هفت گام کمک به فرد افسرده

آسیب های روانی تا حد بسیار زیادی می توانند فرد را درگیر خود کرده و موجبات آزار و اذیت او و اختلال در کارکردهایش را فراهم سازند. از جمله مهمترین آسیب های روانی، افسردگی می باشد. کمک به فرد افسرده چه شرایط و ویژگی هایی دارد؟ برای اطلاع از هفت گام مهم برای کمک به فرد افسرده، با ما همراه شوید.
جمعه، 12 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین ابراهیمی تهرانی
موارد بیشتر برای شما
هفت گام کمک به فرد افسرده
کمک و یاری دیگران، وظیفه ای دینی و اجتماعی برای افراد به شمار می رود.
چکیده: آسیب های روانی تا حد بسیار زیادی می توانند فرد را درگیر خود کرده و موجبات آزار و اذیت او و اختلال در کارکردهایش را فراهم سازند. از جمله مهمترین آسیب های روانی، افسردگی می باشد. کمک به فرد افسرده چه شرایط و ویژگی هایی دارد؟ برای اطلاع از هفت گام مهم برای کمک به فرد افسرده، با ما همراه شوید.

تعداد کلمات: 877 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
هفت گام کمک به فرد افسرده
حسین ابراهیمی تهرانی

اهمیت یاری و کمک به دیگران

لازمه زندگی اجتماعی، بی تفاوت نبودن نسبت به همنوعان و اهمیت به مشکلات و رنج های آن ها است. کمک ها و رسیدگی های متقابل زندگی اجتماعی، علاوه بر آنکه وظیفه دینی مسلمانان بوده و موجب اجر اخروی می شود، سبب شیرین تر شدن این نوع زندگی نیز خواهد شد.
گرچه مشکلات و نقائص جسمی انسان ها امری مهم و قابل توجه بوده و باید مورد رسیدگی قرار گیرد، اما مشکلات روحی، سبب فشار مضاعف بر فرد و کاهش قابل توجه کارکردها و یا تعطیلی آنها می شود.
امام رضا علیه­السلام فرمودند: «مَنْ‏ فَرَّجَ‏ عَنْ‏ مُؤْمِنٍ‏ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْ قَلْبِهِ یَوْمَ الْقِیَامَة»[1] هرکه اندوه و مشکلی از مومنی برطرف کند، خدا روز قیامت قلب او را شاد می کند.

گام اول: افسردگی را بشناسید

افسردگی از حالاتی است که در طول زندگی به سراغ همه انسان ها آمده و هر کسی به نحوی، مدتی آن را تجربه کرده است. دو نشانه غمگینی غیر عادی و فقدان لذت از زندگی، اگر توام با یکدیگر باشند، از مشخصه های مهم افسردگی به شمار می روند.
اما نکته مهم، مدت زمانی است که شخص با این حالت دست و پنجه نرم کرده و آن را از خود دور می کند. اغلب انسان ها به سرعت از این حالت دور شده  و سلامت روانی خود را باز می یابند. اما عده معدودی ممکن است در این حالت باقی مانده و نیاز به رجوع به کارشناسان مشاور داشته باشند.

گام دوم: گوش باشید!

باید بدانید که وقتی به سراغ یک فرد افسرده می روید، بیشترین چیزی که احتیاج دارد این است که مشکلات و دردهای خود را برای شخصی گفته و او به حرفهایش گوش دهد. پس باید:
  1. صحبتهای او را خوب گوش دهید.
  2. برای او سنگ صبور باشید.
  3. صحبتهای او را به جایی درز ندهید. زیرا با این کار اعتماد او به شما از بین رفته و رابطه درمانگری شما از هم پاشیده می شود.
خوب است بدانید که ویژگی خوب گوش دادن شما کمک شایان توجهی به کاهش مشکلات روحی و بهبود او می کند.
یکی از ویژگی های مهم پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله که در قرآن به آن اشاره شده است، ویژگی خوب گوش دادن ایشان به سخنان افراد بود که همین ویژگی توسط منافقان به تمسخر گرفته می شد. قرآن می فرماید: «یقولون هو اُذُن»[2] و می گویند که او گوش است. یک رهبر محبوب باید نهایت مهر و محبت را نشان دهد و حتی الامکان عذرهای مردم را بپذیرد و در مورد عیوب آنها پرده دری نکند. زیرا از این طریق آبروی افراد حفظ شده و راه توبه و بازگشت نیز باقی مانده و مردم از حضرت دور نمی شدند[3].

گام سوم: سرزنش ممنوع!

باید شرایط یک فرد افسرده را درک کنید. وقتی که غم و اندوه به قدری بر او فشار وارد کرده که کارکردهای او مختل شده، دیگر نیازی نیست تا شما هم نمک بر زخم او پاشیده و دردهای او را بیشتر کنید. لذا سرزنش سبب تشدید افسردگی او و یا برهم خوردن رابطه تان می شود.

گام چهارم: ابراز نگرانی

به او ابراز علاقه کرده و ثابت کنید که نگران او هستید. او باید باور کند که برای دیگران مهم است و اطرافیانش به او توجه کرده و به او اهمیت می دهند. مراقب باشید که به او نگوئید که تو را درک می کنم و یا اینکه می دانم چه حالی داری. زیرا این کار باعث عصبانیت فرد افسرده خواهد شد.

گام پنجم: حمایت گری

طبیعی است که انسان محزون و غمگین تمایل دارد تا تنها باشد. اما باید دانست که این تنهایی و انزوای او سبب بدتر شدن روند بیماری و تثبیت بیماری می شود.
بنابراین سعی کنید تنها نماند و او را به فعالیت های اجتماعی بکشانید. البته این کار نباید به صورت توصیه و نسخه باشد، بلکه باید او را همراه خود مثلا به نماز جماعت و باشگاه ورزشی و پارک ببرید.

گام ششم: صبور باشید

به هیچ وجه سعی نکنید تا وضعیت را به سرعت بهبود بخشید. مثلا وقتی که از او درخواست کردید تا با هم به پارک رفته و صحبت کنید، اگر او مقاومت کرد، بپذیرید و اصرار زیادی در این کار نکنید. همانطور که افسردگی آرام آرام در او رخنه کرده است، شما نیز او را باید آرام آرام او را از این وضعیت خارج کنید.

گام هفتم: معرفی

اگر دیدید که تلاش های شما فایده چندانی نداشته و علائم او پایدار شده و در عملکرد روزانه اش اختلال مهمی ایجاد می کند، باید او را تشویق کنید تا به افراد متخصص و حرفه ای مراجعه نماید.
 
پی نوشت
[1] محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج2، تهران: اسلامی، 1407 ق، ص 200.
[2] سوره توبه، آیه 61.
[3] رک: ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران: اسلامی، 1380، ذیل آیه 61 سوره توبه.
منابع
قرآن کریم
مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه، تهران: اسلامی، 1380.
کلینی ، محمدبن یعقوب ، اصول کافی، ج2، تهران: اسلامی، 1407 ق.

بیشتر بخوانید
راه های برون رفت از افسردگی
افسردگی در نوجوانان
درمان افسردگی با روش گیاهی
افسردگی و درمان آن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما