چگونه از خرج های بی مورد زندگی جلوگیری کنیم؟ (بخش اول)

حتما شما هم بارها پس از هر خرید و یا حتی در پایان هفته و ماه متوجه شده اید که چه مقدار پول اضافی خرج کرده اید بدون آنکه این هزینه ها الزامی باشد یا حتی متوجه این هزینه ها شده باشید و جالب اینجاست که هرچقدر برنامه ریزی می کنید که برای دوره یا ماه بعد از این هزینه های اضافه جلوگیری کنید باز هم قادر به انجام آن نبودید!
جمعه، 5 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه از خرج های بی مورد زندگی جلوگیری کنیم؟ (بخش اول)

یک بودجه مالی درنظر بگیرید و یک برنامه غذایی معین داشته باشید و وقتی که به خرید می‌روید یک ماشین حساب با خود ببرید تا با خودتان حساب وکتاب کنید.

چکیده : حتما شما هم بارها پس از هر خرید و یا حتی در پایان هفته و ماه متوجه شده اید که چه مقدار پول اضافی خرج کرده اید بدون آنکه این هزینه ها الزامی باشد یا حتی متوجه این هزینه ها شده باشید و جالب اینجاست که هرچقدر برنامه ریزی می کنید که برای دوره یا ماه بعد از این هزینه های اضافه جلوگیری کنید باز هم قادر به انجام آن نبودید!

تعداد کلمات 1035 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

چگونه از خرج های بی مورد زندگی جلوگیری کنیم؟ (بخش اول)

مقدمه

به گفته کارشناسان اقتصادی اگر شما منبع و دلیل این مخارج را پیدا کنید و سپس برای آن برنامه ریزی کنید به راحتی می توانید از پس متوقف کردن این خرج های اضافه بر بیایید و مشاهده کنید که تا چه مقدار با همین نکات ساده می توانید پول پس انداز کنید. حال در ادامه به ۲۱ راه حل برای متوقف کردن این هزینه ها می پردازیم:

۱. درباره خواسته‌ تان، کمی تامل و درنگ کنید : اگر واقعا مایل به دست آوردن چیزی هستید، یک شب کمی درباره آن تامل کنید. مطمئن باشید که فردای آن روز، به اندازه قبل آن خواسته برای تان جذاب نیست!

۲. با خودتان حساب و کتاب کنید که برای پرداخت بهای چیزی که‌ می‌خواهید، چند ساعت باید کار کنید: اگر برای خریدی غیر‌لازم وسوسه شده‌اید، با خودتان محاسبه کنید که برای به دست آوردن آن چیز، چند ساعت باید کار کنید؟ به عنوان مثال اگر درآمد شما در ساعت 20 هزار تومن باشد و قیمت آن چیز 400هزار باشد شما با محاسبه مالیات بر ارزِش افزوده آن چیز، باید تقریبا بیش از 20 ساعت کار کنید تا بتوانید بهای آن را پرداخت کنید.

۳. بر روی بدهی‌ها و پس‌اندازتان تمرکزکنید ( به بدهی‌ها و پس‌اندازتان فکر کنید) : با خودتان فکر کنید که اگر مجاب شوید و آن خرید را انجام دهید، برای تسویه بدهی تان و یا افزودن به پس‌اندازتان چقدر بیشتر باید کار کنید؟ اگر مشغول جمع کردن مبلغی برای تعطیلاتتان هستید، برای این که واقع‌بینانه تر عمل کنید با خود تصور کنید که شاید مبلغی که می‌خواهید برای این خرید بپردازید، برابر با بهای گذراندن یک روز در (میامی) یا جزیره کیش خودمان باشد!

۴: چک کنید که آیا پول تان را برای موضوعات و یا اقساطی بدون استفاده هدر می‌دهید یا نه : بسیاری از افراد هر ماهه متعهد به پرداخت های مربوط به اشتراک باشگاه، مجلات و بازپرداخت‌های برخی از حساب‌های بانکی شان هستند که در حقیقت به ندرت و یا اصلا هیچ وقت از آن‌ها استفاده نمی‌کنند و یا با گذر زمان و یا جابه‌جایی منزل شان به کل آن‌ها را فراموش کرده‌اند.
پس‌ اول از همه پرداخت‌های مرتبی که برای اشتراک های بلااستفاده انجام می دهید و هر ماهه از حساب تان کم میِ‌شوند را چک کنید و آن‌ها را ابطال کنید. حتی در مواردی ممکن است که بتوانید مبلغ پرداختی تان را باز پس بگیرید.
با خودتان حساب و کتاب کنید واز خودتان بپرسید که آیا واقعا به آن‌ها احتیاج دارید؟ حتی اگر شما به ندرت از اشتراک باشگاه تان، و یا اشتراک برخی سایت های سرگرمی، فیلم، موزیک و … استفاده می‌کنید و یا اگر تا الان بسیار ولخرجی کرده‌اید، لازم است بدانید که از عهده این پرداخت های لوکس بر نخواهید آمد. پس می‌توانید از راه‌های جایگزین مناسبی مثل استفاده از باشگاه های دولتی و وابسته به شهرداری، سایت های رایگاه دانلود فیلم و موسیقی و … استفاده کنید

۵. ماهی یک بار برای خرید خورد‌ و خوراک به فروشگاه بروید و برایش برنامه ریزی کنید: یک بودجه مالی درنظر بگیرید و یک برنامه غذایی معین داشته باشید و وقتی که به خرید می‌روید یک ماشین حساب با خود ببرید تا با خودتان حساب وکتاب کنید.هیچ وقت زمانی که گرسنه هستید برای خرید نروید، زیرا امکان این‌‌ که وسوسه شوید و زیاد خرید کنید بسیار بیشتر می‌شود. اگر فقط یک بار در ماه به خرید بروید کمتر تمایل پیدا می‌کنید تا خرید‌های یهویی و الکی انجام بدهید. بهتر است تا سبد خریدتان را با نان و شیر پر کنید.

۶. کارت‌های اعتباری و بانکی تان را در منزل بگذارید : کارت های بانکی تان یکی از دلایل اصلی خرج های بیش از اندازه شماست چرا که احساس می کنید همیشه پُشت تان به حساب بانکی تان گرم است و تنها کافی است اراده کنید تا چیزی را بخرید و آن زمان است که دیگر به راحتی وسوسه خرید بر شما غلبه خواهد کرد چون دیگر مانعی همچون کمبود پول برای جلوگیری از خرید در مقابل شما قرار ندارد.
زمانی که بیرون می‌روید دقیقا مقدار پول نقدی را که برای خرج آن روزتان لازم است را باخود به همراه ببرید و کارت‌ پول‌های تان را همراه خود نبرید تا از فروشگاه‌های سر راه تان بیش از حد لازم خرید های الکی انجام ندهید. با این روش هر چقدر هم که وسوسه شوید، در آخر باید منصرف شوید.

۷. وسوسه نشوید و به خرید نروید : اگر به خرید نروید مسلما دراطراف تان چیزهای گول زنک نخواهید دید، پس در منزل بمانید، به همین سادگی!! اگر دوست دارید اوقات فراغت تان را با خرید کردن بگذرانید، به جای آن، کار دیگری انجام دهید. خودتان را مشغول نگه دارید. با این روش دیگر وسوسه نمی‌‌شوید تا بیش از بودجه‌تان خرج کنید.

۸. به جای هر چیز جدیدی که می‌خرید، از شر چیزهای قدیمی تان خلاص شوید : اگر واقعا می‌خواهید که چیز جدیدی بخرید، ببینید آیا وسیله قدیمی‌ای برای فروختن دارید که بتوانید با این روش مبلغی که از فروختن آن به دست می‌آورید را با مبلغی که برای خرید می‌پردازید تهاتر کنید.

۹. یک لیست از خرید‌های لازمتان را تهیه کنید و به‌ آن پایبند باشید : همیشه قبل از رفتن به فروشگاه، یک لیست خرید تهیه کنید و چیزهای وسوسه کننده را معلوم کنید تا وقتی که بیرون رفتید به سمت آن‌ها منحرف نشوید و گول نخورید!


ادامه دارد...

منبع :
سایت خانه ما

بیشتر بخوانید :
روش های موثر برای صرفه جویی در هزینه های زندگی
کنترل زندگی با مدیریت مالی
مدیریت مالی خانواده
دردسرهای مالی رایج در بین همسران
گام های طلایی برای رفع مشکلات اقتصادی خانواده
رازهای مدیریت در اداره اقتصاد خانواده
راه کارهایی برای افزایش قدرت خرید خانواده



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.