پنجشنبه، 23 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

بهبودی بعد از چراحی پارگی تاندون و شریان و عصب ساعد

پرسش :

بنده چندی قبل حادثه بریدگی با شیشه برایم بوجود آمد لذا در یک بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفتم. ضایعات دست عبارتند از قطع شریانهای رادیال و اولنار و تمام تاندونهای فلکسور سطحی و عمقی و اعصاب مدین و اولنار و FCR و FPL حال وضعیتم در حال بهبودی است یعنی دو شریان با گرافت رگ از پای چپ درمان شده و تاندونها و اعصاب هم تحت عمل قرار گرفته و چهار انگشتم تقریبا کامل باز و بسته میشوند البته به غیر از انگشت سبابه که کامل بسته نمیشود. انگشت شستم به طرف بیرون میرود ولی به طرف داخل نمی آید همچنین کف دستم بعد از سه ماه هنوز ترمیم نشده و محکم نیست تا بتواند انتهای انگشتان را نگه داشته و انگشتها بتوانند به صورت افقی باز و بسته شوند یا بتوانند یک برگه کاغذ بین دو انگشت را بگیرند. علت این تغییرات چیست؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
حرکات افقی انگشتان دست و نزدیک شدن شست به کف دست تحت کنترل عضلاتی است که شاخه های عصبی خود را از عصب اولنار میگیرند. به همین علت است که وقتی عصب اولنار آسیب جدی میبیند بیمار توانایی حرکات افقی انگشتان و توانایی نزدیک کردن شست به کف دست را نخواهد داشت.

خم و راست شدن انگشتان مسئله دیگری است. عضلاتی که موجب خم و راست شدن انگشتان دست میشوند در ناحیه ساعد قرار دارند و عصب خود را از مدیان و رادیال میگیرند. عصب مدیان در بالای ساعد به عضلات خم کننده انگشتان وارد میشود پس اگر آسیب نافذ ساعد در وسط یا پایین آن باشد مشکلی برای عصب دهی مدیان به عضلات خم کننده انگشتان بوجود نیامده و این عضلات کار خودر ا به خوبی انجام میدهند.

عضلات باز کننده انگشتان هم در پشت ساعد قرار داشته و به توسط عصب رادیال فعال میشوند. پس این عضلات در آسیب های نافذی که در سطح جلویی ساعد ایجاد میشوند سالم باقی مانده و کار خود را انجام میدهند.

ترمیم تاندون ها نتیجه خود را بعد از حدود یک ماه نشان میدهند. به عبارت دیگر وقتی یک تاندون دست یا ساعد پاره شده و سپس ترمیم میشود بعد از حدود یک ماه میتواند فعالیت قبل از آسیب خود را نشان دهد ولی ترمیم آسیب عصب به این صورت نیست. عصب به ماه ها و یا شاید سال ها وقت نیاز دارد تا بتواند علائم بهبودی را از خود نشان دهد.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط