شنبه، 20 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

دیدگاه پیامبر اکرم (ص) درباره همسر حضرت فاطمه (س) در منابع اهل سنت

پرسش :

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) جایگاه همسر حضرت فاطمه (علیها السلام) را چگونه توصیف می کند؟


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
در منابع اهل سنت روایات زیادیی از رسول خدا(ص) در مورد علی(ع) وارد شده. از جمله: ایشان علی(ع) را بهترین شخص برای همسری فاطمه معرفی کرده است، در دنیا و آخرت آقا و سرور است و او را دشمن نمی دارد مگر منافق، بهترین فرد خانواده ام است، آقای دنیا و آخرت است، پیش از همه اسلام آورد و از همه ى مسلمان ها آگاه تر است، ای فاطمه خداوند بر اهل زمین آگاه شد و از آنان دو مرد را برگزید، پس یکى را پدر تو، و دیگرى را شوهرت قرار داد، و... .

پاسخ تفصیلی:
در منابع اهل سنت روایاتی از رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در مورد ازدواج حضرت زهرا(علیها السلام) با علی(علیه السلام) وارد شده که آن حضرت، علی(علیه السلام) را به عنوان بهترین شخص برای همسری فاطمه معرفی کرده است:

1- عمران بن حصین نقل می کند که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) به فاطمه(علیها السلام) فرمود: «والّذی بعثنی بالحقّ لقد زوّجتک سیّداً فی الدنیا و سیّداً فی الآخرة لا یبغضه الّا کلّ منافق.»؛ (قسم به آنکس که مرا به حق به پیامبری برانگیخت همانا من تو را به ازدواج کسی درآوردم که در دنیا و آخرت آقا و سرور است و او را دشمن نمی دارد مگر منافق).(1)

2- همچنین ابن سعد از عکرمه روایت کرده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) خطاب به فاطمه(علیها السلام) فرمود: «یا فاطمة، انّی ما آلیت اَن انکحتک خیر اهلی!»؛ (ای فاطمه، من در ازدواج تو با بهترین فرد خانواده ام کوتاهی نکردم).(2)

3- و نیز پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) به فاطمه(علیها السلام) فرمود: «والله لقد زوجتک سیّداً فی الدنیا والآخرة»؛ (به خدا سوگند من تو را به ازدواج کسی در آوردم که آقای دنیا و آخرت است).(3)

4- متقى در کنزالعمال (ج6، ص 153) مى نویسد: پیامبر(صلی الله علیه وآله) به فاطمه(علیها السلام) فرمود: «تو را خشنود نمی کند که کسى را به همسریت درآوردم که پیش از همه اسلام آورد و از همه ى مسلمان ها آگاه تر است؟ همانا تو بانوى زنان امت من هستى، همچون مریم، که بانوى قوم خویش بود. راضى نیستى، اى فاطمه؟ خداوند بر اهل زمین آگاه شد و از آنان دو مرد را برگزید، پس یکى را پدرتو، و دیگرى را شوهرت قرار داد».

5- پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) - در ضمن حدیثی طولانی – فرمود: «...دخترم! سوگند به آن کسی که مرا به حق به پیامبری برگزید، خداوند تو را به همسری آقای دنیا و آخرت در آورد».(4)

پی نوشت:
(1). فضائل فاطمة لابن شاهین.
(2). مناوی، اتحاف السائل بما لفاطمة من الفضائل، ص 9.
(3).ابن عبد البر، الاستیعاب، باب فاطمة بنت رسول الله(ص) سیدة نساء العالمین.
(4).ابن مغازلی، المناقب، ص 399.

پرسش‌های مرتبط با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها:

منظور از حجت بودن حضرت فاطمه زهرا (س) بر سایر معصومین (ع) چیست؟

آیا این روایت معتبر است که شب قدر همان فاطمه زهراست؟

دلیل بر عصمت حضرت زهرا (س) چیست؟

قاتل حضرت زهرا (سلام الله علیها) کیست؟

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) چه رودهایی را مهریه خود کرده بودند؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.