سه‌شنبه، 30 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فلسفه وجوب «نام خدا» هنگام «ذبح»

پرسش :

چرا باید هنگام ذبح حیوان، «نام خدا» برده شود؟


پاسخ :

پاسخ اجمالی:
محرّمات در اسلام جهات مختلفى دارد؛ گاه به خاطر بهداشت و حفظ جسم، گاه به خاطر تهذیب روح و زمانى به خاطر حفظ نظام اجتماع است. علت تحریم گوشت‌هائى که به نام غیر خداوند ذبح مى‌شود جنبه معنوى و اخلاقى و تربیتى آن است که باعث دور شدن انسان از خدا و تجدید کننده خاطره سنت‌هاى شرک و بت پرستى است.

پاسخ تفصیلی:
برخی سوال می کنند که چرا در دین اسلام یکی از شرایط واجب برای ذبح حیوانات بردن نام خداوند است؟ آیا بردن نام خدا یا غیر خدا، هنگام ذبح، از نظر بهداشتى در گوشت حیوان اثر مى‌گذارد؟!
‏در پاسخ به این سوال باید بگوییم که: نباید فراموش کرد که لازم نیست نام خدا و غیر خدا در ماهیت گوشت از نظر بهداشتى اثرى بگذارد؛ زیرا محرّمات در اسلام روى جهات مختلفى است، گاهى تحریمِ چیزى به خاطر بهداشت و حفظ جسم است و گاهى به خاطر تهذیب روح و زمانى به خاطر حفظ نظام اجتماع؛ و تحریم گوشت‌هائى که به نام غیر خداوند ذبح مى‌شود در حقیقت جنبه معنوى و اخلاقى و تربیتى دارد، آنها انسان را از خدا دور مى‌کنند و اثر روانى و تربیتى نامطلوبى دارند؛ چرا که از سنت‌هاى شرک و بت پرستى بوده و تجدید کننده خاطره آنها می باشد.(1)

پی نوشت:
(1). تفسیر نمونه، مکارم شیرازى، ناصر، دار الکتب الإسلامیه، تهران، 1374 شمسی، چاپ اول، ج 1، ص 588.

منبع: یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ‏، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: حسینى، سید حسین، دار الکتب الاسلامیه، تهران، ‏1386 شمسی، ‏چاپ چهارم‏، ص 640.

پرسش های مرتبط:

فلسفه تشهد در نماز چیست؟

فلسفه قنوت و آثار آن چیست؟

اسرار سجده در نماز چیست؟

رکوع چه فلسفه ای دارد؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.