علم دو گونه است: فطرى و شنيدنى، علم شنيدنى مفيد واقع نمى شود اگر علم فطرى نباشد.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
اَلْعِلْمُ عِلْمانِ : مَطْبوعٌ ومَسْموعٌ ، ولا يَنْفَعُ الْمَسْموعُ اِذا لَمْ يَكُنِ الْمَطْبوعُ؛

اگر خداوند از علما پيمان نگرفته بود كه با پرخورى ظالم و گرسنگى مظلوم آرام نگيرند، زمام خلافت را به حال خود رها مى كردم.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
لَولا... ما اَخَذَ اللّه ُ عَلَى الْعُلَماءِ اَلاّ يُقارّوا عَلى كِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظْلومٍ لاََلْقَيْتُ حَبْلَها عَلى غارِبـِها؛

خداوند، از مردم نادان پيمانى براى جستجوى دانش نگرفت، مگر اين كه پيمان بيان كردن دانش براى نادانان را از اهل دانش گرفت، چرا كه د

امام علی علیه السّلام فرمودند:
ما اَخَذَ اللّه ُ ميثاقاً مِنْ اَهْلِ الْجَهْلِ بِطَـلَبِ تِبْيانِ الْعِلْمِ حَتّى اَخَذَ ميثاقاً مِنْ اَهْلِ الْعِلْمِ بِبَيانِ الْعِلْمِ لِلجُهّالِ؛ لاَِنَّ الْعِلْمَ كانَ قَبْلَ الْجَهْلِ؛

آفت علم دروغ و آفت جديت، بازى است.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
نَـكَدُ الْعِلْمِ الْكَذِبُ وَ نَـكَدُ الْجِدِّ اللَّعِبُ؛

بدانيد، كه آرزو خرد را دچار غفلت مى سازد و ياد خدا را به فراموشى مى سپارد.

امام على علیه السّلام فرمودند:
اِعلَموا أنَّ الأمَلَ يُسهي العَقلَ، ويُنسي الذِّكرَ؛

همانا خداوند سبحان کسي را به چيزي چون قرآن پند نداده است که قرآن ريسمان استوار خدا و وسيلة ايمني بخش است. در قرآن بهار دل و چشم

امام علی علیه السّلام فرمودند:
ان الله سبحانه لم يَعِظْ احداً بمثل هذا القرآن فانه حبل الله المتين و سببَهُ الامين، و فيه ربيع القَلبِ و ينابيع العلم و ما لِلقلب جِلاءُ غيرهُ مع انَّه قد ذهب المتذکرون ... .

بدانيد که همانا قرآن پندآموزي است که در کار او فريب وجود ندارد و هدايت گري است که گمراه نمي کند و سخنگويي است که دروغ نمي گويد،

امام علی علیه السّلام فرمودند:
و اعلموا أن القرآن هو الناصح الذي لا يَغُشُّ و الهادي الذي لا يضلُّ و المحدث الذي لا يکذب و ما جالسي القرآن احدٌ الا قام عند بزيادة او نقصان زيادة في هدي او نقصان من عمي.

کتاب خدا که در بين شما است گوينده اي است که زبانش ازگفتن حقايق خسته نمي شود و خانه اي است که ارکانش تا ابد از تندباد حوادث در ا

امام علی علیه السّلام فرمودند:
کتاب الله بين اظهرکم ناطق لا يعيي لسانه و بيت لا تهدم ارکانه و عزّ لا تُهزمُ اعوانه.

به راستي که قرآن ظاهرش زيبا و نيکو و باطن آن عميق است که از بين نمي رود، شگفتيهاي آن زائل نشده و چيزهاي نامأنوس آن تمام نمي شود

امام علی علیه السّلام فرمودند:
ان القرآن ظاهره انيق و باطنه عميق لا تفني عجائبهُ و لا تنقضي غرائبه و لا تکشفُ الظلمات الا به.

حضرت علی علیه السلام در نامه‌ای که برای زیاد نوشت، فرمودند: از اسراف بپرهیز و میانه‌روی را برگزین و از امروز به فکر فردا باش و

امام علی علیه السّلام در نامه‌ای که برای زیاد نوشتند، فرمودند:
فدَعِ الإسراَف مُقتصداً و اذکُرْ فِی الْیَوم غداً و أمسِک مِن المال بقدر ضرورتک و قَدِّم الفَضلَ لَیوم حاجتک.