چگونه مدیریت زمانِ تحصیلی داشته باشیم ؟(بخش دوم)

با توجه به این که امروزه دانش آموزان در فرایند تحصیل بدون داشتن هدف مشخص به ادامه تحصیل می پردازند و اکثرا از انگیزش قوی برای ادامه تحصیل برخوردار نیستند و با مساله استفاده از فرصت های محدود آموزشی مواجه می ­باشند ، این پژوهش بر آن است تا با آموزش مهارت های مدیریت زمان به دانش آموزان نگرش آن ها را نسبت به زمان تغییر دهد و با فراگیری اصول برنامه ریزی و به کارگیری شرایط مطالعه گامی مؤثر در افزایش عملکرد تحصیلی آن ها بردارد.
دوشنبه، 23 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه مدیریت زمانِ تحصیلی داشته باشیم ؟(بخش دوم)
زمان های استراحت نباید به عنوان پاداش در نظر گرفته شوند بلکه باید به عنوان جزئی از برنامه به آنها نگاه کرد.
 
چکیده : با توجه به این که امروزه دانش آموزان در فرایند تحصیل بدون داشتن هدف مشخص به ادامه تحصیل می پردازند و اکثرا از انگیزش قوی برای ادامه تحصیل برخوردار نیستند و با مساله استفاده از فرصت های محدود آموزشی مواجه می ­باشند ، این پژوهش بر آن است تا با آموزش مهارت های مدیریت زمان به دانش آموزان نگرش آن ها را نسبت به زمان تغییر دهد و با فراگیری اصول برنامه ریزی و به کارگیری شرایط مطالعه گامی مؤثر در افزایش عملکرد تحصیلی آن ها بردارد.

تعداد کلمات 1076 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

چگونه مدیریت زمانِ تحصیلی داشته باشیم ؟(بخش دوم)
برنامه ریزی هفتگی

منطقیه اگر در کنار برنامه ریزی بلند مدت، هم یک برنامه ریزی هفتگی و هم یک برنامه ریزی روزانه داشته باشید.
عموما برنامه ریزی روزانه طبق ظرفیت و نیاز های شخص، برای آن شخص در طول روز و هفته مثل یک نخ قرمز می مونه که می تونه اون رو دنبال کنه.
برنامه ریزی برای هفته می تونه شامل برنامه ریزی ساعتی باشه و این برنامه ریزی ساعتی می تونه عینا برای هفته بعد کپی بشه و فقط موارد مخصوص اون هفته در برنامه جایگزین بشه.
برای وارد کردن اطلاعات در برنامه ریزی هفتگی می تونید از رنگ های مختلف استفاده کنید. در ابتدا باید ساعتی که از خواب بیدار می شید و ساعتی که به تخت خواب می رید رو یادداشت کنید (طبق عادات خودتون). بعد برنامه کلاس هاتون رو وارد کنید. زمان هایی که باقی می ماند، زمان هایی است که می توانید در آن درس بخوانید. یادتون نره که در برنامه ریزی مدت زمانی که در راه هستید، کارهای خانه، اوقات فراغت، شغل و… را در نظر بگیرید و وارد برنامه کنید.
کسی که در طول هفته با قدرت کار می کنه حق داره کل آخر هفته رو استراحت کنه. اینجوری هم استراحت می کنه و هم باعث می شه در طول هفته بعد بتونه مؤثر تر درس بخونه.
 

برنامه ریزی روزانه

برای برنامه ریزی روزانه، یک سررسید می تونه به آدم کمک کنه. یک جدول هم خوبه. مهم اینه که به صورت کتبی باشه. یک برنامه کتبی به راحتی قابل کنترله، می شه توسط یادداشت های کوتاه واضح ترش کرد، کارهایی که باید انجام بدیم مستند شده و
یک روز باید همیشه صبح ها برنامه ریزی بشه. سوالات زیر در برنامه ریزی روزانه کمک تون می کنه:
چه چیزی مهمه؟ چه چیزی یک روز رو خاص می کنه؟ (مثلا کلاس ها، تولد مامان، مهمونی…)
چه کاری باید در اون روز انجام بشه؟ اگر یک لیست اولویت تهیه کنید، خیلی بهتون کمک می کنه. مثلا سه تا از مهمترین کارهای اون روز رو لیست کنید. خیلی وقتها معلوم میشه که اصلا کار ضروری ای نباید انجام بدید.
برای روزهای بعد چه کارهای مهمی رو باید انجام بدید؟
این کارها چقدر وقت از شما می گیرد؟
اگر کارهایی که باید انجام بدهید معلوم شدند، روزتان را تقسیم بندی کنید. یادتون نره که یک زمانی هم برای چیزهای از پیش تعیین نشده در نظر بگیرید. چیزهایی مثل مزاحمت ها، حواس پرتی ها، سر زدن دوستان و… به این ترتیب شما فقط ۶۰ درصد زمان تون رو برنامه ریزی می کنید و ۴۰ درصد باقی مانده برای کارهای پیش بینی نشده اختصاص میابد.
همچنین در برنامه ریزی روزانه یک شروع مثبت برای روز و همینطور یک پایان مثبت برای آن باید در نظر گرفته شود. مثلا می توانید در پایان هر روز یک چیزی که اون روز تجربه کردید یا یک چیزی که تاثیر خوبی روی شما گذاشته رو یادداشت کنید. همچنین برای روز بعد چیزی پیدا کنید که شما رو خوشحال کنید.
زمان هایی که درس می خوانید و زمان هایی که استراحت می کنید,  زمان های استراحت مهم هستند. این زمان ها نباید به عنوان پاداش در نظر گرفته شوند بلکه باید به عنوان جزئی از برنامه به آنها نگاه کرد چون باعث می شود در ادامه درس خوندن تمرکز بیشتری داشته باشید.
 

انواع مختلفی از زمان استراحت وجود دارد:

زمان‌های مخصوص حفظ کردن (۱۰-۲۰ ثانیه): در این زمان چیزی که خوندیم توی مغزمون ذخیره می شه.
استراحت های کوتاه (۳-۵ دقیقه): وقت هایی که مبحث درس عوض میشه یا متد درس خوندن مون عوض می شه.
استراحت بین دو فاز درس (۱۵-۲۰ دقیقه): بعد از یک فاز درس خواندن فشرده (حداکثر ۹۰ دقیقه) آدم خسته میشه و باید محل درس خوندن رو ترک کنه و یک فعالیت لذت بخش انجام بده.
استراحت طولانی (۱-۲ ساعت): بعد از حداکثر ۴ ساعت درس خواندن باید یک اسراحت طولانی کرد. مثلا مشغول نهار خوردن شد.
 

برنامه ریزی  آماده شدن برای امتحان

آماده شدن برای امتحان ۴ قدم داره:
-آماده شدن
-فراگیری درس
-عمیق شدن در مباحث
-دوره کردن چیزهایی که یاد گرفتیم

آماده شدن شامل فراهم کردن تمام وسایل مورد نیاز (کتاب، دفتر، جزوه، نمونه سوالات امتحان و…) می شود. همچنین بد نیست که اگر قبل از روز امتحان، از استاد یا معلم سوال هامون رو بپرسیم.
حالا نوبت قسمت اصلی یعنی فراگیری درست است. در این فاز موضوع درس و محتوای آن به خوبی یادگرفته می شود. این بخش باید به خوبی برنامه ریزی شود. باید ببینیم برای هر درس به چند روز یا چند هفته زمان نیاز داریم. مرور های کوتاه در این بخش به ما کمک می کنند که درس رو بهتر یاد بگیریم.
در بخش عمیق شدن که معمولا کوتاه تر از بخش فراگیری است، چیزهایی که یاد گرفتیم را تکرار می کنیم و سعی می کنیم مواردی را که در دوره فرا گیری خوب یاد نگرفته ایم را در این بخش یاد بگیریم. در این بخش چیزهایی که یادگرفته ایم دوباره به یادمون میاد و دیگه ثبت میشه.
در بخش دوره کردن که چند روز قبل از امتحان است، مباحث درس را دوباره تکرار می کنیم و در صورت لزوم سعی میکنیم در آن عمیق بشویم.
 

قبل از اینکه همه چیز خراب بشود

شاید با بهتر کردن برنامه ریزی همه مشکلاتمون حل نشه. متاسفانه در این مورد مقاله هایی و کتاب هایی که به ما کمک کنه، خیلی کمه. اگر دیدید با برنامه ریزی که انجام داده اید راحت نیستید و یا به اهدافی که تعیین کرده اید نمی رسید اصلا نترسید. شما حتی در وسط ترم هم می توانید برنامه ریزی خود را حتی به کلی تغییر دهید.

منبع : nojavanshad.ir

بیشتر بخوانید :
چگونه مدیریت زمانِ تحصیلی داشته باشیم ؟(بخش اول)
چند راهکار برای رسیدن به موفقیت تحصیلی
افت تحصیلی و روش های مقابله با آن‌
مدیریت زمان در درس خواندن
مهارت مدیریت زمان برای درس خواندن
1+6 نکته برای برنامه ریزی تحصیلی دانش آموزان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.