هايي با چند کنشگر بررسي مي شود که رفتارشان در قبال هم به بازي هاي اجتماعي شبيه است؛ به بازي هايي با مختصاتي چون پنهان کردن دست خود، خواندن دست حريف، بلوف زدن، جا عوض کردن، حدس زدن و ريسک کردن.
نظريه طراحي مکانيسم (6) تلاشي است براي آنکه بتوان روش بهينه اي براي کارکرد بازار پيدا نمود. طرح مکانيسم هاي اقتصادي با استفاده از نظريه بازي ها، راهکارهاي بهينه براي رسيدن به بيشترين سود براي يک فرد يا جامعه را بررسي مي کند. مکانيسم مؤثر، مکانيسمي است که مشوق هايي را براي افراد فراهم مي کند تا آنها اطلاعات خود را به درستي افشاء نمايند به نحوي که فرآيند تخصيص بتواند به طور مطلوبي محقق شود. مايرسون با درک رابطه اساسي ميان دو عنصر تخصيص و نقل و انتقالات پولي که موجب مي شود تا عوامل مطلع، اطلاعات خود را به درستي افشاء نمايند، همکاري تنگاتنگي در جهت بسط و تکامل نظريه طراحي مکانيسم انجام داد.
ماسکين به همراه جان ريلي (7) در زمينه طرح هاي مطلوب حراجي ها فعاليت داشت هم چنين با دولت ايتاليا براي ارائه مشاوره در زمينه حراجي هاي اوراق قرضه همکاري کرد و پيش از اين نيز به عنوان پژوهشگر تحقيقاتي و استاد راهنما در دانشگاه کمبريج حضور داشت.
ماسکين يکي از نظريه پردازان اقتصادي سرشناس در سطح جهاني مي باشد که تحقيقات وي درباره سازمان هاي صنعتي، تأمين منابع مالي، توسعه و ساير حوزه ها در اقتصاد و علوم سياسي توسط ساير محققان به شدت دنبال شده است. او در حوزه هاي فراواني پيرامون نظريات اقتصادي ( شامل نظريه بازي )، اقتصاد مشوق ها و نظريه انتخاب اجتماعي فعاليت نموده است.
طراحي مکانيسم در علم اقتصاد، هنر و علم طراحي قواعدي براي بازي ( در نظريه بازي ها ) به منظور حصول به نتايج خاصي از نظر اجتماعي مي باشد حتي در مواقعي که بازيکنان و افراد دنبال منافع شخصي خود باشند.
در نظريه طراحي مکانيسم که شاخه اي از نظريه بازي ها مي باشد بر روي ايجاد انگيزه براي بازيکنان به منظور رفتارکردن طبق نظر طراح مکانيسم در بازي تأکيد مي شود. قدرت نتايج نيز به مفاهيم نتيجه بستگي دارد به طوري که اين نظريه سعي دارد به نتايجي نظير رفتار صادقانه، عقلانيت فردي، تعادل در بودجه و رفاه اجتماعي دست يابد که همه اين موارد در سايه تخصيص بهينه منابع کمياب توسط افراد حاصل مي شوند.
پيتر گوارد مدير مؤسسه، در رابطه با ماسکين چنين اظهار مي دارد: " باعث خوشحالي است که نتيجه همکاري هاي محوري اريک ماسکين در خصوص نظريه طراحي مکانيسم و ديگر حوزه هاي مهم نظريه اقتصادي، منجر به دريافت جايزه نوبل گرديد. تأثيري که به واسطه تحقيق وي در حوزه هاي بسياري همچون توسعه، ماليه و سياست نمود يافته است، ادامه خواهد داشت و باعث افتخار است که مؤسسه هم اکنون و در سال هاي آتي قادر به حمايت از کارهاي اثرگذار وي باشد.
در بيانيه کميته نوبل آمده است: " نظريه اين سه اقتصاددان ( ماسکين، هورويچ و مايرسون ) اين امکان را مي دهد تا تفاوت هاي بازاري را که خوب کار مي کند از بازاري که خوب کار نمي کند، تشخيص دهيم ". نظريه طراحي مکانيسم در حالي که به شدت انتزاعي و رياضي وار است، کاربرد مستحکمي در دنياي واقعي دارد. اين نظريه مي تواند زمينه ساز دخالت دولت براي برقراري تعادل در بازارهايي از قبيل قيمت هاي بهداشتي باشد و در ضمن به ايجاد قوانيني که نابرابري هاي مطالعاتي ميان گروه هاي خريدار و فروشنده را حذف مي کند، کمک کند. شکاف اطلاعاتي که در علم اقتصاد آن را " عدم تقارن اطلاعاتي " مي دانند، به يکي از مهم ترين موضوعات مطالعاتي تبديل شده است.
اين پژوهش هم چنين مواردي را بررسي مي کند که معاملات به شکل آزادانه در بازارهاي دولتي انجام نمي شود و به جاي آن در شرکت ها و در چانه زني هاي شخصي ميان افراد و يا بين گروه هاي ذينفع صورت مي پذيرد.
نظريه طراحي مکانيسم تلاش دارد اين نقاط ضعف را شناسايي کرده و حتي الامکان از آنها اجتناب کند. نفوذ نظريه طراحي مکانيسم در ساختار حراجي ها نظير فروش مجوزهاي تلفن موبايل نسل سوم ( 3G ) دولت انگليس قابل مشاهده است که درآمد آن بالغ بر 22 ميليارد پوند بود. اين امر ناشي از ابتکاري است که با توجه به ارزش واقعي مجوزها، خريداران بالفعل را به خريد ترغيب مي کند بدون آنکه درخواست قيمت پايين تري داشته باشند.
بنابه گفته آکادمي، پژوهش پيشگامانه انجام شده توسط برندگان جايزه نوبل، نقش کليدي در ارزيابي نحوه عملکرد نهادها تحت اين شرايط و طراحي بهترين مکانيسم براي حصول به اهدافي ( همچون رفاه اجتماعي يا حداکثر منفعت شخصي ) را ايجاد نموده است. علاوه بر اين پژوهش مذکور، اين مطلب را روشن نموده است که وضع قانون توسط دولت در برخي موارد ضروري مي باشد.
در دهه 80، تحقيقات ماسکين متمرکز بر نظريه مزايده بهينه و اين موضوع بود که چگونه مي توان حداکثر درآمد مورد انتظار را افزايش داد. علاوه بر اين تحقيقات مهمي پيرامون بحث فروش انحصاري در اقتصاد انجام داد.
او در دهه 90، وجود تعادل در مقوله " بازي هاي غيرپيوسته " (8) را مطرح نمود و با اين کار توانست درک بسيار بهتري از اين موضوع را که چگونه امکان دارد چنين بازي هايي مهارشدني باشد، براي همگان فراهم نمايد. ماسکين و ريلي (9) چنين فرض کردند که هر يک از افراد در قبال " طرح هاي تکميلي " از هزينه هاي فرصت متفاوتي برخوردار مي باشد و تنها پاره اي از اين اختلاف به دانش عمومي برمي گردد. اين موضوع در قالب " خريداران غيرمتقارن " مطرح مي شود. هدف از طرح اين موضوع تشريح اين مسأله است که روشهاي متفاوت مزايده ( مثلاً مزايده به روش انگليسي در برابر روش آلماني ) در عمل منجر به کسب درآمدهاي يکسان نمي شود.
ماسکين به طرح اين موضوع پرداخت که مقوله حق الامتيازها در افزايش نوآوري هاي نرم افزاري اثرچنداني نمي گذارد. ماسکين و پارتا داسگوپتا (10) نشان دادند که در واقع اکثريت قوانين دموکراسي، قوي ترين قوانين رأي گيري مي باشند. مقاله آنها تحقيقات بسياري از يک نظريه انتخاب اجتماعي را در برمي گرفت. ماسکين در اين مقاله نشان داد که توابع رفاه اجتماعي مبتني بر مطلوبيت هاي قابل مقايسه بين افراد، بيانگر مقادير مطلوب رضايت آنهاست. وي در يکي از معروف ترين مقالات خود با درو فادنبرگ (11)، قضيه اي را مطرح نمود که به چشم انداز همکاري بلندمدت مبتني بر ترس از مجازات در وضعيت عدم دسترسي به اطلاعات کامل مربوط مي شود. منشأ اصلي پيدايش قضيه مذکور نامعلوم مي باشد اما اين مقاله نزد همگان به عنوان يکي از مقالات مرجع مورد استفاده قرار مي گيرد.
ماسکين در زمان فعاليت خود در دانشگاه هاروارد در اواسط دهه 80 تا اواخر دهه 90، استاد راهنماي پنج دانشجوي چيني بوده است که جالب تر آنکه در حال حاضر، تمام افراد مذکور از اعضاي هيات علمي يکي از دانشگاه هاي کشور چين ( معروف به تسينگ هوا ) هستند که نام هاي آنها به اين قرار است: پروفسور کيان ينگي (12)، پروفسور باي چونگن (13)، پروفسور لي داکوي (14)، پروفسور وانگ بيجانگ (15) و پروفسور شوچن گنگ (16). ماسکين
در اين رابطه اظهار داشته است مهم ترين ارتباط وي در دانشگاه تسينگ هوا با پنج دانشجوي چيني بوده است اکنون بخشي از خانواده او محسوب مي شوند و بسيار خوشحال است که علم اقتصاد به نحو بسيار مطلوبي در کشور چين در حال پيشرفت است و تسينگ هوا در اين رابطه نقش بسيار مؤثري را ايفا مي کند.
استفان موريس (17) استاد اقتصاد دانشگاه پرينستون در مورد ماسکين اظهار نموده است: " اريک ماسکين يکي از نظريه پردازان پيرو اقتصاد در دوران خود مي باشد و داستان طراحي مکانيسم يکي از موفقيت هاي بزرگ نظريات اقتصادي در دوران گذشته است ".
ماسکين به عنوان يکي از چهره هاي پيشگام در تحول طراحي مکانيسم، نشان داده است که چگونه تفکر حاکم بر نظريه بازي مي تواند به درک ما از سازمان هاي کوچک و بزرگ کمک کند وي علاوه بر نگارش مقالات متعدد مهم در اين زمينه، چهره اي پيشرو در ترجمان اين افکار به زبان اقتصادي بوده است. به اعتقاد ادوارد اي. ماتيوز (18) استاد ماليه در سال 1953، اريک ماسکين در طول سه دهه گذشته همکاري هاي مهمي در اغلب حوزه هاي با اهميت پيرامون نظريه اقتصادي به ويژه نظريه طراحي مکانيسم داشته است. علاوه بر اين او اظهار داشته است که تعميم بيشتر اين نظريه به طراحي سازمان ها منجر مي گردد که در آن مجريان اقتصادي از اطلاعات محرمانه مطلع بوده و آنها را به دلايلي پنهان مي کنند. اين نظريه که بسط و توسعه آن مديون تلاش هاي پيشگامانه ماسکين است از کاربرد فراگيري برخوردار مي باشد. بسياري از تحقيقات اخير وي متمرکز بر نظريه ساختار ادغام و مقايسه آن با روش هاي مختلف رأي گيري فوايد آن و مخالفان و موافقان حقوق مالکيت معنوي بوده است.
به زعم ماسکين، هورويچ (19) به عنوان پدر نظريه طراحي مکانيسم، پژوهش هاي وي را جاني تازه بخشيد و از راجر مايرسون به عنوان يکي از دوستان و همکاران قديمي و اقتصادداني فوق العاده ياد مي کند.
وي در طول سال هاي 1977-1976 عضو آکادمي دانشگاه کمبريج بود و در طول سال هاي 1984-1977 در انستيتوي فني ماساچوست به تدريس پرداخت. در سال 1985 به دانشگاه هاروارد بازگشت و در سال 1997 استاد کرسي اقتصاد لوئيس برکمن هاروارد شد.
علاوه بر جايزه نوبل جوايز و افتخارات ديگري نيز داشته است که برخي از آنها عبارتند از:
- عضو يک منتخب انجمن تحقيقات علوم اجتماعي و اقتصاد ( 1995-1978 )؛
- جايزه تدريس گالبرايت- دانشگاه هاروارد ( 1992- 1990 )؛
- عضو شاخص و منتخب آکادمي علوم و هنر آمريکا ( 1994 )؛
- رياست انجمن اقتصادسنجي ( 2003 )؛
- دريافت جايزه اريک کمپ، ( 2007 )؛
- استاد افتخاري، دانشگاه تسينگ هوا ( 2007 ).
ماسکين هنگامي که در خانه اي که آلبرت انيشتين در پرينستون در آن زندگي مي کرد، از طريق تلفن خبر برنده شدن جايزه نوبل را شنيد، افتخار کرد که به همراه لئونيد هورويچ برنده اين جايزه شده است زيرا از منظر او و دوستانش شايد پيش از اين بايد جايزه به هورويچ تعلق مي گرفت و اظهار داشت دريافت چنين جايزه اي شور و شعف فراواني در زندگي نامبرده محسوب مي شود. به ويژه زماني که اين شور و شعف با چنين همکاران ممتاز و برجسته اي تقسيم مي شود.
براي اطلاع بيشتر از افکار و انديشه هاي ماسکين مي توان به برخي از کتاب ها و مقالات نامبرده به شرح زير مراجعه نمود:

A.Books:

1. Fiscal Neutrality Toward Economic Growth, 1965.
2. Golden Rules of Economic Growth, 1966.
3. Microeconomic Foundations of Employment and Inflation Theory, 1970.
4. Inflation Policy and Unemployment Theory: The Cost-Benefit Approach to Monetary
Planning, 1972.
5. Studies in Macroeconomic Theory, 2 vols, 1979-80.
6. Political Economy, 1985.
7. The Slump in Europe, with J.P. Fitoussi, 1988.
8. Seven Schools of Macroeconomic Thought, 1990.
9. Structural Slumps: The Modern Equilibrium Theory of Unemployment, Interest and
Assets, 1994.
10. Rewarding Work: How to Restore Participation and Self-Support to Free Enterprise, 1997.

b. Articles:

1. 'Nash and Perfect Eqilibria of Discounted Repeated Games:, with D. Fudenberg.1990. JET
2. "Repeated Games with Long Run and Short Run Players", with D. Kreps. 1990. RES
3. "Renegotiation in Repeated Games", with J. Farrell. 1989. Games and Econ Behav
4. 'The Principal-Agent Relationship with an Informed Principal", with J. Tirole. 1990. Econometrica
5. "Optimal Non-Linear Pricing with Two-Dimensional Characteristics" with J. J. Laffont and J. C. Rochet. 1987. in Groves et al.. editors. Information, Incentives and Economic Mechanisms.
6. 'The Existence of Equilibrium in Discontinuous Economic Games", with P. Dasgupta.1986.RES
7. "An Example of a Repeated Partnership Game with Discounting and with Uniformaly Inefficient Equilibria", with R. Radner and R.B. Myerson. 1986. RES
8. "Auction Theory and Private Values". 1985. AER
9. 'Optimal Auctions with Risk Averse Buyers" , with J. Riley. 1984, Econometrica
10. "Monopoly with Incomplete Information", with J. Riley. 1984. Rand JE
11. 'The Theory of Incentives" with J.J. Laffont. 1982. in Hildernbrand.editor. Advances in Ecnomic Theory
12. "A Differentibale Approach to Dominant Strategy Mechanisms "with J.J. Laffont, 1980.
13. "A Differntiable Approach to Expected Utility Maximizing Mechanisms" with J. J. Laffont, 1979 in Laffont, editor, Aggregation and Revelation of Preferences
14. 'The Implementation of Social Choice", with P. Dasgupta and P. Hammond, 1979, RES

پي‌نوشت‌ها:

1. Leonid Hurwicz ( 1917-2008 )
2. Roger Myerson ( متولّد 1951 )
3. Coalition formation
4. Voting systems
5. Repeated games
6. Mechanism design theory
7. John Riley
8. Non Linear games
9. John Riley
10. Partha Dasgupta ( متولّد 1942 )
11. Drew Fudenberg ( متولّد 1957 )
12. کيان ينگي Qian Yingyi استاد اقتصاد دانشگاه برکلي کاليفرنيا.
13. Bai Chong
14. Li Daokui
15. Wang Yigang
16. Xu Chenggang
17. Stephan Morris ( متولّد 1957 )
18. Edward E.Matthews ( متولّد 1931 )
19. Leonid Hurwicz ( 1917-2008 )

منبع مقاله :
قنادان، محمود؛ (1391)، جوايز نوبل اقتصاد، تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.