پنجشنبه، 23 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

استفاده از هورمون برای تقویت عضلات ضعیف ساعد

پرسش :

جوانی ۲۳ ساله هستم دو سالی هست به ورزش بدنسازی میروم . هر چه حرکات مچ و ساعد میزنم ماهیچه نمیگیره البته زیر نظر مربی مچ و ساعد میزنم استخوان ساعدم خیلی ضعیف است و در ورزش آزارم میده و هر چه تلاش کردم ماهیچه نمیگیره. آیا راه کار و یا داروی هست برای کلفت و ضخیم شدن استخوان ساعد و یا راه کاری برای ماهیچه یا چربی آوردن ساعد من هست که حداقل از ضعیفی در بیاد ممنون. شنیدم داروی برای رشد استخوان آمده راسته؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
حجم عضلات ساعد و یا هر قسمت دیگر از بدن یک فرد تابع دو عامل مهم است یکی عوامل سرشتی و ژنتیکی و دیگری سطح فعالیت بدنی و ورزشی که فرد انجام میدهد. مسلما با ورزش میتوان عضلات را قوی و حجیم کرد ولی نه تا هر اندازه ای که فرد به آن تمایل دارد. دقیقا به همین علت است که به یک کشتی گیر سبک وزن اجازه مسابقه با یک کشتی گیر سنگین وزن را نمیدهند. کشتی گیر سبک وزن حتی اگر سخت ترین تمرینات را هم انجام دهد قدرتش به حد کشتی گیر سنگین وزن نمیرسد.

پس هر فرد میتواند با ورزش قدرت عضلات و حجم عضلات خود را تا حدودی بهبود بخشد ولی این حدود همانطور که از نامش مشخص است حد و اندازه دارد.

استخوان های ساعد مسئله دیگری هستند. استخوان بندی هر فرد در حدود سن ۲۲-۲۰ سالگی به حداکثر رشد خود رسیده و بعد از آن نه رشد طولی و نه رشد عرضی میکند. درشتی استخوان های افراد هم با یکدیگر متفاوت است. بعضی افراد ذاتا استخوان بندی درشتی دارند و بعضی متوسط و بعضی ظریف. یکی از معیارهای تشخیص استخوانبندی افراد دقت به مچ دست آنها است. از روی کلفتی مچ دست میتوان فهمید فرد استخوانبندی درشت یا ظریفی دارد.

این استخوانبندی ذاتی فرد است و با ورزش بزرگتر نمیشود. با دارو هم بزرگتر نمیشود. هیچ دارویی برای رشد استخوان وجود ندارد. از افرادی که به شما توصیه میکنند تا از داروی خاصی استفاده کنید تا استخوان های شما بزرگتر شده یا قد شما بلندتر شود دوری کنید.

داروهای آنابولیک میتوانند موجب رشد توده عضلانی شوند ولی از لحاظ طبی به هیچ فردی توصیه نمیشود تا برای رشد عضلات از آنها استفاده کند. عوارض استفاده از این داروها سلامت فرد را بشدت در معرض تهدید قرار میدهد.

افراد میتوانند تا با ورزش در حد متعادل قدرت و توده عضلانی خودر ا در محدوده خاصی افزایش دهند.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط