شنبه، 4 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فلسفه قرار دادن شرائط خاصّ، برای ذبح حیوانات

پرسش :

چرا در اسلام، حیوان با شرایط مخصوصی ذبح می شود؟


پاسخ :

پاسخ اجمالی:
در اسلام براى ذبح حیوانات شرایطى مانند قطع چهار رگ گردن و گفتن «بسم الله» در نظر گرفته شده، بطورى که اگر این شرایط انجام نگیرد، گوشت حیوان قابل استفاده نیست. از سویی در اسلام هر حکمی داری حکمت و مصلحتی است، اسلام نیز با این دستورات مى خواهد سه موضوع را تأمین نماید: 1- بیرون ریختن خون از بدن حیوان، به دلیل ضررهای فراوان آن. 2- دورى جستن از آیین بت پرستان که حیوانات خود را به نام بت سر می بریدند. 3- تسریع در جان دادن و جلوگیرى از زجرکش کردن حیوان می باشد.

پاسخ تفصیلی:
در اسلام براى ذبح حیوانات شرایطى مانند قطع چهار رگ گردن و گفتن «بسم الله» در نظر گرفته شده، بطورى که اگر این شرایط انجام نگیرد، گوشت حیوان قابل استفاده نیست. در حالى که جمعى از مردم جهان بدون توجّه به این دستورات، از گوشت حیوانات استفاده مى کنند و اثر بدى هم نمى بینند. این شرایط چه تأثیرى دارد که اسلام روی آن تأکید کرده است؟

در جواب به این سؤال باید گفت:
چنین به نظر مى رسد که اسلام با این دستورات مى خواهد سه موضوع را تأمین نماید:

اوّل: دورى جستن از آیین بت پرستان که حیوانات خود را به نام «بت» سر مى بریدند؛ و لذا، گفتن نام «خدا» را به عنوان جزئى از برنامه وسیعى که براى ریشه کن ساختن افکار بت پرستى طرح کرده، لازم دانسته است.

دوّم: بیرون ریختن خون از بدن حیوان تا در لا به لاى گوشت باقى نماند و با آن خورده نشود؛ طبّ امروز ضررهاى قابل توجّهى براى تغذیه با خون کشف کرده است. گذشته از این، خون همیشه مملوّ از انواع میکروبهاست و از طرفى به تجربه ثابت شده که تغذیه با خون، روحیّات و ملکات نامطلوبى در انسان به وجود مى آورد، از جمله ضعف عواطف و ستمگرى و قساوت قلب است.

سوّم: تسریع در جان دادن حیوان و جلوگیرى از شکنجه و زجرکش نمودن آن که با روح انسانیّت سازگار نیست. این موضوع با قطع چهار رگ گردن به سرعت حاصل مى گردد.

منبع: پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع)، چاپ دوم، ص 343.

پرسش های مرتبط:

چرا زنان باید بعد از طلاق یا فوت شوهرانشان «عِدّه» نگه دارند ولی مردان نیاز به این کار ندارند؟

چرا باید هنگام ذبح حیوان، «نام خدا» برده شود؟

فلسفه تحریم «جنگ» در «ماه هاى حرام» چیست؟

فلسفه «مهریّه» براى زنان چیست؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.