پنجشنبه، 23 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت درد بعد از درمان جراحی شکستگی استخوان ساعد

پرسش :

دو هفته پیش استخوان رادیوس دست راست من بر اثر زمین خوردن در سالن فوتبال شکست. دکتر پس از عمل جراحی و با استفاده از پین دست مرا گچ گرفت. پس از گذشت دو هفته هنوز شبها در قسمتی که پین قرار دارد احساس درد دارم. آیا این درد طبیعی است؟ و اینکه پین ها موجب عفونت در دستم نمیشود؟ در ضمن طبق گفته دکتر دست من باید ۴۰ روز در گچ باشد اما من قصد دارم با توجه به محدودیتهای کاری سریعتر آن را باز کنم آیا مشکلی پیش خواهد آمد؟ و سوال آخر اینکه آیا این شکستگی نیاز به فیزیوتراپی دارد و چگونه و چقدر طول می کشد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
استفاده از پین در درمان شکستگی های استخوان رادیوس یا زند زبرین معمولا برای شکستگی های این استخوان در نزدیک مچ دست معمول است. این شکستگی ها را کالیس مینامند. درمان آن دسته از شکستگی های کالیس که با جابجایی همراه بوده و ناپایدار هستند جااندازی قطعات شکسته شده و فیکس کردن آنها با پین و سپس گچ گیری است.

پین و گچ معمولا به مدت شش هفته باقی مانده و سپس خارج میشوند. درد شکستگی معمولا بعد از چند روز از بین میرود. باقی ماندن درد شکستگی کالیس بعد از دو هفته غیر طبیعی است. این درد میتواند به علت عفونت محل پین گذاری ایجاد شده باشد. پین هایی که برای بیحرکت کردن قطعات شکستگی بکار برده میشوند از راه پوست وارد استخوان شده و سر آنها در بیرون از پوست باقی میماند. به همین علت احتمال عفونت آنها وجود دارد.

در صورت شک به عفونت پزشک معالج قسمتی از گچ را در محل پین ها باز کرده و محل ورود پین ها به پوست را بازدید میکند.

همانطور که گفته شد مدت بیحرکتی در شکستگی کالیس معمولا شش هفته است و باز کردن گچ قبل از این زمان ممکن است موجب جابجا شدن مجدد قطعات شکستگی شود.

بعد از باز شدن گچ، مچ دست بیمار دچار قدری محدودیت حرکت خواهد بود. به همین علت بیمار باید تا حرکاتی را انجام دهد تا این خشکی مفصلی برطرف شود. این حرکات نرمشی تحت نظر پزشک ارتوپد و یا فیزیوتراپ صورت میگیرند. معمولا چند هفته طول میکشد تا بیمار بتواند با انجام نرمش های ذکر شده مچ دست خود را نرم و قابل انعطاف کند. بنابراین هدف از فیزیوتراپی بعد را بازکردن گچ بیشتر برگرداندن دامنه حرکتی مفصل مچ دست به وضعیت قبل از شکستگی است.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.