خلاقیت و راهکارهای شکوفایی آن

بی شک یکی از زیبا ترین ویژگی های انسان، قدرت آفرینندگی و یا خلاقیت اوست. به واسطه ی همین ویژگی است که انسان می تواند اهداف آرمان گرایانه خود را پدید آورد و توانایی های خود را شکوفا سازد. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 11 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
خلاقیت و راهکارهای شکوفایی آن
مهم نیست که شرایط زندگی تان چگونه است مهم این است که چه راه حلی برای بهتر کردن آن سراغ دارید.
 
چکیده : بی شک یکی از زیبا ترین ویژگی های انسان، قدرت آفرینندگی و یا خلاقیت اوست. به واسطه ی همین ویژگی است که انسان می تواند اهداف آرمان گرایانه خود را پدید آورد و توانایی های خود را شکوفا سازد. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1061 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

خلاقیت و راهکارهای شکوفایی آن

سجاد رستمی چورتی

مقدمه 

از ابتدای تاریخ بشر، خلاقیت در کنار انسانها و وسیله تکامل زندگی آنها بوده است. تاریخ همواره با کشش ها، کنجکاوی ها، محرک ها، انگیزه ها و رفتارهای خلاقانه و آفرینش گر همراه بوده است و هیچ شکلی از تاریخ انسان در جهان بدون نقش فعال و کنش های خلاق انسان، قابل تصور نیست. 
این رفاه و آسایش که الان داریم را مدیون خلاقیت و ایده های خلاق هستیم. خلاقیت، عامل کلیدی در رشد اقتصادی و نشاط سیاسی کشورها به شمار می‌رود و می‌توانند با ایده های خلاقانه، زندگی کسالت بار را تبدیل به نشاط و انرژی مثبت بکند. 
 

قدرت اندیشه

از ویژگی های بارز انسان و محور اساسی حیات او قدرت اندیشه است، و با این تفکر است که به رشد و تعالی نائل می‌گردد و از پیچیده ترین جلوه های اندیشه انسان، تفکر خلاق است. 
درباره ی خلاقیت، نظریه ها و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و تعریف های گوناگونی انجام دادند. 
 

تعریف خلاقیت

(خلاقیت یعنی؛ ایجاد طرحی جدید، با ارزش و متناسب با شئونات. خلاقیت را می‌توان نوعی هنر استفاده از هوش توصیف کرد که می‌تواند رویکرد سخت افزاری و یا نرم افزاری داشته باشد. دوران کودکی و نوجوانی هم بهترین سنین برای پرورش بنیادی خلاقیت عمومی است تا در سنین بالاتر، امان رشد خلاقیت های تخصصی تحقق یابد.) [1] 
 

فرد خلاق

فرد خلاق به دنبال نو آوری است و از شکست ترسی ندارد و از تمام تفکرات خودش استفاده می‌کند تا از بن بست ها، برای خودش راه نجاتی پیدا بکند. 
انسان های خلاق به اطراف خود با دقت نگاه می‌کنند و مسلیه را به سادگی از کنارش عبور نمی‌کنند بلکه آن را ارزیابی می‌کنند و با بهترین شکل ممکن با او برخورد می‌کنند. 
افراد خلاق می‌دانند که برای هر مشکلی، راه حلی هم هست فقط باید کنجکاو باشیم و آن را جست‌وجو کرد. 
(همه افراد با مشکلاتی که حل آن غیر ممکن و دشوار به نظر می‌رسد، برخورد کرده اند و سپس دیده شده که همان مشکلات، پاسخ آشکار و ساده داشته اند. چرا قبلا به این نتیجه نمی‌رسید، اما الان می توانید راه حل را پیدا کنید؟)[2] جوابش این است که در مورد آن موضوع فکر کرده اید و ایده های که در پس ذهن شما بوده را به مرحله فعلیت رساندید و موفق به حل کردن مشکل شدید. بسیاری از اختراعات و ابتکارات زمانی بوجود آمدن که درباره ی آنها فکر شده است. 
 

 ورزش برای بدن و تفکر برای ذهن

همانطور که انسان با ورزش کردن و تمرینات سخت، عضلات خودش را تقویت می‌کند و بدن او از انعطاف خاصی برخوردار می‌شود و پله های ترقی را یکی پس از دیگر طی می‌کند و به مقام قهرمانی می‌رسد، فکر کردم و اندیشیدن هم همینگونه است و سبب می‌شود تا ذهن فرد، قوی شود و خلاقیت های که در آن نهفته است و زیر آوار بیخیالی قرار دارد را آشکار سازد. 
 

عامل جنسیت در خلاقیت

(ممکن است زنان در قدرت جسمی ضعیف تر از مردان باشند لیکن نه در قدرت تصور. در زمینه خلق ایده های بدیع، زنان استعداد بیشتری از خود بروز می‌دهند چه بسا کار مردان، یکنواخت و معمولی باشد در حالی که زنان هر ساعتی از روز را باید به شکلی عمل نموده. اما زنان کمی هستند که از وسعت خلاقیت خود خبر دارند. 
دکتر پال تورنس، استاد دانشگاه مینوستا در آمریکا. یک تحقیقی درباره ای < نقش جنسیت در تفکر خلاق انجام داده >تفاوت مهمی بین امتیاز های خلاقیت کلی و هیچ کدام از امتیازهای جنسیت برای مرد یا زن نشان داده نشده است.) [3] در ابداع خلاقیت و شکوفایی آن هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست بلکه، هر کسی بتواند از تفکرات خودش به خوبی استفاده کند و آنها را شکوفا بسازد، موفق تر است فرقی هم بین زن و مرد نیست.
 

عامل کوشش در خلاقیت

در زمینه ی موثر بودن خلاقیت، نه وسعت دانش و نه نیروی استعداد ها تاثیری به اندازه ای نیروی محرک ما ندارد (نیروی محرک یعنی؛ همان تلاش و استفاده درست از فکر کردن) فقط با صرف مطالعه کردن، شخص خلاق نمی‌شود. زمانی که این مطالعه به همراه فعالیت و کوشش باشد خلاقیت، ظهور پیدا می‌کند و می‌توان فرد را خلاق نامید. چون استعداد خودش را همراه با کوشش کرده و به نتیجه رسیده است. 
(دقت در زندگی افرادی که استعداد خلاقیت زیاد دارند، نشان داده است که راز موفقیت آنها، آن اندازه که در انرژی فکرشان است در استعداد خلاقیت آنان نیست.) [4]
 

گنجایش مغزی انسان ها

همه ای انسان ها دارای گنجایش مغزی هستند اما در خلاقیت ها این نیروی محرک است که مساوی نیست و تفاوت ها را رقم می‌زند. 
فردی با تلاش و پشت کار زیاد، می‌تواند فرد خلاقی باشد حتی با استعداد کم. اما افرادی با استعداد بالا و توانایی زیاد، نمی‌توانند فرد موفقی باشند. چون تلاش کمتری دارد و اسیر تنبل و کرختی هستند. 

نکته انگیزشی: مهم نیست که شرایط زندگی تان چگونه است مهم این است که چه راه حلی برای بهتر کردن آن سراغ دارید
حتی اگر در محیط خوب زندگی نمی‌کنید، فراموش نکنید که شما می‌توانید خوب و خلاقانه زندگی کنید. می‌توانید با افکار و عقاید مثبتی که می‌آموزید، محیط خود را از موج های منفی پاک کنید. 
زندگی، همیشه مطابق میل شما نیست ولی می‌تواند باشد. زندگی همان چیزی است که شما در ذهن خود می‌سازید اگر منفی ببینیدش موج های منفی به طرف شما سرا زیر می‌شود و خلاقیت ها را نابود می‌سازد اما شما می‌توانید به زندگی، نگاه مثبت داشته باشید و خلاقیت های خود را شکوفا بسازید و از زندگی خودتان لذت ببرید. 

پاورقی
[1] ناظم بهجویا، روش های خلاقیت برای نسل امروز و فردا، تهران: رسا 1388، صفحه 141
[2] ادوارد دیب نو، مترجم ضیاءالدین رضاخانی، تفکر نوین، تهران: کویر 1376،صفحه 12
[3] دکتر الس اسبورن، ترجمه دکتر حسن قاسم زاده، پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت، صفحه 16 و 17
[4] همان، صفحه 55

منبع
ناظم بهجویا، روش های خلاقیت برای نسل امروز و فردا، تهران: رسا 1388
ادوارد دیب نو، مترجم ضیاءالدین رضاخانی، تفکر نوین، تهران: کویر 1376
دکتر الس اسبورن، ترجمه دکتر حسن قاسم زاده، پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت

بیشتر بخوانید :
انواع خلاقیت
6 گام برای افزایش دانش با خلاقیت
روش های آموختنی برای افزایش خلاقیت​​​​​​​
با این تمرینات، خلاقیت خود را پرورش دهید​​​​​​​
خلاقیت چیست؟​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.