فواید مصرف روغن ماهی برای بدن (بخش اول)

فواید سلامتی روغن ماهی عبارتند از توانایی آن در کاهش وزن، بارداری سالم، باروری و مراقبت از پوست. همچنین در درمان بسیاری از بیماری‌های قلبی، کلسترول بالا، افسردگی، اضطراب، سیستم ایمنی ضعیف، سرطان، دیابت، سرگیجه، آرتریت، ایدز، بیماری آلزایمر، اختلالات چشم و زخم مفید است.
جمعه، 21 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید مصرف روغن ماهی برای بدن (بخش اول)
مصرف منظم روغن ماهی به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند، بنابراین شما را قادر می‌سازد تا از در برابر بیماری‌های شایع مانند سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا مقاوم شوید.
 
چکیده : فواید سلامتی روغن ماهی عبارتند از توانایی آن در کاهش وزن، بارداری سالم، باروری و مراقبت از پوست. همچنین در درمان بسیاری از بیماری‌های قلبی، کلسترول بالا، افسردگی، اضطراب، سیستم ایمنی ضعیف، سرطان، دیابت، سرگیجه، آرتریت،  ایدز، بیماری آلزایمر، اختلالات چشم و زخم مفید است.

تعداد کلمات 1060 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

فواید مصرف روغن ماهی برای بدن (بخش اول)

فواید مصرف روغن ماهی برای بدن

اکثر فواید سلامتی روغن ماهی را می‌توان به وجود اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ همچون دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوییک اسید (EPA) نسبت داد. دیگر اسیدهای چرب ضروری مفید در روغن ماهی شامل اسید آلفا لینولنیک یا ALA و اسید گاما لینولنیک یا GLA می‌باشند.
 

روغن ماهی

در حالی که روغن ماهی خواص سودمند بسیار زیادی دارد، موارد مصرف احتمالی آن نیز بسیار زیاد است و البته همه آنها صحیح نیستند، بنابراین هنگام مطالعه تاریخچه این روغن مفید، باید مراقب باشید. تولید کنندگان روغن ماهی تلاش کرده‌اند تا آن را به عنوان درمانی برای تقریباً هر چیزی به بازار عرضه کنند. در زیر، ما فواید اثبات شده روغن ماهی را بررسی خواهیم کرد که برخی از آنها بر اساس شواهد علمی قطعی هستند، در حالی که برخی دیگر تنها بر اساس مطالعات حیوانی هستند. پیشنهاد می‌کنیم که خوانندگان قبل از تصمیم گیری آگاهانه به طور کامل اطلاعات کسب کنند و تحت تأثیر تبلیغات منفی و مثبت در مورد کاربردهای مطلوب روغن ماهی قرار نگیرند.
گونه‌های مختلف ماهی که منبع خوبی از روغن هستند و معمولاً یافت می‌شوند عبارتند از ماهی خال خالی، ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ساردین‌ها، شمشیر ماهی، صدف‌ها، تن باله دراز، تن باله آبی، تن زرد باله، سپرباله، موتوماهیان و سالمون. کیفیت روغن ماهی به میزان زیادی بستگی به نوع ماهی دارد که از آن گرفته شده است.
 
 

فواید سلامتی روغن ماهی

روغن ماهی تأثیر زیادی بر بدن ما دارد، زیرا به کاهش وزن، مراقبت از پوست، بهبود بینایی و سایر مسائل مربوط به سلامتی کمک می‌کند که در زیر توضیح داده شده است.

بهبود سلامت قلب

آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند که امگا ۳ در کاهش بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) مؤثر است. روغن ماهی یک منبع عالی از امگا ۳ است و بنابراین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و آریتمی های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد و سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد. روغن ماهی از تجمع‌ تری گلیسیرید جلوگیری می‌کند و همچنین سطح‌تری گلیسیرید اضافی را کاهش می‌دهد. تحقیقات مقدماتی نشان داده‌اند که روغن ماهی را می‌توان برای جلوگیری از آترواسکلروز در بیماران کرونری استفاده کرد. بنابراین، روغن ماهی در جلوگیری از سکته مغزی مؤثر است و استفاده منظم از این روغن می‌تواند به جلوگیری از مرگ ناگهانی ناشی از سکته قلبی کمک کند. همانطور که در انجمن قلب آمریکا بیان شد، این یافته‌های مقدماتی هنوز باید دقیق‌تر بررسی شوند.
 

کمک به کاهش وزن

تحقیقات انجام شده توسط پروفسور پیتر هاو در دانشگاه استرالیای جنوبی نشان داد که روغن ماهی برای کمک به کاهش وزن مفید است. داوطلبانی که در رژیم غذایی خود روغن ماهی دریافت کردند، کاهش وزن بیشتری را نسبت به افرادی که به طور منظم از روغن ماهی مصرف نکردند، نشان دادند. روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کاهش وزن کمک می‌کند، بنابراین ترکیبی از تمرینات جسمی و مصرف این روغن به کاهش چربی بدن کمک می‌کند.
 

بهبود ایمنی بدن

اعتقاد بر این است که مصرف منظم روغن ماهی به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند، بنابراین شما را قادر می‌سازد تا از در برابر بیماری‌های شایع مانند سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا مقاوم شوید. اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در روغن ماهی با تأثیر فعالیت و میزان سیتوکین ها و ایکوسانوئید موجود در بدن ما تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. محققان همچنین تأثیر وعده غذایی ماهی و روغن ماهی را بر سیستم ایمنی بدن خوک‌ها بررسی کرده‌اند و دریافتند که روغن ماهی به رشد این حیوانات کمک می‌کند. تحقیقات مشابهی در مورد موش‌ها در یکی از بیمارستان‌های عمومی تایوان، نیز نتایج مثبتی را به همراه داشت.
روغن ماهی برای بیماران مبتلا به لوپوس، که یک بیماری خود ایمنی است که به دلیل حمله سیستم ایمنی به اندام و بافت بدن رخ می‌دهد، مفید است. مطالعات همچنین نشان داده‌اند روغن ماهی به کاهش تب، بثورات پوستی و خستگی نیز کمک می‌کنند.
 

کمک به درمان ایدز

تحقیقات انجام شده توسط برنامه علوم تغذیه‌ای در لکسینگتون روغن ماهی را به عنوان درمانی برای بیماری ایدز معرفی کردند. با این حال، در این زمینه یک تحقیق جامع و دقیق باید انجام شود.
 
 

کاهش التهاب

روغن ماهی در کاهش جریان خون و بافت‌ها مؤثر است. مصرف منظم مکمل‌ها، قرص‌ها و کپسول‌های روغن ماهی برای افرادی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند مفید است. روغن ماهی در درمان اختلالات گوارشی، بیماری سلیاک، سندرم روده کوچک و بیماری روده تحریک پذیر (IBD) از جمله بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مؤثر است که هر دو اختلالات معمول روده هستند. برای بیماران مبتلا به بیماری کرون جذب ویتامین‌ها، چربی‌ها و مکمل‌های ضروری دشوار است. مکمل‌های روغن ماهی برای چنین بیمارانی مؤثر هستند.
در بیماری کولیت اولسراتیو، روغن ماهی سبب جلوگیری از انباشت لکوترین در روده بزرگ می‌شود. تحقیقی نیز به منظور افزایش شهرت خاصیت ضد التهابی روغن ماهی، به خصوص در هنگام ترکیب با سایر مکمل‌های غذایی و داروها انجام شد.
 

درمان آرتروز

روغن ماهی در درمان آرتریت، روماتیسم، علائم رینود و شرایط مشابه مفید است. استفاده از روغن ماهی می‌تواند به کاهش نیاز به دوزهای بالای NSAIDs (داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی) کمک کند. بیمارستان سلطنتی آدلاید و دانشگاه نیوکاسل، واقع در استرالیا، گزارش کرده‌اند که روغن ماهی اثرات مثبتی در درمان آرتریت نشان داده‌اند. در موارد آرتروز، روغن ماهی می‌تواند در کاهش اثر آنزیم‌هایی که غضروف را تخریب می‌کنند مفید باشد. با این حال، از آنجا که دوز مورد نیاز روغن ماهی برای تأثیر ایده آل در بهبود یک بیمار ناشناخته است، مرکز آرتریت در بخش روماتولوژی دانشگاه جان هاپکینز گنجاندن اسیدهای چرب امگا ۳ و روغن ماهی را در درمان آرتروز بحث برانگیز در نظر گرفته‌اند. این دانشگاه همچنین هشدار می‌دهد که بیماران مبتلا به آرتریت باید مراقب تمام عوارض جانبی دیگر که می‌توانند به خاطر استفاده روغن ماهی بروز کنند، باشند. 

ادامه دارد...

منبع :
سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
روزانه چه میزان روغن ماهی بایستی مصرف کرد
فواید عالی و کاربرد‌های متداول روغن ماهی​​​​​​​
روغن ماهی برای تسکین درد التهاب مفاصل​​​​​​​
فوائد روغن ماهی امگا 3​​​​​​​
نگاهی به دو روی سکه روغن ماهی​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.